26 liter Aquascaping

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Vaknade just upp här!
    Och fick en tokig ide I huvudet som kanske kan vara användbar, vet inte.
    Jag har sätt ett par trådar med rötter som växer uppåt och sätt liknande fenomen bland land växter.
    Kan det vara så att när man gödslar vattenkolumnen med typ PMDD och har relativt inert botten så kilar rötterna upp åt för att få näring?
    Det skall bli riktigt intressant att se hur CO2 kommer att fungera i ett så pass litet kar. Har du lite bilder och spec. på det? Eller har du postat det redan.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • pwrdesign
      • January 2003
      • 384

      Mumin, antar att du syftar på min armatur! Du kan trycka ihop benen tills de sitter ihop, så jag skulle gissa på 12-15 cm brett kar skulle man kunna ställa armaturen på, även om det skulle se galet ut

      Bossep! Här kommer en dagsfärsk bild! Har gjort om (IGEN), denna gång med sand OVANPÅ ECS substratet, och OJ vad mkt enklare det var att plantera! Även CO2 systemet åkte i och jag tycker mig se att växterna blivit lite friskare bara på en dag!

      Fortfarande osäker på hur mkt jag ska putta i... hur många bubblor/min?

      Stenarna är i stort sätt ditslängda, ingen plan denna gång!

      Har även satt in 3 st gaffelstjärtsregnbågar: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=259&SOK=1

      Klicka på bilden för större version

Namn: newscape.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,2 KB
ID: 2131025
      Malawi 540 Liter
      26 Liter Aquascaping

      Kommentar

      • pwrdesign
        • January 2003
        • 384

        Det växer på! Märker helt klart skillnad på min glosso! Den bubblar och skjuter ut nya skott med små rötter, ska jag peta ner dessa eller bara låta det vara? Har dock en grön hinna på vattenytan och lite trådalger i karet, ska dra ner lite på min belysningstid till ca 8 timmar, stänger självklart även av Co2-systemet när lampan släcks.

        Liten kortfilm:

        Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
        Malawi 540 Liter
        26 Liter Aquascaping

        Kommentar

        • pwrdesign
          • January 2003
          • 384

          Nu är detta kar nedplockat Varför?

          1. Sticker till Malaysia om 1 vecka och är borta i 3v. Det lilla karet kräver rätt mkt uppassning, har ingen timer på co2 systemet ännu osv. Jag skulle kunna flyttat karet till brorsan men min botten uppbyggd på ecs skulle inte palla en flytt. Skulle bli en total omstart då. Så jag planterade mina växter i stora karet och plockade ner detta.

          Växterna började iaf växa ordentligt efter att jag stoppat i co2!

          Om det blir ett annat aquascaping-kar i framtiden så blir det nog ett större (ca 200L) kar med ordentligt ytterfilter.
          Malawi 540 Liter
          26 Liter Aquascaping

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            Ursprungligen postat av pwrdesign
            Nu är detta kar nedplockat Varför?

            1. Sticker till Malaysia om 1 vecka och är borta i 3v. Det lilla karet kräver rätt mkt uppassning, har ingen timer på co2 systemet ännu osv. Jag skulle kunna flyttat karet till brorsan men min botten uppbyggd på ecs skulle inte palla en flytt. Skulle bli en total omstart då. Så jag planterade mina växter i stora karet och plockade ner detta.

            Växterna började iaf växa ordentligt efter att jag stoppat i co2!

            Om det blir ett annat aquascaping-kar i framtiden så blir det nog ett större (ca 200L) kar med ordentligt ytterfilter.
            Hej,
            Hoppas det blir trevligt I Malaysia!
            Troligtvis har vi kommit till samma slutledning att aquascaping i små akvarier är otroligt svårt och arbetskrävande. Sedan skall vi nog inte nämna kostnader och absolut inte kostnad per liter! Det skulle vara kul att se något Nano som varit i drift mer än ett år och fortfarande är i ”utställnings skick”.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Tråkigt nu när du väl fått fart på karet...men så är det, man får prioritera!
              Vad hade du för ytterfilter till dina Lily pipes? Funderar på den lösningen med då jag har ett gäng Eheim ytterfilter ståendes på vinden och samlar damm.
              Jag har haft mina småkuber igång några månader nu och ångrar verkligen ingenting. Lättare att sköta än dessa få rman leta efter. Iofs kör jag ingen co2 i någon av dem, men skötseln på dessa 4 burkar tar kanske 30 minuter i veckan, och då är två vattenbyten inräknade!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • pwrdesign
                • January 2003
                • 384

                Jag körde med ett eden501!

                Bosse, låter som att det är så ja
                Nästa Aquascaping-kar blir stort!

                Imorrn åker jag hem från Malaysia, har varit några väldigt trevliga veckor! 30 grader + är inte fel!

                Idag var vi på akvariumet i Kuala Lumpur! Riktigt häftigt! Men stora fiskar i för små kar tyckte jag :/
                Malawi 540 Liter
                26 Liter Aquascaping

                Kommentar

                Arbetssätt...