37L DIY, Betta(?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    37L DIY, Betta(?)

    Mitt första försök till projekttråd då Låt mig först bara säga som många gör, det kommer inte gå fort

    Det hela började med att jag var på väg att slänga en gammal glasruta vid städning. Fick då iden att limma ihop ett litet kar istället. Det slutade med ett som ser ut som stryk men vad gör det 50*25*30, alltså ganska grunt.
    Så fick jag en vision för ett tag sen med ett kar fyllt till 2/3 och plantor över ytan och dessutom har jag alltid delat ha kampisar.

    Ska dessutom försöka snickra ihop en liten bänk att ha det på.
    Det kommer knådas frigolit att ha som bakgrund och plantera krukor i.
    Till vänster ska vara ett filterfack med pumpen som har en strilslang som går utmed långsidan i bakkant, och låter vattnet rinna över rötterna. Oron just nu är att det kommer bli svårt att få lagom lite blås med pumpen jag köpte :s 490l/h.

    Skickar upp lite bilder på hur jag börjat 2 dar och shoppat en gång, för nu vill frugan ha laptopen :P

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0307.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,4 KB
ID: 2180940
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0309.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,4 KB
ID: 2180941
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0308.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,3 KB
ID: 2180942
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0310.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,9 KB
ID: 2180943
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Spontana projekt FTW! Det här ska bli intressant att kika på.
    Visst låter det som om pumpen har lite väl mycket flås, men om du inte kan strypa den på mekaniskt vis kan du säkert dämpa den rejält med ganska tät filtermassa och en smidig riktning av utblåset?
    Om inte annat är ett mindre filter knappast någon stor investering. ; )
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Pontusosd
      • March 2010
      • 124

      #3
      Trevligt trevligt detta ska följas
      45liters fisksoppa
      30liters kar.

      Kommentar

      • RobFrazie

        • May 2010
        • 842

        #4
        Bra med mer Betta folk! Ska följa detta och se hur det byggs fram ett fin fint kar!
        720L Soppa
        200L Asien
        Räkvas
        65L Betta

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #5
          Pumpen var den minsta dom hade, förutom en, Eheim tror jag, som hade ett mysko rektangulärt utblås och det kunde jag inte ansluta slang på :/ Vi får se.
          Belysning får nog bli nåt hängande från taket. Hade planer på att demolera en 14w t5 ramp som är lite för lång, men då får ju inte plantorna något ljus. Eftersom bänken är lite bredare än karet och jag tänkt bygga in alla hörnen med list så kanske jag gömmer lite LED mellan list och glas på kortsidorna också.
          Jag tror det blir lite väl mycket frigolit just nu..man kanske kan ha den fullbred runt krukorna för att smalna av den så att det blir lite som en utskjutande klippa..hmm.
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          Arbetssätt...