Min 540l kärleksbalja!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oskar Ahlner
    • August 2010
    • 90

    Min 540l kärleksbalja!

    Hej!

    Det var en period när jag var yngre då jag hade akvarium med blandat resultat. Mitt mål med akvarieuppstarten och efterföljande akvaristik är att lyckas lite bättre denna gång då jag uppnått vuxen ålder och kan ta mer ansvar för mitt akvarium. Med "lyckas lite bättre" menar jag kortfattat: Färre alger och fler långlivade fiskar

    Min tank är på 540 liter och köpt idag. Håller för närvarande på att gör rent all utrustning då den är köpt begagnad och väldigt smutsig (smutsen sänkte priset en del )

    Har en plan i huvudet om hur tanken ska se ut, nu återstår bara att förverkliga planen!

    Ska försöka få upp lite bilder under morgondagen

    Om ni har några nybörjartips så är det mycket välkommet!

    Just det ja, Utrustningen består utav ett Fluval Fx5, Jäger doppvärmare och fyra lysrör varav två st nya.
  • pwrdesign
    • January 2003
    • 384

    #2
    Grattis! Jag köpte själv mitt 540-liters för nån månad sedan! Vattenpåfyllning i nästa vecka!
    Ballt med stort!

    Vad för stil/fiskar hade du tänkt dig?

    mvH P
    Malawi 540 Liter
    26 Liter Aquascaping

    Kommentar

    • Oskar Ahlner
      • August 2010
      • 90

      #3
      Ursprungligen postat av pwrdesign
      Grattis! Jag köpte själv mitt 540-liters för nån månad sedan! Vattenpåfyllning i nästa vecka!
      Ballt med stort!

      Vad för stil/fiskar hade du tänkt dig?

      mvH P
      Hej! Kul att du tittade in!

      Det blir nog med största sannolikhet ett sällskapskar. Har tänkt mig en population med lite pansarmalar, palettciklider och någon slags tetra. Blir även några siameser och räkor osv.

      Själv då? Hur lyder planen?

      Kommentar

      • pwrdesign
        • January 2003
        • 384

        #4
        Kul kul!
        Malawi för hela slanten för egen del tror jag!
        Status nu är att jag väntar på att lacken på min bakgrund ska härda ordentligt, börjar ev smyga i lite sand och stenar ikväll, kan fanken inte hålla mig ifrån att pilla!

        Vatten åker i nästa vecka!
        Malawi 540 Liter
        26 Liter Aquascaping

        Kommentar

        • malawifisken
          • August 2008
          • 969

          #5
          Ursprungligen postat av Oskar Ahlner
          Hej!

          Det var en period när jag var yngre då jag hade akvarium med blandat resultat. Mitt mål med akvarieuppstarten och efterföljande akvaristik är att lyckas lite bättre denna gång då jag uppnått vuxen ålder och kan ta mer ansvar för mitt akvarium. Med "lyckas lite bättre" menar jag kortfattat: Färre alger och fler långlivade fiskar

          Min tank är på 540 liter och köpt idag. Håller för närvarande på att gör rent all utrustning då den är köpt begagnad och väldigt smutsig (smutsen sänkte priset en del )

          Har en plan i huvudet om hur tanken ska se ut, nu återstår bara att förverkliga planen!

          Ska försöka få upp lite bilder under morgondagen

          Om ni har några nybörjartips så är det mycket välkommet!

          Just det ja, Utrustningen består utav ett Fluval Fx5, Jäger doppvärmare och fyra lysrör varav två st nya.

          Kul med nytt folk=) Bästa nybörjar tips jag kan ge dej är att ta ett steg i taget o skynda inte på nått. Tänk o fundera länge o noga.
          Önskar dej lycka till
          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

          Kommentar

          • Oskar Ahlner
            • August 2010
            • 90

            #6
            Ursprungligen postat av malawifisken
            Kul med nytt folk=) Bästa nybörjar tips jag kan ge dej är att ta ett steg i taget o skynda inte på nått. Tänk o fundera länge o noga.
            Önskar dej lycka till
            Tack! Nu känner man sig välkommen! Jag försöker ta det lugnt och sansat, men man blir ju som ett barn på julafton kring grejerna!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              välkommen!

              jaa jag känner igen känslorna. men det är ofta då det blir fel. kom ihåg att det ofta tar månader innan man får till karet så som man har tänkt.

              viktigt att du lägger upp myclet bilder nu så man får se processen

              Kommentar

              • malawifisken
                • August 2008
                • 969

                #8
                Ursprungligen postat av Oskar Ahlner
                Tack! Nu känner man sig välkommen! Jag försöker ta det lugnt och sansat, men man blir ju som ett barn på julafton kring grejerna!
                Jo jag känner också igen det där att man blir som ett barn på julafton=) Jag har själv gjort det felet många gånger att man stressar ihop de. Men det ångrar man sig i slutändan. Precis som hannesc skriver så är det ofta då det blir fel.

                Det viktigaste du ska börja tänka på som inte går att ändra när du fyllt karet:

                Vill jag verkligen ha det här vid, eller ska jag kanske ställa det där borta istället.. Fan vad snyggt med en BTN, undrar om man inte ska ha en sådan. Hum, det gruset va riktigt snyggt, det vill jag ju hellre ha i mitt kar. Frigolitskiva under gruset skulle ju inte heller vara så dumt ifall mina fiskar gräver en massa o välter mina stenar där i. Kanske man även skulle köpa sig ett bottenfilter?

                Ja du fattar. Detta är ju sådana saker man absolut först måste tänka på
                Senast redigerad av malawifisken; 10 September 2010, 21:25.
                Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                Kommentar

                • Oskar Ahlner
                  • August 2010
                  • 90

                  #9
                  Riktigt seg på att lägga upp bilder. Men det ska förhoppningsvis bli ändring på det snart =)

                  Kommentar

                  • malawifisken
                    • August 2008
                    • 969

                    #10
                    ja här händer det inte så mycket...
                    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                    Kommentar

                    Arbetssätt...