Tankeprojekt med "djungel" kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hallander
    • August 2010
    • 580

    Tankeprojekt med "djungel" kar.

    Jag har ett 112L stående som jag tänkte sälja, men nu har jag funderingar om jag kanske skulle gjort något med det istället.
    Och jag tänkte mig då, skulle man kanske satsa på att göra ett häftigt akvarium med mycket Java mossa, som är tänkt vara som en gräsmatta, sedan även binda fast java mossa på rötter och även stenar, samt att jag skulle vilja att det går mossa på bakgrunden, och därefter använda lite högre växter så som vallisneria och annat kul så det blir lite tätt..
    Vad bör jag tänka på för att kunna klara av så växter osv klarar sig ?
    I mitt huvud ser jag detta som en riktigt snygg dekoration till akvariumet
    Tack för svar !
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Uuh, låte nice! Jag ääälskar lite "murrigare" kar med massa mossa och sådant! Åtminstone javamossa i mitt räkkar är inte svår att hålla... Jag snurrade den bara runt en rot och la i och nu måste jag verkligen börja ta itu och rensa, har knappt rört det sen jag startade det i början av sommaren och nu är det... ja.. en grön boll..

    Vallisnerian jag har förökar sig som ogräs trots ett tjockt lager med flytande ricciamossa som stänger ute mycket av ljuset och likaså javaormbunken växer så det knakar och då för jag inte till någon som helst gödning eller näring av något slag utom det fiskarna gör från sig då..

    Snygg dekoration? Absolut!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      kör gärna på gigantvallisar. snygga som fan.

      kort svar: tänk på bra belysning( reflektorer, rätt rör, kanske metallhalogenlampa). gärna co2-system (mäsk eller ännu hellre,trycksatt system) PMDD,...sax.

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Ja, den tekniska biten ska ingen fråga mig om! Vill man ha snygga växtkar antar jag teknik är nödvändigt så jag.. kör bara på som vanligt De supersnygga växtkaren får någon annan ta hand om! (Så kan jag dregla sen!)

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          du gillar att dregla va miliimi?

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            oooja!

            Kommentar

            • Hallander
              • August 2010
              • 580

              #7
              Ja jag vill ju som förmodligen dem flesta vill, när man är ny på sakerna, komma undan billigt, och alla dem här systemet, vill ju helst slippa det här co2 systemet och mäsken, men antar att det är viktigt ? Det går inte att köpa något färdigt att bara hälla i istället ? Något liknande som easycarbo ? Sen då mitt 112L är ett sådant med plastlock så det är ju inga lysrör i det, har verkligen satt smak för jag vill göra detta men det känns som det är så enormt mycket saker :P

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Inget lysrör? Är det meningen att akvariet ska vara mörkt då eller? (fattar inte riktigt) Annars är det väl bara att ta av locket och skaffa något täckglas till och lägga en vanlig ramp över, eller?

                (jag kör ju som sagt inte med några skumma saker, och jag är faktist väldigt nöjd över mina växter ändå )

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  hmm om du nu ska ha ett kar mad massa växter så måste du ha belysning. köp en billig t8 ramp på tradera elelr nått. köp reflektorer. det är inte dyrt. sen gör du en mäsk. DET är absolut billigare än easycarbo tex.
                  jag använder denna till mitt.
                  kostar kanske 20:- att få igånmg o sen ungefär 2 kr i veckan kanske.


                  ska du bara ha växter o räkor o kanske småfisk så skulle jag skippa täckglas. de tar bort för mycklet av ljuset.
                  Senast redigerad av hannesc; 29 September 2010, 21:38.

                  Kommentar

                  • Hallander
                    • August 2010
                    • 580

                    #10
                    Nej jag vet inte hur jag ska förklara det, akvariet är av den "nyare" varianten med plastlock upp på, alltså inget täckglas, sen är där ju sådan liten lucka man öppnar för att mata, så där är inga lysrör utan såna där som liknar energi lampor, och vet inte om det finns såna lampor med det rätta ljuset till det ?

                    Annars får de la bli ett där man hänger armaturen i taket, för jag är lite så att det måste vara snyggt kan inte vara hur som helst
                    Tack hannesc ska absolut kolla upp hur det fungerar. Ja det blir bara lite små fisk och så isåfall med tanke på att det bara är ett på 112liter.

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      aah, okej då fattar jag :P Har också ett med plastlock men där är det nog ett lysrör i alla fall!

                      Kommentar

                      • Hallander
                        • August 2010
                        • 580

                        #12
                        Ja det finns det i vissa, men mitt kar är 80långt så dem var väl snåla med den biten att inte tillverka med lysrör istället :P haha !

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          du kan ju lätt ha en vanlig lysrörsramp till det. vad är det för mått på karet? vet precis vad det är för kar du menar,. har ett likadant fast 52l o det är non 11W såndär böjt lågenergi lysrör i va?

                          men det går ju kasta bort. kanske funkar om man fixar reflektor till det röret. men jag skulle satsa på en ramp. finns oftast billiga nånstans på nätet. viktigaste är ju inte själva rampen utan rören o reflektorer till dom. behöver nog inte hänga i taket. bara lägga över karets kanter.

                          visst är det snyggare med en som hänger men faaaan så mycket dyrare du

                          Kommentar

                          • Hallander
                            • August 2010
                            • 580

                            #14
                            Tycker dem lysrörsramparna är så tråkiga haha.. det är 80 långt , ja precis ! aquael 11w.. Ska kolla runder och se lite vad jag kan hitta för armaturer, i värsta fall kan jag bara beställa hem billigare på företaget, har ju el firma, så då slipper man ju momsen.
                            Men som sagt det är lite meck med att ha lite mer växter så får se vad jag kan komma fram till för beslut

                            Kommentar

                            Arbetssätt...