Ett "pyttelitet" projekt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lineli
    • February 2010
    • 565

    Ett "pyttelitet" projekt.

    Hej!

    Jag har ett sällskaps akvarie på 93l med flera olika ungfödare i. för att det inte ska bli "överbefiskat" så tänkte jag starta ett litet yngel akvarie på 19l som de kan växa till sig i.

    Jag har inte någon "fiskodling" utan har helt enkelt blivit intresserad av att spara några yngel och "driva upp" dem.

    Ynglen kommer att få födas fritt i 93:an men efter ett tag flytta över i 19l tills de vuxit till sig och kan ges bort el flytta tillbaka i 93:an beroende på hur fiskbeståndet där ser ut.

    Fiskarna som kommer flytta in är just nu Platy och senare Guppy och ev någon Svärdbärare.

    Det är alltid kul att starta upp akvarier men det är också lite knepigt med inredningen så nu ber jag er här på Zoopet om lite råd om vad som passar för yngel och vad som kan bli fint i ett så litet kar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Då ska jag hålla ögonen öppna även här!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Lineli
      • February 2010
      • 565

      #3
      ja, vad kul! Jag får alltid så bra råd av dig

      Kom just på att jag har ett par ormhasselkvistar i en kruka på uteplatsen, ska genast ta in dem och se om de duger som akvarie inredning.
      Imorgon ska jag ringa arkens Zoo och Djurmagasinet för att kolla om de har mossa, fast jag har aldrig sett det där...Så då får de beställa

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ska du beställa kan du testa på Ebay. Nu börjar det iofs bli lite kallt och risken finns att det fryser innan det hinner komma in i värmen. Kolla även annonserna i de olika forumen, det brukar finnas till salu lite olika sorters mossa där.
        Nu har även Imazo börjat med lite olika sorters mossor för bara någon vecka sedan och de har just nu java och christmas moss samt dammlevermossa, så handlar din lokala affär därigenom kan du alltid beställa vad du vill ha. Arken handlar av Imazo, Djurmagasinet tar sina grejer från Akvarieteknik.

        Du kan börja med att blötlägga hasselgrenarna, de brukar vara ganska jobbiga att få att sjunka, det tar tid...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lineli
          • February 2010
          • 565

          #5
          Tack för tipsen, skagenast blötlägga kvistarna...

          Kommentar

          • Lineli
            • February 2010
            • 565

            #6
            I em åkte jag till Arken Zoo för att inhandla mossa. Jag trodde att jag skulle få beställa hem det men de hade Javamossa, den var fin tyckte jag.
            Jag har ingen erfarenhet av hur mossa ska vara men antar att den var bra annars skulle de nog inte sälja den. Klicka på bilden för större version

Namn: anna 2010 053.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,6 KB
ID: 2128022

            De hade också jättesmå rötter, som de inte brukar ha så en sådan fick det med bli, vet inte om den får plats eller passar men det kändes bra att köpa den
            Klicka på bilden för större version

Namn: anna 2010 052.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,4 KB
ID: 2128021
            Det slank också med en Guppyhona och en liten hane. De håller jag på att "vänja in" nu (i mitt 93l)

            Kommentar

            • Lineli
              • February 2010
              • 565

              #7
              Klicka på bilden för större version

Namn: akvarie 030.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,5 KB
ID: 2128048

              Äntligen är sanden tvättad

              Klicka på bilden för större version

Namn: akvarie 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,6 KB
ID: 2128050

              Den nya Guppyhonan.

              Tyvärr blev det ingen bild på nya hanen.

              Kommentar

              • Lineli
                • February 2010
                • 565

                #8
                ska införskaffa fiskelina idag till att binda upp Javamossan på Ormhassen. Jag ha aldrig gjort det förut så vi får se hur det går, säkert svårt att få det att se naturligt ut....

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lineli
                  ska införskaffa fiskelina idag till att binda upp Javamossan på Ormhassen. Jag ha aldrig gjort det förut så vi får se hur det går, säkert svårt att få det att se naturligt ut....

                  japp, kommer med största sannolikhet att se hemskt ut när du stoppar ner det i karet.

                  Men ge det några veckor så kommer mossan att ta över projektet och växa ordentligt över allt.

                  dvs det kommer att se riktigt bra ut efter ett tag.



                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lineli
                    ska införskaffa fiskelina idag till att binda upp Javamossan på Ormhassen. Jag ha aldrig gjort det förut så vi får se hur det går, säkert svårt att få det att se naturligt ut....
                    Jag skulle nog fundera på att binda med svart sytråd istället. Syns inte mycket heller, men försvinner av sig själv efter "lagom" tid.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jag skulle nog fundera på att binda med svart sytråd istället. Syns inte mycket heller, men försvinner av sig själv efter "lagom" tid.


                      now....why didn't I think of that.....?...



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Annaica
                        • February 2006
                        • 1177

                        #12
                        Jag tycker mossan ser väldigt brun ut på bilden.
                        Räkbiten


                        Kommentar

                        • Lineli
                          • February 2010
                          • 565

                          #13
                          Bra att veta att mossan tar sin tid, annars hade jag kanske slängt ut den.

                          Smart med sytråd! Får bli det istället

                          Ytterligare en fråga: Hur mycket ska man binda fast på varje gren?

                          Kommentar

                          • Annaica
                            • February 2006
                            • 1177

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lineli
                            Ytterligare en fråga: Hur mycket ska man binda fast på varje gren?
                            Helt och hållet en smaksak enligt mig

                            Mina egna erfarenheter av javamossa är att den växer mot ljuset. Så oftast växer den uppåt och inte så mycket åt sidan.
                            Räkbiten


                            Kommentar

                            • tulle89
                              • March 2006
                              • 1183

                              #15
                              Jag ankrade fast min ordentligt med kanske tre varv per centimeter. Det ser inte snyggt ut alls i början men för att man ska få en jämn tillväxt runt hela grenen är det de som krävs.
                              Med Vänliga Hälsningar Tulle

                              Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...