(Planering) 1225L Asien Biotop ( Fokus på Labyrintfiskar )

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl_Fagel
    • October 2010
    • 9

    (Planering) 1225L Asien Biotop ( Fokus på Labyrintfiskar )

    Hej !

    Efter uppmaning flyttar jag min fråga till projektdelen av forumet...


    Har övertygat frugan om att jag skall få "uppgradera" mitt gamla 250L akvarium till 1225L.

    (250L var en Asien biotop med labyrintfisk som tyvärr sprack för några månad sen )

    Håller som bäst på att planera ett nytt men har lite idé torka varav jag skapar denna tråd.


    Mina förutsättningar är:

    Ramakvarium, 250x70x70cm ( 1225 liter )

    Fiskar, Växter och Skaldjur skall komma från samma geografiska område i Sydöstra Asien.

    Bara ursprungliga varienter av fiskar mm ( Inga framavlade varianter ("Sönder avlade"))

    Akvariet måste vara Estetiskt enligt frugan = Möbelakvarium + "Fin inredning"


    Vad skall jag hitta på tycker ni ?

    Alla förslag och ideer mottages tacksamt !


    Med Vänlig Hällsning

    Carl Fågel


    PS: Självklart kommer denna tråd att uppdateras senare med bilder mm, dvs projektlogg S
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Trevliga mått på karet, och det är bara att gratulera dig till den volymmässiga ökningen på akvarium!
    Det är inte lätt att råda hur någon annan ska göra, och speciellt inte med den vägen du väljer. Personligen skulle jag satsat på en mindre fisk men en helsikes massa av dessa.
    Ett stim på ett stort antal Galaxyrasbora vore snyggt (men dyrt) och kanske snäckor och räkor av någon snygg sort. Ett så stort kar med den mixen är inget som jag sett någon ha, bara därför skulle det vara ännu roligare. Givetvis med mycket rötter, mossa som växer på dessa samt flytväxter vore en skön syn...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      aa håller med ansjo här. ett jättestim vill jag med se. sen guramisar. o kanske nått annat kul :P har inte bra koll på asien alls.
      VisualDarkness o Karrokaja är mer hemma på det :P

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag hade faktiskt hoppat de större guramisorterna, däremot en flock med knorrande gurami eller Pygmégurami skulle sitta som en smäck!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Pickles
          • October 2009
          • 1155

          #5
          Så otroligt roligt med ett större kar som Inte innehåller Monster eller SA. Båda alternativen är givetvis vackra... men tänk så mycket som kan hända när man sitter framför 1225 liter som myllrar av intressant småliv.
          Jag håller helt klart med Ansjo. Små och många. XD

          Betta smaragdina skulle vara givna om jag fick bestämma. Mycket vackra labyrinter! ^^

          Gott om flytväxter i det lugna vattnet är också givet förstås.. och så vallisneria nana som de kan kryssa omkring bland i akvariets nedre delar.

          Hur såg det ut i akvariet som sprack? (ren kuriosa)
          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
          ~25l vatten

          Kommentar

          • Carl_Fagel
            • October 2010
            • 9

            #6
            Massa svar här också !!

            Har fått svar i orginaltråden också i Labyrintforumet....

            Ansjo: Galaxyrasbora är tyvärr romrövare enligt vad jag minns så tyvärr faller dom bort...

            Räkor och Snäckor är givna men vet inte riktigt vad som finns har sökt lite information och hittat Caridina cf. Babaulti från Indien.

            Funderar på en biotop från: Nordöstra Indien / Banladesh...


            hannesc : Ja, ett stort stim med något trevligt är givet men vad ? Förslag ? Inga romrövare eller för stora...


            ansjo: Tycker personligen bättre om småfisk så smått blir det, Trichopsis pumila är mycket trevlig som du skriver ska fundera över den..


            Pickles: Har aldrig haft någon Beta är Beta smaragdina hur är denna fisk i "lynnet" ?

            vallisneria nana kommer väll inte från sydostasien utan från Australien eller har jag fel, mycket trevlig växt annars ?


            Mitt gammla akvarium:

            Stillastående vatten med mycket flytväxter (vet ej namn) och löv på botten:

            Växter:

            Microsorum pteropus
            Vesicularia dubyana

            Fisk:

            Sphaerichthys osphromenoide


            Har dock blivit förbjuden av frugan att sätta upp nya enligt gamla då hon tyckte att det inte var vackert... Suck...


            Det jag funderat på nu är:

            Har funderat på en biotop från Nordöstra Indien / Banladesh

            Fisk:

            Colisa lalia
            Colisa chuna
            Pangio pangia
            Hara hara

            Växter:

            Microsorum pteropus
            Vesicularia dubyana
            Rotala macrandra
            Eusteralis stellata

            Saknar några flytväxter som jag vet kommer från Asien / Indien / Bangladesh

            Räka:

            Caridina cf. Babaulti


            Men som ni ser saknas lite för att fylla ut alla 1225 literna...

            Tack igen för alla tips och ider !

            / Carl Fågel

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ska du köra med co2?
              Sedan är inte alla fiskar romrövare om de får tillfälle? Det ser jag inte som något större hinder ifall du skulle skaffa ett gäng Galaxyrasboror, då är det nog priset som stoppar dig först. Men det finns massor av fina små rasboror, men vilka som kommer just från de områden du har spetsat in dig på har jag inte en aning om...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Oj, jag känner mig nästan som en gammal akvarieräv trots min otroligt korta karriär när folk hänvisar till mig.

                Angående flytxäxter är det inte alls så svårt att hitta Asiatiska iaf om man letar lite. Sök på Kosmopolit och Flytväxt i växtbeskrivningarna så finns ett par.
                Själv har jag Hygroryza aristata och väntar på Neptunia oleracea, båda finns på Plantswap.

                Några lekfulla och busiga Botior?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  #9
                  Kanske lite indiska ciklider Etroplus maculatus , en indisk stimfisk Kryptopterus minor, en bottenlevande stimfisk Botia dario.
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Sökte bland artbeskrivningarna och hittade en sådan här läcker rackare:

                    Undrar om Labyrinterna kan bli lite för tuffa?

                    Makropoder är riktigt fina och skulle nog gå bra med en hane och ett gäng honor.

                    Tyvärr romrövare som de flesta andra Asiatiska stimfiskarna men annars skulle jag personligen spana in Mustaschdanio eller jättedanio. Lär bli som ett zebrastim på anabola!
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Ursprungligen postat av Saturnus80
                      Kanske lite indiska ciklider Etroplus maculatus , en indisk stimfisk Kryptopterus minor, en bottenlevande stimfisk Botia dario.
                      Etroplus maculatus finns inte i nordöstra Indien. Den bor på Sri Lanka samt sydligaste Indien och längs västkusten ungefär upp till Goa.

                      Kryptopterus minor kallas ofta indisk glasmal i äldre akvarieböcker, men bor i själva verket på Borneo. Kryptopterus bicirrhis som bor i nordöstra Indien har möjligen förekommit i någon enstaka ströimport. Den är inte genomskinnlig!

                      Botia dario går att få tag i vildfångade från Indien (finns på Imazos lista), men det år ingen vanlig art - fast snygg!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                        Botia dario går att få tag i vildfångade från Indien (finns på Imazos lista), men det år ingen vanlig art - fast snygg!
                        Nope, inte nu längre verkar det som...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          OK, men potentiellt möjlig...

                          ***

                          Via FishBase kan man få ut listor över vilka arter som förekommer i ett bestämt flodsystem. T ex i det här fallet skulle Ganges eller Brahmaputra vara lämpligt:



                          Men det betyder inte att alla fiskar lever tillsammans. Men å andra sidan om fiskar lever med varandra brukar det betyda att dom i stor utsträckning lever AV varandra.

                          Kommentar

                          • Carl_Fagel
                            • October 2010
                            • 9

                            #14
                            Hej !

                            Tack för alla svar, är lite skamsen att jag inte varit inne på en vecka eller så...

                            Har nu bestämt att det blir en Ganges Biotop med följande fiskar...


                            Colisa lalia

                            Colisa chuna

                            Pangio pangia

                            Danio rerio

                            Botia lohachata


                            Hur många tror ni jag kan ha av varje, vill som sagt betona på Colisa arterna och övriga skall spela statister...

                            Utmärkt sida Fishbase ! Finns det någon liknande för Växter också ?

                            Tack igen !!

                            Carl Fågel

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Mååånga Zebror är mitt tips.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...