26 liter Aquascaping

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #91
    Ursprungligen postat av Hallander
    Just det ja, det var riktigt najs ! Syns knappt men ser ändå stiligt ut. Om jag förstod det rätt så är dem blåsen i glas ? Rätt stilrent då faktiskt
    Skillnaden mellan aquascaping och iwagumi är att iwagumi är med stenar istället för rötter ? För iwagumi såg riktigt cleant ut !
    Ett iwagumi är helt enkelt en typ av aquascaping, betyder typ stenformation eller liknande om jag inte minns fel. Viktigt att man alltid kör med ojämnt antal stenar. 3, 5 eller 7 till exempel och de ska alla följa samma ström utom typ en.

    Riktigt intressant ämne att plugga på om Det är alltså inte bara att lägga ner några stenar och hoppas på det bästa så att säga.

    Ursprungligen postat av hannesc
    precis. ett eden-501 eller likvärdigt o sen sånna där som marnat länka till. när du ska fota aqua-scapen tar man ur all teknik som doppvärmare o co2 etc
    Själv ser jag ingen anledning att köra doppvärmare, om man inte vill ha diskus i sitt kar.

    Mitt kar tex kommer jag ha 2x24W T5 till som värmer alldeles tillräckligt. Funderar dock på att prova mig på att bygga en ramp eller liknande av 3x studiolampor som PS folket haft bra resultat med.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Hallander
      • August 2010
      • 580

      #92
      Tänkte det också, fan vad fina kar dem har, inga grejer alls i karet haha.. Men man vill ju försöka ha det så cleant som möjligt att man inte märker av dessa prylar, och därför hade det ju varit trevligt om man kunde gömma de på något vänster Haft någon extremt minimal doppvärmare och det utblåset samt insuget som marnat länka, så hade det varit klockrent. Co2 system är då en slang man stoppar ner i karet som man får försöka gömma på något snyggt sätt, men vad säger ni tror ni inte en matt plexi skiva hade kunnat vara bra att ha som en bakgrund för att dölja iaf doppvärmare och insuget ? Ca 5 cm ut från glaset.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #93
        Ursprungligen postat av Marnat
        Ett iwagumi är helt enkelt en typ av aquascaping, betyder typ stenformation eller liknande om jag inte minns fel. Viktigt att man alltid kör med ojämnt antal stenar. 3, 5 eller 7 till exempel och de ska alla följa samma ström utom typ en.

        Riktigt intressant ämne att plugga på om Det är alltså inte bara att lägga ner några stenar och hoppas på det bästa så att säga.



        Själv ser jag ingen anledning att köra doppvärmare, om man inte vill ha diskus i sitt kar.

        Mitt kar tex kommer jag ha 2x24W T5 till som värmer alldeles tillräckligt. Funderar dock på att prova mig på att bygga en ramp eller liknande av 3x studiolampor som PS folket haft bra resultat med.
        a jag kör med utan doppvärmare i ett par kar. precis som du säger så behövs det inte alltid. var mest ett exempel :P

        Ursprungligen postat av Hallander
        Tänkte det också, fan vad fina kar dem har, inga grejer alls i karet haha.. Men man vill ju försöka ha det så cleant som möjligt att man inte märker av dessa prylar, och därför hade det ju varit trevligt om man kunde gömma de på något vänster Haft någon extremt minimal doppvärmare och det utblåset samt insuget som marnat länka, så hade det varit klockrent. Co2 system är då en slang man stoppar ner i karet som man får försöka gömma på något snyggt sätt, men vad säger ni tror ni inte en matt plexi skiva hade kunnat vara bra att ha som en bakgrund för att dölja iaf doppvärmare och insuget ? Ca 5 cm ut från glaset.
        jo man kan ju försöka dölja det men jag kommer nog ta ut det när jag ska fota eller det kommer hem folk. titta på den bilden jag la upp på det karet vi båda gillar. det med trädet. där ser du all teknik på näst sista bilden .P

        Kommentar

        • Hallander
          • August 2010
          • 580

          #94
          Oj, det där är ju rena matematiken ! Vad skulle det fått för följder om man nu skulle fått fel för sig med det här t.ex 3,5 eller 7 ? Men iaf det är nog lite för mycket för mitt ärthuvud att hålla koll på haha !

          Kommentar

          • Marnat
            • November 2009
            • 2012

            #95
            Ursprungligen postat av Hallander
            Just det ja, det var riktigt najs ! Syns knappt men ser ändå stiligt ut. Om jag förstod det rätt så är dem blåsen i glas ? Rätt stilrent då faktiskt
            Skillnaden mellan aquascaping och iwagumi är att iwagumi är med stenar istället för rötter ? För iwagumi såg riktigt cleant ut !
            Ursprungligen postat av Hallander
            Tänkte det också, fan vad fina kar dem har, inga grejer alls i karet haha.. Men man vill ju försöka ha det så cleant som möjligt att man inte märker av dessa prylar, och därför hade det ju varit trevligt om man kunde gömma de på något vänster Haft någon extremt minimal doppvärmare och det utblåset samt insuget som marnat länka, så hade det varit klockrent. Co2 system är då en slang man stoppar ner i karet som man får försöka gömma på något snyggt sätt, men vad säger ni tror ni inte en matt plexi skiva hade kunnat vara bra att ha som en bakgrund för att dölja iaf doppvärmare och insuget ? Ca 5 cm ut från glaset.

            Svart skiva borde funka utmärkt, du kan ju faktiskt gömma utblås i den också á guppyhotell. Jag har också funderat på den lösningen men känner personligen att det skulle bli bättre med en kub, tänkte ge mig på det på ett litet 30L men som jag nu scrappat.

            Nuvarande tanken är nån form av wabikusa liknande i en 20L kub med vattenfall längst bak hur detta ska lösas har jag inte riktigt listat ut än, men det kommer. Nu ska jag iaf dra och slagga. Natti natt.
            \\54L Apistos//
            \\234L SA//
            MVH Marcus

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #96
              samma här. slagg.. hörs imon

              Kommentar

              • Hallander
                • August 2010
                • 580

                #97
                Sant ! Köra med svart blir rätt läckert faktiskt blir ju ett mer djup i det kan jag tycka. Ja jag är också ute efter en kub, aja, får planera och skissa lite på det hur det skall gå till väga, ska inte ha bråttom, ska göras med enorm noggrannhet ! allright hörs imorrn !

                Kommentar

                • Hallander
                  • August 2010
                  • 580

                  #98
                  Såg att det fanns värmekabel som man lägger i botten, detta bör väl kunna vara en bra idé till ett sådant akvarium som även tar väldigt lite plats ?

                  Kommentar

                  • pwrdesign
                    • January 2003
                    • 384

                    #99
                    Mossa betald och påväg, 20 dollar totalt för 3 "påsar" med mossa inkl frakt, inte alls farligt tycker jag!
                    Finns säkert att få tag på i sverige, men det är ju ballare med mossa från ML ;D

                    Det är så mkt man vill beställa nu, som man inte bör beställa pga att man bör spara pengar, jobbigt sånthär
                    Tror ni att ett sådant litet externt filter är tystare än den luftpump jag kör med idag? (köpte en liten svart för 170 spänn typ, men den surrar och brummar rätt mkt tycker jag).

                    MvH P
                    Malawi 540 Liter
                    26 Liter Aquascaping

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      Ursprungligen postat av pwrdesign
                      Mossa betald och påväg, 20 dollar totalt för 3 "påsar" med mossa inkl frakt, inte alls farligt tycker jag!
                      Finns säkert att få tag på i sverige, men det är ju ballare med mossa från ML ;D

                      Det är så mkt man vill beställa nu, som man inte bör beställa pga att man bör spara pengar, jobbigt sånthär
                      Tror ni att ett sådant litet externt filter är tystare än den luftpump jag kör med idag? (köpte en liten svart för 170 spänn typ, men den surrar och brummar rätt mkt tycker jag).


                      MvH P
                      Jag är ganska säker på att den kommer vara tystare, men jag har ju ingen själv så jag kan inget lova.
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        a jag tror absolut den är tystare. luftpumpar är jävulens påfund enligt mig :P funkar bara till att kläcka artemia o möjligtvis still billifilter i ett yngelkar :P

                        gomorron btw

                        Kommentar

                        • pwrdesign
                          • January 2003
                          • 384

                          Naaajs, då blir det nog ett besök till Bromma Zoo efter jobbet
                          Malawi 540 Liter
                          26 Liter Aquascaping

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            höör kan du kolla upp ett sånt där filter till mig då?

                            Kommentar

                            • pwrdesign
                              • January 2003
                              • 384

                              Jag kirrar! Beror lite på om jag hinner osv dock
                              Malawi 540 Liter
                              26 Liter Aquascaping

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                jo visst

                                Kommentar

                                Arbetssätt...