54 L Växtodlinskar med PMDD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    54 L Växtodlinskar med PMDD

    Hej på er

    Ska nu förhoppningsvis äntligen få igång en liten växtodling i förrådet i ett 54 L kar. (Vet att det är lite litet, men det enda jag har att tillgå samtidigt som det bara står så kan det få göra nytta).

    Men först och främst så är det så att jag undrar över huruvida karet måste ha "liggunderlag" (sån där skumgummimatta som liknar liggunderlag) för att man ska minimera risk för ojämnheter?

    Eller om jag tar om frågan så att man lättare förstår

    Alltså vad jag vill komma till är att den arbetsbänk som delvis är tänkt att agera akvariebänk troligtvis inte är 100 % rak/jämn... Det var en tidigare hyresgäst som snickarde upp den i förrådet och den ser ut att vara tillräckligt gedigen för ändamålet men den får ju inte vara så pass ojämn att akvariet spricker.

    Jag vet att det absolut inte får diffa på diagonalen så att akvariet "vrider" sig. Men om lutningen är knappt påvisbar åt ex. höger gör det något?

    Och är det inte så att det är värre med ojämnheter som en liten "kulle" som skapar punktbelastning än om det är lite mer "hålighet" så att inte hela karet vila på underlaget?



    Rörigt, ursäkta men behöver svar innan vatten törs fyllas i.


    Nicke
    Senast redigerad av ApeviaX; 24 October 2010, 22:40.
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    #2
    Hej på er

    Var är alla växtkunniga?

    Har ju fått många svar om akvariet och hur det är med underlag etc. i denna tråd "Akut hjälp behövs, spricker karet?!?!?!"


    Men inte här? Kanske min akuta fråga som den prioriterades först? I och för sig tacksam för det

    Men men, undrar ju lite om det här med PMDD har en del info från Daniel (om jag inte minns fel så heter han så, annars under namnet defdac?)

    Så där kan jag ta hjälp men tänkte spåna lite i det här med katty kattströ eller ej? Duger det sedan ovanpå kattsanden med 2-3 max 4 mm akvariegrus ca: 5-7 cm ovanför det? För mkt för lite?

    Cryptocoryne wendtii - Grön wendtii (ser ut som en brun wendtii fast med gröna blad, stog dock "Cryptocoryne wendtii 'green'" på alla de olika krukor som jag har inhandlat, men upplever bladen på bilden på green varianten som mer runda?!)

    och Hydrocotyle leucocephala - Vattenspikblad kommer väll att vara de 2 första piloterna i växtodlingskaret.


    Karet är ett 54 L Aquael akvarium med ganska sparsam belysning i min mening Frågan är ju hur det går?

    Bör jag har typ endler eller kanske lite red crustal eller nåt i karet eller köra på växter helt ut?


    Kom gärna med förslag på tillvägagångssätt, kanske försälag på växter olika tekniker med gödning ljus vatten etc. etc.

    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Såhär kommer karet stå precis till vänster in från dörren i förrådet. (Dörren är placerad till vänster i bild där kortsidan av väggen syns).



      Vad tror ni om det?


      Nicke
      Bifogade filer
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #4
        Jag tror detta kan bli bra beroende på vad du ska köra för växter. Placeringa av kar verkar bra, jag hade lagt ett liggunderlag eller liknande under för att jämna ut lite. Ska du köra karet för att driva upp växter till andra kar hade jag hoppat kattsand, ska du köra växtkar där du inte tänkt flytta växter så mycket så hade jag kanske kört kattsand, men kanske inte ens då

        Är det ett vanligt 54 liters med 11w belysning så kommer du får problem att odla något annat än mossor, ormbunkar, svärdsplantor, anubias och annat långsamtväxande och mindre krävande. Med sådana växter kan du skippa kattsand... Jag hade satsat på att köpa annan belysning om du ska köra växter i burken. Hagen Glo har en nice ramp för 2st 24w T5, kostar en slant, men med den kan du köra nästan vilka växter du vill

        Några planer på kolsyresystem av någon sort?
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Ursprungligen postat av Klotte
          Jag tror detta kan bli bra beroende på vad du ska köra för växter. Placeringa av kar verkar bra, jag hade lagt ett liggunderlag eller liknande under för att jämna ut lite. Ska du köra karet för att driva upp växter till andra kar hade jag hoppat kattsand, ska du köra växtkar där du inte tänkt flytta växter så mycket så hade jag kanske kört kattsand, men kanske inte ens då

          Är det ett vanligt 54 liters med 11w belysning så kommer du får problem att odla något annat än mossor, ormbunkar, svärdsplantor, anubias och annat långsamtväxande och mindre krävande. Med sådana växter kan du skippa kattsand... Jag hade satsat på att köpa annan belysning om du ska köra växter i burken. Hagen Glo har en nice ramp för 2st 24w T5, kostar en slant, men med den kan du köra nästan vilka växter du vill

          Några planer på kolsyresystem av någon sort?

          Haha, så jäkla nice med snabb respons.

          Jag ska ha akvarieunderlag för detta kar, tog bara inte med det i SketchUp skissen.

          Jag har inget annat än den träliga medföljande "lågenergilampan" som fanns från start, detta kar är dock tänkt att odla av de befintliga växter jag har så att jag har lite reserver åt mig själv som test för skojs skull. Så ljuset kommer nog funka ett tag, emn jag är väl medveten om att det är kass om man vill odla växter på riktigt eller köra aquascpae.

          Co2 system vore nice, men med denna tunna belysning och min ännu tunnare plånbok så får det tyvärr vänta, kan dock hända att jag senare använder karet till aquascpae. Ska i såna fall dra av locket och skaffa en t5 armatur till detta, trycksatt Co2, ny PMDD torrmix och då får det bli lite kattsand i botten också.


          Nicke
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            Ursprungligen postat av ApeviaX
            Haha, så jäkla nice med snabb respons.

            Jag ska ha akvarieunderlag för detta kar, tog bara inte med det i SketchUp skissen.

            Jag har inget annat än den träliga medföljande "lågenergilampan" som fanns från start, detta kar är dock tänkt att odla av de befintliga växter jag har så att jag har lite reserver åt mig själv som test för skojs skull. Så ljuset kommer nog funka ett tag, emn jag är väl medveten om att det är kass om man vill odla växter på riktigt eller köra aquascpae.

            Co2 system vore nice, men med denna tunna belysning och min ännu tunnare plånbok så får det tyvärr vänta, kan dock hända att jag senare använder karet till aquascpae. Ska i såna fall dra av locket och skaffa en t5 armatur till detta, trycksatt Co2, ny PMDD torrmix och då får det bli lite kattsand i botten också.


            Nicke
            Nu jävlar är det på G, placeringen blev ändrad då jag ej hade material att jämna och plana ut ytan där karet skulle ha stått. Så det är nu placerat på en fristående "bänk"i förrådet. Enligt vattenpass nästan helt rakt, men framförallt inga vridningar diagonalt.

            Så nu ska jag fixa en egen armatur, antingen 4 x 15 W T8 Aquarelle eller 2 x 24 W T5... Vi får se vad det blir men det ska bli bättre än det singel 15 W T8 lysrör som sitter nu med taskig reflektor.


            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • ApeviaX
              • December 2005
              • 1531

              #7
              Lite kom ihåg för mig, och tips för er som inte sett.

              2 schyssta bloggar jag hittade på Plantswap.

              Leonards Akvarieblog

              Aquatic Eden

              Härligt YT klipp

              Klicka på bilden för större version

Namn: trurl_pagecontent.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,0 KB
ID: 2138752


              Nicke
              Senast redigerad av ApeviaX; 25 January 2012, 23:18.
              ApeviaX
              Archocentrus multispinosus
              "Vattensamlingen"
              X-Aquatic

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                1*15w är inte helt otillräckligt för en hel del växter. Om du sätter dit ett fräscht aquarelle och kör mäsk kommer du få ganska bra fart på växterna. Mäsk kostar inte många kronor men ger bra effekt.
                Kattsand kan bli dammigt vid omplantering japp. Det du skulle kunna köra med som jag har i ett par kar med god växtlighet är att såga ut tunna plattor av vanlig trädgårdstorv, typ 1-2cm tjockt, och lägga under gruset, det håller ihop rätt bra, så länge du inte kör med växter som har stora rotsystem tex svärdsplanta. Men i så fall, och kanske hur som helst, satsa på finkornigare grus, lättare att plantera i och mindre genomsläppligt om du har nåt under.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • ApeviaX
                  • December 2005
                  • 1531

                  #9
                  Tackar för input, lite kul att du nämner färre rör och mäsk. Just Aquarelle har jag på G likaså en enkel ramp.

                  Ska pula vidare lite men är inte omöjligt att det faktiskt kommer lite bilder under våren.

                  Detta har ju annars som alla andra mina idéer och kommande projekt inte kunnat dra igång p.g.a ekonomin, men jag ger mig inte tvärtom


                  ---
                  I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.426445,15.785577
                  ApeviaX
                  Archocentrus multispinosus
                  "Vattensamlingen"
                  X-Aquatic

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Har du bestämt vad du skall göra? Dra upp fina växter som du sedan planterar över i andra akvarier eller att skape akvarium?

                    Det blir lite olika sätt att arbeta då men jag skulle i alla fall testa att köra emersed i båda fallen. På det viset lär du dig kanske något nytt. Det är många fördelar med det en är att du slipper alger. Du kan ta vara på ljuset lite bättre och om du vill så kan du köra med ammonium gödning. Du kan ju också vräka på med CO2 utan att ha problem med pH!
                    Nackdelarna är att en del växter kan gå ned när du fyller på vatten eller flyttar dom. Men det ligger i lärokurvan.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • ApeviaX
                      • December 2005
                      • 1531

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Har du bestämt vad du skall göra? Dra upp fina växter som du sedan planterar över i andra akvarier eller att skape akvarium?

                      Det blir lite olika sätt att arbeta då men jag skulle i alla fall testa att köra emersed i båda fallen. På det viset lär du dig kanske något nytt. Det är många fördelar med det en är att du slipper alger. Du kan ta vara på ljuset lite bättre och om du vill så kan du köra med ammonium gödning. Du kan ju också vräka på med CO2 utan att ha problem med pH!
                      Nackdelarna är att en del växter kan gå ned när du fyller på vatten eller flyttar dom. Men det ligger i lärokurvan.
                      Jag har ännu inte bestämt med vilken/vilka växter jag ska börja med, vad jag dock har bestämt är att testa i småkar, av flera anledningar. Både för att lite mer lära mig behärska kar under 54 liters som är det minsta som jag har haft och klarat att hålla snyggt och i balans.

                      Det kommer bli både emers och undervattensodlingar, med och utan Co2 (Co2 kommer bli en billig lösning till en början) Syftet utöver att lära mig att hålla mindre kar är dessutom att som du säger odla upp växter, ev. även i ett förstadie fästa vid rötter/stenar innan plantering i större kar.

                      Sen vill jag ju framöver test att få igång lite olika aquascapeing kar, ibalnd dessa ex. mitt gamla
                      19 liters som jag ska limma om (detta för att var säker på att det är tätt och för att testa att limma kar själv) det ska bli ett litet typ nano med bottentäckande växter, någon lite högre nån liten sten och kanske någon dvärgfisk eller räkor... Hangonfilter på det och ljus får vi se...


                      Men angående emers odling, hur funkar detta mer i detalj, jag kan principen, men vilken typ av substrat, ska man ha kattsand i botten, vad för ammoniumgödning, hur menar du att jag tillför Co2 i luften? Temperatur och hur hindrar man att de sedan "vissnar ner" för att komma igen i vattnet, jag menar det är ju luftblad och vattenblad typ.

                      Några som är enklare att börja med?
                      ApeviaX
                      Archocentrus multispinosus
                      "Vattensamlingen"
                      X-Aquatic

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Som sagt det beror på vad du vill med odlingen. Emersed så skulle jag köra stenull som substrat och sedan någon bra växtnäring som täcker bara substratet. För ett scape kar skulle jag köra soil av något slag. Du behöver gott om näring i marken så att säga. I det senare kan du nog köra exempelvis lera och blomjord som jag gör. Men kolla om du skall köra kattsand då jag tror den är bränd. Då förlorar du en massa nyttigheter. I gödningsväg kan du nog dunka på med PMDD eller varför inte tropicas grejor. Jag misstänker att det de säljer är för emersed odling. Om du nu skall experimentera, varför inte testa et flod/Ebb system till exempel? CO2 gör mäsk och ställ med korken av i akvariet.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • ApeviaX
                          • December 2005
                          • 1531

                          #13
                          Aha! Mäsk som får jäsa ut lite Co2 i luften haha coolt.

                          Jaa, först vill jag inte mkt mer än att experimentera och lära mig mer. Beroende på resultat och vilket jag kommer att finna roligast så spinner jag vidare och går in mer detaljerat där sedan.

                          Emersed odling blir nog med någon typ av lera och jord i sådana fall.

                          Intressant och kul ska det bli oavsett


                          ---
                          I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.426403,15.785509
                          ApeviaX
                          Archocentrus multispinosus
                          "Vattensamlingen"
                          X-Aquatic

                          Kommentar

                          • Klotte
                            • February 2007
                            • 621

                            #14
                            Ett tips när du kör emersed är att slänga i en mindre burk med vatten och stoppa i doppvärmaren på hög temp så har du konstant vattenånga i burken och känsliga blad torkar inte lika lätt i ljuset. MEN se till att värmaren inte går torr när du kör så
                            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                            100 liter blandat...

                            Kommentar

                            • ApeviaX
                              • December 2005
                              • 1531

                              #15
                              Ursprungligen postat av Klotte
                              Ett tips när du kör emersed är att slänga i en mindre burk med vatten och stoppa i doppvärmaren på hög temp så har du konstant vattenånga i burken och känsliga blad torkar inte lika lätt i ljuset. MEN se till att värmaren inte går torr när du kör så

                              Aa, men har ingen så liten doppvärmare...
                              ApeviaX
                              Archocentrus multispinosus
                              "Vattensamlingen"
                              X-Aquatic

                              Kommentar

                              Arbetssätt...