1100L på 3:e våningen i en 2:a (SA VF Discus)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    1100L på 3:e våningen i en 2:a (SA VF Discus)

    Denna tråd kommer finnas på www.diskusforum.se och www.zoopet.com

    Nu börjar äntligen tråden som jag sett fram emot att få starta!

    Akvariumet är ett helglas 1105 liters kar som jag fått veta är byggt av Akvarielagret.
    Måtten är 200cm långt, 85 cm djupt och 65 cm högt. Detta är dröm-måtten för mig eftersom jag skall ha mina VF discus där i och jag vill ha ett kar med mycket djup. Vad som bör tilläggas är att det hade vart helt omöjligt att få in ett större akvarium hos oss. Planen just nu är att köra VF discus som största attraktionen och sen olika dvärgciklider och ovanliga tetror och malar helst i VF-form i.

    Jag fick tag i en flyttfirma efter att ha kontaktat ca 45 st och en sa att dom hade försäkring för att flytta akvarium och var villiga att göra det. När dom 2 anlände så skrattade jag och idiotföklarade dom lite lätt och sa att vi var 6 man när vi bar 300 kilos karet sist och att jag inte betalar för något som inte blir utfört.
    Men nej då, dom berättade att dom flyttade 400 kilos pianon på 2 man och att dett skulle inte vara något problem. Lättare sagt än gjort så gick försökena med att få upp det till 3:e våningen. Detta gick såklart inte utan att den mycket muskelöse SuperAquaMan fick ingripa och hjälpa den som gick underst i trappan. Vi kom en trappa upp till våran gemensamma brevlåda i huset där det tog stop. Det gick inte att komma förbi. Jag fick springa bort till fastighetsskötaren som stått och kollat på hela spektaklet från balkongen och skakat på huvudet.

    Jag sa att jag behövde komma upp med "terrariet till våran geckoödla och måste få ner brevlådan". Han skrattade och sa att han slutade om 2 veckor så han skiter i vilket. Jag fick iaf huvudnyckeln till brevlådan och fick den nerskruvad.

    Vi kom upp med åbäket till slut och jag var nöjd fastän dom lyckades sätta en reva djup som Grand Canyon i parketten, men dom blev förlåtna med tanke på vilken bedrift dom precis genomfört. Några tusenlappar senare så var det på plats..

    Lång inledning men here we go...

    Det jag fick börja med var att ta ut BTN bakgrunden som stal alldeles för mycket vattenvolym och djup. För att kunna få ut den och kunna sälja den vidare var jag tvungen att skära upp glasramen som är i överkant av karet och sen skära loss bakgrunden. Detta blev ett heldagsjobb.

    Nästa steg var att limma tillbaka glasramen och få det helt i linje. 3 st tuber silikon gick åt.




    Efter det så målades bakgrunden i en billig svart färg som var gjord för järn tror jag... Min älskade flickvän ska ha cred för hon pimpade dörrknopparna mot nya i silver <3



    Sen installerades ett Eheim 2260. Detta filter kommer att utökas med ett av mina två 2075 som går i mitt 576l nu med ett 36 UV-filter efter som jag beställt och förhoppningsvis landar nästa vecka. Som insugsgaller satte jag ett skydd från ett 2213 som jag tryckte till och satte över en slangbit och sen tryckte in i insugsröret som syns på bilderna.




    Denna tråd kommer finnas på www.diskusforum.se och www.zoopet.com

    Sen var det i med ca 60 kg av Hornbachs vita akvariesand och 100 kg av Julas blästersand och vattenpåfyllning. En slang fick fylla på vatten och en tjockare slang tömde vatten i några timmar medans jag renade sanden som iof redan var renad enligt tillverkaren.





    Det som skall göras nu är att jag skall bygga ett lock som innesluter rampen med lysrör och föra över min gamla diodbelysning från 576 karet så att detta döljs på ett elegant sätt.
    Imorgon kommer jag åka till Kaj. P och hämta lite mer VF discus. Dessa ser riktigt grymma ut men kommer inte att hamna i karet förrän mitt UV filter fått gå några dagar. Änsålänge så har karet gått in sig i en vecka. Imorgon skall jag åka till Göteborgs bästa akvarieaffär nämligen Tropiska Akvarie Importen och inhandla lite växter, alla växter komma vara sådana som finns i Sydamerika vilket betyder ingen Anubias eller Javaormbunkar. För tillfället så ligger det en rot och sjunker som jag hämtade i en sjö för några veckor sen i karet. Imorgon skall jag ut och hämta mer tillsammans med lite sten.

    mera bilder och info kommer fortlöpande
    Senast redigerad av SuperAquaMan; 28 September 2010, 12:07.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ska bli trevligt att följa tråden. Vad är det för diskus, att den är VF läste jag men sedan?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Walle_j
      • February 2010
      • 26

      #3
      Vilket jobb det måste varigt att få upp det. Ser fram emot uppdateringar.

      Kommentar

      • pwrdesign
        • January 2003
        • 384

        #4
        Wow, 1000 liter är ballt, kan helt klart se det som ett nästa steg när vi tröttnat på 540-literskaret
        Väntar med spänning på mer!
        Malawi 540 Liter
        26 Liter Aquascaping

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Wow, det här blir en tråd med choklad i! Skön storlek på karet och VF-Discus på det - skall bli jätte spännande och intressant att följa det här!
          Precis som Ansjo är jag också nyfiken på vilken typ av Discus du skall ha, då vi två också köpt VF Discusar av Kaj.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Härligt med kar som har rejält djup, ska bli spännande att följa!
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              • May 2003
              • 1831

              #7
              Denna tråd sparas!
              Med vänlig hälsning
              Alexander

              Kommentar

              • SuperAquaMan
                • August 2009
                • 245

                #8
                Sådär nu har man fått hem lite fisk

                Det blev 6 st Nhamunda med ursnygga heckelgener. Jag fick även med mig 2 st Vf
                L264 från Kaj , får hoppas det blev en av varje kön. Kommer lite mer bilder på fiskarna på torsdag när dom hamnar i stora karet tillsammans med mina 12 vf Tefé.





                I karet har jag slängt i rötterna nu, det är lite svårt att få 2 st på plats eftersom dom är nya och vill flyta. Jag har satt fast dom med ståltråd, det var det bästa jag kunde komma på. Man ser tråden nu i början men när det börjat rosta så kommer dom vara kamouflerade. Någon annan kanske har något annat sätt som är bättre? Rötterna sitter lite provisoriskt tills jag bestämt mig för hur jag vill ha det. Det skall iaf vara mycket rötter till vänster lite strategiskt mot soffan för det är ju där dom ställer sig.










                Växter var det inte lätt att hitta som var i okej skick. Har vart i 3 affärer och antingen så står det inte vad det är eller så är det täckt med alger. Jag tog något gräs (afrika?) som såg robust ut och en svärdplanta. Fick även lite vallisneria som jag tänkte sätta i högra hörnet.

                Har inte skrivit något om filterlösningen men det är iaf ett Eheim 2260 som går nu. Sen skall jag antingen flytta över ett eller båda av mina 2075 från mitt andra kar.


                Att göra list:
                -koppla in ytterligare filter
                -Sätta fast rötter permanent
                -lägga ut stenar
                -sätta fast växter
                -bygga täcklock med ljus

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Åhh, härligt med en uppdatering! Fina Nhamunda där - det är extra fränt när man ser att heckelanlaget "skiner igenom" på dom.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    ..och jag som tycker ett par av dem ser ut som äkta Heckel....
                    Men snygga var de!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      • May 2003
                      • 1831

                      #11
                      Praktexemplar av diskus! Är de sådär röda i akvariet också? Vildformer är oslagbara.
                      Med vänlig hälsning
                      Alexander

                      Kommentar

                      • Peter1904
                        • February 2003
                        • 1079

                        #12
                        SuperAquaMan>>> Ett önskemål.... Bli GoldMember!..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...