100 liters pansarmals odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    100 liters pansarmals odling

    Jag håller på att lägga ner min ställning med 3st 112 literskar och ska sälja den och sätter därför upp mitt 100 literskar för att fortsätta odlingen där.

    Så nu är det på uppbyggnad har tagit bort dom flesta växterna från det gamla karet och satt i det nya, köpte 5 fläckiga pansarmalar igår och satte i dom och idag tänkte jag försöka fiska upp dom flesta fiskarna ur det gamla karet, där är fullt med räklingar så det kommer att ta någon vecka innan jag lyckas tömma det karet helt.
    Dom andra pansarmalarna som jag ska odla på som är i det gamla karet är orange och habrosus, där finns ett gäng orangeyngel som ska flyttas, ett gäng är bara 2 dagar och där är nya ägg med vet inte hur flytten kommer att gå för dessa men hoppas på det bästa, sen kommer det vara i ett gäng av mina körsbärsräkor där i med som städare och lite äppelsnäckor och jag tror att guldancistrusarna får hänga med också.
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1160051.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,2 KB
ID: 2180978Nya karet, (doppvärmarna kommer inte vara där dom är)

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1160052.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,0 KB
ID: 2180979Nya karet

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1160053.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,7 KB
ID: 2180980Gamla karet, börjar bli tomt på grejor
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Har fixat lite till och koppat in ynglen och äggen i karet nu, bara att hoppas dom överlever detta
    Klicka på bilden för större version

Namn: 98 litaren 001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,2 KB
ID: 2127311orange yngel runt en vecka gamla
    Klicka på bilden för större version

Namn: 98 litaren 004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,9 KB
ID: 2127312orange ägg
    Klicka på bilden för större version

Namn: 98 litaren 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,9 KB
ID: 2127313Karet nu
    Klicka på bilden för större version

Namn: 98 litaren 005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,8 KB
ID: 2127314Fläckig pansarmal
    Klicka på bilden för större version

Namn: 98 litaren 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,5 KB
ID: 2127315orange yngel och vuxen habrosus
    Klicka på bilden för större version

Namn: 98 litaren 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 101,7 KB
ID: 2127316orang yngel
    Klicka på bilden för större version

Namn: 98 litaren 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,9 KB
ID: 2127317habrosus och orangeyngel

    Tänkte köpa några Habrosus till när jag kommer till Åled nästa gång

    Nu ska jag gå och fiska upp pansarmalarna som ska komma till det nya.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Nu har pansarmalarna och räkorna kommit över och så här är resultatet nu, lite växter som flyter fortfarande som ska ner.
      Det verkar ha gått bra med ynglen dom lever fortfarande iallafall.
      Klicka på bilden för större version

Namn: P1160130.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,1 KB
ID: 2127361
      Klicka på bilden för större version

Namn: P1160131.jpg
Visningar: 1
Storlek: 186,4 KB
ID: 2127362
      Klicka på bilden för större version

Namn: P1160132.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,7 KB
ID: 2127363
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Åh! vad söta pansar yngel är! Vilken tur du har med dina pansarmalar *Avis*
        och som alltid! får du till karet på ett snygg sätt (kom ihåg att jag sa det först ) För om några månader har du ett toppenkar som frodas rejält
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Orange är den som leker bäst för tillfället, dom som är i 310 litersodlingskaret har jag ingen koll på för dom lägger lite ägg i taget och där är så mycket växter så det är svårt att hitta när dom väl, lägger ägg.
          Tack för komplimangen och visst ska jag komma ihåg att du var först
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            Vilka läckra små rackare - du verkar verkligen vara en stjärna på fisklek, Solis! XD

            Ska du försöka dig på någon annan speciell cory i det här karet?
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Ibland har man bara tur
              Hoppas på att habrosusarna ska leka för dom har aldrig lekt(vad jag vet)där för ska jag skaffa några fler just nu är där bara 4 Habrosus.
              Hoppas på dom fläckiga ska leka med 5 av dom är nya och så satte jag i 2 av mina gamla och hoppas på att dom ska triggas igång.
              När jag tycker det är nog med fläckiga(förhoppningsvis leker dom)att jag inte ska ha fler så kommer jag nog flytta över mina panda malar som jag vet leker i det stora odlingskaret men det är så svårt att hitta äggen där i.
              Lusigt nog så flyttade jag lite växter ifrån det stora odlingskaret och slängde ner i ett kar som jag höll på att lägga ner och efter en vecka så såg jag pansarmalsyngel där och där hade inte varit några pansarmalar på några veckor det var en liten panda mal den är runt en och en halv cm nu och är i detta karet
              Problemet med att flytta dom är att jag får knappt tag i dom i mitt stora odlingskar, där är för mycket växter då får jag riva upp det mesta för att få tag i domja ja den tiden den sorgen.

              Hade ju gärna försökt med greenstripen med men där är samma problem dom är i samma kar som PANDORNA

              Får försöka komma igång i det stora odlingskaret med och hålla koll och försöka trigga igång dom där istället
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Minsann idag har orange pansarmalarna börjat leka igen, där är lite ägg överallt, sitter och funderar på om jag ska prova på att låta äggen vara i karet denna gången för nu har jag inga fiskar i som jagar dom längre, tyvärr så kan ju räkorna äta äggen men jag tror jag ska prova. hmm får fundera ett tag på hur jag gör.
                Men jag har också sett att en av orange hanarna är glad i ägg, första gången trodde jag han skulle spruta lite extra mjölke på dom men såg att ägg efter ägg fösvann när han höll på så den är lite lurig.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Constantine
                  • September 2009
                  • 431

                  #9
                  Coolt....har du några tips på hur man kan få igång dem....mina metallpansarmalar verkar inte vilja komma igång av någon anledning
                  450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                  170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Kallare vattenbyten och välgödda honor men kallvattenbyten är nog det bästa. Har själv haft problem med mina metaller och albino, vet inte om dom lekt i dom karen men jag har inte sett några ägg på ett år(har en del fiskar som äter ägg i dom karen)inte ens några rester av ägg och dessa ska ändå vara bland dom lättaste att få igång.



                    detta är min gamla tråd om odling där får man en del tips från olika personer.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Constantine
                      • September 2009
                      • 431

                      #11
                      Ursprungligen postat av solis
                      Kallare vattenbyten och välgödda honor men kallvattenbyten är nog det bästa. Har själv haft problem med mina metaller och albino, vet inte om dom lekt i dom karen men jag har inte sett några ägg på ett år(har en del fiskar som äter ägg i dom karen)inte ens några rester av ägg och dessa ska ändå vara bland dom lättaste att få igång.



                      detta är min gamla tråd om odling där får man en del tips från olika personer.

                      Okej tack...men när du säger kallvattenbyte...hur många grader har du i karet normalt för att jag märkte ett tag sedan att mitt doppvärme hade slutat fungera så vattnet låg runt 20 - 22 C innan vattenbytet så troligen är detta anledningen till att det inte har blivit något den senaste tiden...eller??
                      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Jag har mellan 23-25 grader och i häller jag bara i kallt vatten när jag bytar vatten, jag tror att det ska räcker att du sänker någon eller några grader från det normala så det blir förändring i värmen, men som jag skrev så har inte mina metaller heller velat det senaste året, man ska nog gärna byta lite vatten ofta med för att få igång dom och gärna mata med fryst foder typ mygglarver(har hört att svarta är bäst men svåra att få tag i affären)
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Constantine
                          • September 2009
                          • 431

                          #13
                          Ursprungligen postat av solis
                          Jag har mellan 23-25 grader och i häller jag bara i kallt vatten när jag bytar vatten, jag tror att det ska räcker att du sänker någon eller några grader från det normala så det blir förändring i värmen, men som jag skrev så har inte mina metaller heller velat det senaste året, man ska nog gärna byta lite vatten ofta med för att få igång dom och gärna mata med fryst foder typ mygglarver(har hört att svarta är bäst men svåra att få tag i affären)

                          Okej....får väl testa vidare har tempen på 25 grader nu...ska köra ett VB idag sedan ska jag köra 10% varje dag i en vecka ungefär så får jag se vad som händer


                          Appropå Svarta mygglaver så köper jag mina på Hornbach där har de gott om dem...och ja de älskar att gnaga på dem
                          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Så bra, då har du en bra start hoppas dom tjocknar på nu och börjar leka, lycka till
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              #15
                              Mycket intressant solis, en liten undran bara. Vad har ni för vatten i Laholm?

                              Tobbe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...