mini tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oskarljunggren
    • June 2010
    • 88

    mini tanganyika

    tjena är trött på att ha mitt lilla 54L i SA nu så ska göra om att till tanganyika tänkte jag skulle behöva lite hjälp på vilka fiskar man kan ha i så pass litet akvarium där ifrån?
    tog bort dom flesta växter å la i en massa sten så nu är det bra fiskar då.
    här kommer lite bilder på hur det ser ut i nuläget.
    Det är en del neontetror å zebra tetror i det nu men dom får nog en kompis till mig få.





  • Kirtap
    • July 2003
    • 19

    #2
    Ett eller två par Lamprologus multifasciatus kanske?
    Skaffa några snäckor dom kan bo i.

    Annars skulle någon av dom minsta Julidochromis arterna nog fungera.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      inte så många arter funkar men den här snäcklekaren kan ju va nåt... http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117&SOK=1
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Naistick
        • April 2009
        • 29

        #4
        Jag hade antingen kört på:





        L.Multifasciatus gör sig bäst i ett stort akvarie med en stor koloni som försvararsig mot tex Tropheus. Men dom går ju självklart att ha i ett 54 L dom med. Förutom dessa finns det i princip inga du kan ha i ett så litet kar. Möjligtvis någon Julidochromis. Men snäcklekare e coolare!

        Mvh Christian
        Bygger om i källaren för fler kar

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Värt att tänka på är att hos lamprolog-snäckisarna är hanarna ganska aggressiva mot varandra. I ett sånt litet kar finns det oftast bara plats för en hane. Multisar däremot är oftast fredligare även hanar gentemot varandra.

          Det kan även funka med en liten "Prinsessan av Burundi"-koloni i den volymen vatten. Skaffa en liten grupp typ 4st ungdjur. Där kommer det troligtvis bildas ett par (om det finns båda könen), sen flyttar du på de "överblivna" fiskarna. Har själv har prinsesskolonier både i 50l och 100l å det har funkar bra.
          Behövs i regel inte strykfisk till dessa uppsättningar heller.
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • redrobjem
            • November 2009
            • 304

            #6
            Jagb har ett mini Tanganyika kolla in det. Ett tips är att gömma något poröst filtermatrial bakom stenarna det hjälper mycket mot nitrittoppar. Själv har jag en nätpåse med minilekakulor. Jag har fått yngel som trivs i denna burk.

            350 liter Sydamerika
            250 liter sydostasien
            30 liter sydamerika

            Kommentar

            • oskarljunggren
              • June 2010
              • 88

              #7
              tänkte jag skulle lägga upp lite bilder på mitt mini tanganyika akv hur det är i nuläget.
              känndes lite för tomt med inga växter så jag satte i 1




              å här har vi en av invånarna har en hona å hane.

              Kommentar

              Arbetssätt...