Första akvarium - ca 95l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    Första akvarium - ca 95l

    Efter att ha tjatat om diverse akvarieidéer i kanske ett halvår så blev det slutligen av att köpa ett kar i födelsedagspresent till mig själv. Jag hade akvarium som liten, men det minns jag knappt något av, så det här är nybörjargrej helt och hållet.

    Karet jag fick med mig hem blev alltså på ungefär 95l eller något i den stilen, med konvex framruta och tillhörande möbel så det skulle se lite snyggt och prydligt ut. Det har lock också, vilket jag tyckte var ett plus eftersom det var planen att skaffa grodor och jag vill ju inte att de ska skutta till sin död.

    Hittills har jag skaffat grus, ett par galet snygga rötter, och en 3d-bakgrund som håller på och torkar fast just nu. Jag har rötterna i blöt och skrubbar på dem då och då för att få dem rena till helgen då jag tänkt åka och köpa en massa växter och sedan börja köra igång på allvar. Just nu är jag bara lite i valet och kvalet om jag ska ha i vatten nån dag innan och börja låta det gotta till sig innan växterna kommer, eller om jag ska vänta tills jag kan plantera på en gång.

    Invånarna var tänkta att bli en liten grupp dvärgklogrodor, som är de jag främst bygger för. Till dem ska jag nog ha några guppys som lite färgstänk i karet, för jag läste att de skulle gå ihop med grodorna.

    Sen tänkte jag slutligen skaffa någon algätare, men där vet jag inte riktigt vilken sort som kan fungera. Eftersom det inte blev så jättemycket plats kvar i karet då bakgrunden kom på plats kan det nog inte bli nån sort som växer sig så jättestor, och den får inte vara elak mot grodorna heller. Någon som har några tips på algätare, och verkar mina fiskplaner fungera över lag?
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    #2
    Kanske ska tillägga att jag såklart har en pump och värmare också, som följde med karet.

    Kommentar

    • vitter
      • August 2010
      • 219

      #3
      Nu är all den hårda inredning på plats, så jag tänkte visa hur det börjar ta form här. Nästa steg är växter!

      Kommentar

      Arbetssätt...