Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

26 liter Aquascaping

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

26 liter Aquascaping

Hej!

Måste säga att jag blivit biten av de fantastiska verk som man sett på diverse hemsidor därför börjar jag denna väldigt teoretiska projekttråd i ämnet!
    Jag kommer nog att satsa på ett ganska litet kar, ungefär 30-50 Liter.

Nu har jag en rad med frågor:

1. Vad för typ av sand/jord ska man använda för att få växterna att frodas?
    Jag tänker lätt försöka få till någon typ av mossa på botten, blandat med vit sand tror jag, kan man isåfall placera ut "jorden" där man vill ha mossan och sanden där man inte vill ha mossa helt enkelt?

2. Finns det några smidiga CO2-system som inte kostar skjortan och som räcker för ett så pass litet akvarium?

3. Kom in på en tysk hemsida som hade massvis med växter man kunde köpa, bra priser och ett enormt utbud, någon som vet vad det kan ha varit för någon sida?

4. Går ett sådant här kar att använda som yngelkar? Vore ju smidigt att kunna kombinera

5. Vad gäller ang temperatur och PH? (beror säkert på vilken typ av växter man ska stoppa i dock)
    Senast ändrad av pwrdesign; 2011-01-16, 17:57.
    Malawi 540 Liter
    26 Liter Aquascaping

gytt initiativ pwr!! bra intresserad av detta med!

har med frågor om substrat. jag kommer nog använda mig at två olika för att få det dit jag vill.

co2 kan du nog göra med mäsk men det är ju svårt att kontrolera. jag har köpt hem regulator o allt nu från blocket. fått tag i en liiiten co2flaska som jag måste fylla först med. för att få bäst resultat så tror jag man behöver ett trycksatt system där du verkligen kan kontrolera hur många ppm co2 du ska ha i vattnet.

jag skulle nog inte använda mitt aquaacape som yngelkar då matning o dy kan sabba vattenvärden osv. ja menar man matar ju yngel rätt ordentligt.

temp o ph har du nog svarat på själv där tror jag

Kommentera

Sjukt fint där! Smart att ta en uppochnervänd rot på det sättet!

Ang Co2 system, jag är lat av mig, köper hellre ett färdigt kit istället för att hålla på med mäsk
      Skulle något av dessa fungera t.ex.?

Länk

Länk

Co2 kan man köpa billigt härifrån: Länk ( spelar Airsoft, och förbrukar en del )

Ang substrat så skulle något liknande kunna fungera eller?

Länk
      Malawi 540 Liter
      26 Liter Aquascaping

Kommentera

skulle nog tatt nummer två där. det första såg ut som en mäskvariant men det var dyra pengar för nånn man kan göra själv.
        så nummer två var bättre.

aa hur stora är flaskorna där då? jag har en halvkilos nu o det tycker jag är för lite. en 2 kg tub vore bra. eller en brandsläckare för att det ska räcka länge. har fått det informerat till mig att det kostar ofta ungefär lika myclet att fylla på en lite 500g som en 2 kg. så större tub är ju at rekomendera annars slänger man pengar i sjön.

Kommentera

Du dom är inte så stora där.... 88G tror jag är största, för paintball typ...
          Det är CO2-gasen som kostar förstår jag? Men till ett 50-Liters kar kan det ju inte gå så himla mkt gas?
          Malawi 540 Liter
          26 Liter Aquascaping

Kommentera

tror det snarare är servicen som kostar. gsaen är nog rätt billigt. jo du det går åt gas. kostar ju kanske 200 spänn att fylla en flaska. hellre då att göra det 1 gång om året istället för 4 ggr om året lisksom

Kommentera

Så vad ligger en månadskostnad på ungefär då? Om man har ett 50L kar och 2 liters Co2 flaska?

Måste man ha filter i ett Aquascaping-kar?
              Malawi 540 Liter
              26 Liter Aquascaping

Kommentera

Några alternativ på Kar:

Länk

Eller så skaffar man helt enkelt ett billigt kar på blocket:

Länk
                Malawi 540 Liter
                26 Liter Aquascaping

Kommentera

Ingen aning om månadskostnaden. är ungefär lika okunnig som du har.

ja filter bör du ha. jagtänkte köpa ett eden 501 ytterfilter. finns inte o köpa i sverige förutom på blocket o tradera. finns en lirare i malmö som tar hem o säljer

Kommentera

Börjat "leka" med en liten inköpslista:

Akvarium: Beggat eller nytt

AQUILI CO2 KIT PROFESSIONAL - REFILLABLE BOTTLE
                    BLACK/BLUE FOIL BACKWALL
                    ARCADIA 60CM 2x15w LIGHTING SYSTEM
                    EDEN 501 CANISTER
                    OHKO STONE
                    ADA AQUA SOIL AMAZONIA I - 3l

Missat nåt?

Måste hitta den där tyska sidan med växter!
                    Malawi 540 Liter
                    26 Liter Aquascaping

Kommentera

kan ge dig mailadressen till han i malmö som säljer eden. har föär mig det var billigare än den sidan. ska bara hitta mailen :P

verkar ball det där du
                      jag får nog vänta ett tag med mitt.

vad kör du för strl på kar? litra?

Kommentera

Jo hittat honom/henne på Länk, får se om jag tar pumpen därifrån ist...

Får se storlek.. men det finns bara ett ställa i hela lägenheten där karet kan stå...den väggsnutten är mellan två fönster och är max 50 cm bred...
                        Malawi 540 Liter
                        26 Liter Aquascaping

Kommentera

hehe:P så det blir runt 60L då kanske?

Kommentera

Ja där nånstans, 40-60 typ
                            Malawi 540 Liter
                            26 Liter Aquascaping

Kommentera

mm mitt är på 52 tror jag så det här kommer ju bli spännande . det som jag ser som största problem är ljuset just nu. hur har du tänkt med det?

Kommentera

Sparar...
                              X