187 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salamader
    • August 2010
    • 99

    187 liter SA

    Efter en hel del fixande står nu det nya karet och torkar efter slimline montering. Karet är helglas med måtten 75*50*50 med slimline på två sidor, ska stå i ett hörn. Julas blästersand är inköpt samt tre redwood rötter som ligger i blöt.

    Tekniken:
    Fluval 305 ytterfilter
    Hagen glo 2 ggr 24 w t5
    Jäger doppvärmare

    Har snott Marnats lösning på filterhörna då jag har två sidor med slimline i karet.

    Vad det gäller fiskar är planen:

    2-3 Fjärilscilkider (lutar åt bolivianer)
    1+1 apisto (kakadua eller hongsloi)
    5 corydoras, någon av de mindre arterna
    5 otocinclus
    1-2 ancistrus eller lmal
    10-15 Rödmunnar
    och/eller
    10 röd fantomtetra

    Synpunkter på populationen ? och vilka av dessa ska man inhandla först?

    En annan punkt är vattnet och pht. Där jag bor har vi ganska högt ph, över 8, fiskarna ovan vill ju ha lägre ph, vilken metod föreslås ?
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Låter som en vettig och balanserad mix fiskar. Har själv något liknande. Tycker helt klart du ska gå på en enda sort tetra, hellre ett stort stim än blandat som kan bli lite rörigt. Kikat på kolglödstetran? Billig, liten och vacker. Skulle du få yngel är nog den en mindre yngelslukare än de större tetrorna du är inne på.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #3
      Ge oss bilder!!!! =d

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        funkar kakaduor som parlevande? Skulle vara skitgött o ha med neoner och röda fantomer ju =D wiie ^^
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av roosterboy
          funkar kakaduor som parlevande? Skulle vara skitgött o ha med neoner och röda fantomer ju =D wiie ^^
          Alla apistogrammas fungerar som par, så länge de vanliga kriterierna uppehålls givetvis.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            Ursprungligen postat av Marnat
            Alla apistogrammas fungerar som par, så länge de vanliga kriterierna uppehålls givetvis.
            Härligt Och dom käkar inte tetror? (är helt grön gällande ciklider)
            All we are, we are.

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av roosterboy
              Härligt Och dom käkar inte tetror? (är helt grön gällande ciklider)
              tetrayngel käkar de utan problem, men tetror brukar ju inte vara de mest produktiva oavsett i ett kar med andra invånare
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Saturnus80
                • October 2009
                • 943

                #8
                Ursprungligen postat av Salamader
                Efter en hel del fixande står nu det nya karet och torkar efter slimline montering. Karet är helglas med måtten 75*50*50 med slimline på två sidor, ska stå i ett hörn. Julas blästersand är inköpt samt tre redwood rötter som ligger i blöt.

                Tekniken:
                Fluval 305 ytterfilter
                Hagen glo 2 ggr 24 w t5
                Jäger doppvärmare

                Har snott Marnats lösning på filterhörna då jag har två sidor med slimline i karet.

                Vad det gäller fiskar är planen:

                2-3 Fjärilscilkider (lutar åt bolivianer)
                1+1 apisto (kakadua eller hongsloi)
                5 corydoras, någon av de mindre arterna
                5 otocinclus
                1-2 ancistrus eller lmal
                10-15 Rödmunnar
                och/eller
                10 röd fantomtetra

                Synpunkter på populationen ? och vilka av dessa ska man inhandla först?

                En annan punkt är vattnet och pht. Där jag bor har vi ganska högt ph, över 8, fiskarna ovan vill ju ha lägre ph, vilken metod föreslås ?
                Köp 10 tetror till att gå in karet, sedan tycker jag att du ska dubbla antalet i stimmen, 20-30 rödmunnar och 10 corydoras. Gällande PH så tror jag inte att fiskarna kommer att må dåligt av det, du kan ju ha alkottar o torv i filtret men det kommer nog inte att sänka det så jättemycket, om du hade räknat med yngel så hade jag rekomenderat osmos ("destileringsmaskin")
                //Daniel

                110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                23l aqualandscape med dvärgkulor

                Kommentar

                • Salamader
                  • August 2010
                  • 99

                  #9
                  Tack för alla svar!

                  Movingwaves: Jo det är säkert vettigare att satsa på ett stim, är ju bara så svårt att bestämma sig, och nu kommer du med ytterligare ett bra förslag på en fin tetra =)

                  Hellson: Ska försöka få till bilder, just nu ligger all på golvet dock, förhoppningsvis får jag upp akvariet på möbeln imorgon!

                  Saturnus80: Yngel är ingen prio i dagsläget utan jag var mest oroad för att fiskarna inte skulle må bra. Funderat på torv i filtret men kanske inte är någon panik i dagsläget då. 20-30 rödmunnar skulle onekligen vara läckert!

                  Kommentar

                  • Salamader
                    • August 2010
                    • 99

                    #10
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 095.jpg
Visningar: 1
Storlek: 29,8 KB
ID: 2128257

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 092.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,9 KB
ID: 2128258
                    Sådär, då var vatten och växter på plats, kommer inhandlas 10 st tetror imorgon. Ursäkta dom taskiga bilderna.
                    Senast redigerad av Salamader; 23 October 2010, 12:19.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...