Räkvas! Tips mottages gärna :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna.W
    • February 2010
    • 22

    Räkvas! Tips mottages gärna :)

    Ja nu ska jag som har fått inspiration från andras räkvaser också ge mig in i ett sådant projekt så småningom

    Min tanke är att precis som de flesta satsa på en Bladet vas från Ikea, 45 cm hög. Har dock inte fått köpt den ännu så de som hoppades på att få se bilder av en klar räkvas får vänta lite till
    Har precis fått hem mitt Unifilter ( http://www.guldfisken.se/beta/catalo...b8b2c0cc950ce3 ) som ska räkling säkras med nylonstrumpa och användas dit.
    Funderar på vad för doppvärmare som kan behövas när de börjar bli kallare även inomhus. Just nu ligger temperaturen stadigt på 23 grader inomhus och har gjort det hela sommaren så jag har inte så bråttom med en doppvärmare. Men mitt stora problem är att jag inte har en aning om vilken som kan passa bra i ett så litet akvarie?
    Jag funderar även på en sådan här lampa: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50163202 Men vet inte om den räcker?
    Mitt sista "problem" är Ormhassel... Det är otroligt läckert med det, speciellt i en vas. Var ute vid Blomsterlandet på Backaplan i Göteborg, men där fanns det inte. Någon som bor i Göteborg som kan tipsa om var det kan köpas här?

    Tacksam för svar så jag kan sätta igång med vasen snarast

    /Anna
    Senast redigerad av Anna.W; 27 August 2010, 17:05.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Hejhej,. antar att du sett min vas, då du har exakt samma filter etc. kul att man kan inspirera

    kör på lite tuffare lampa. aså mer kräm. typ denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20136069

    jag köpte min trollhassel på en blomsteraffär. kollat plantagen i bäckebol?

    doppvärmare tror jag inte du behöver. lampan brukar ge tillräkligt bra temp.

    Kommentar

    • Christerhedberg
      • August 2008
      • 624

      #3
      Jag har en Beryll-lampa, funkar strålande med 20W. Men finns även exempelvis 35W att köpa till. Du behöver ingen doppvärmare, räkorna trivs ju med lite kallare vatten.

      Angående mossa så tycker jag att du ska ha riccia, den lyser upp fint istället för att ha någon mörk som tar allt ljus. Men samtidigt så känns det som att räkorna "färgar ut" mer om man har lite mörkare åt dom. Smaksak kanske...

      Lycka till =)

      Kommentar

      • Anna.W
        • February 2010
        • 22

        #4
        Ja filtret verkade ju fungera bra för dig så tyckte det var lika bra att köra på något redan beprövat

        Aha okej, hur nära kan man montera upp den lampan utan att det blir för varmt? Står ju 30 cm på Ikeas sida men det är ju inte om man ska ha den för att värma upp vatten som den rekommendationen är tänkt

        Plantagen kan jag ta en tripp till då när vi ändå åker till Ikea, är ju i samma trakter. Så får jag hoppas att det finns där.

        Ja jag tänkte Java mossa och Riccia, och sen eventuellt mitt senaste tradera fynd Micranthenum Umbrosum Eventuellt att jag planterar i någon av mina jätte valisneria också för att ha något som går hela vägen upp, men det beror helt på utrymme.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag satte mina lampa så den gav bra ljus. sket i nått visst avstånd. men det är la 10-15 cm eller nått. jättevallisar tror jag blir för stort. däremot smala vanliga vallisar. mina går ända upp o de är ju midre i bladen så det inte blir så blaffigt. jag har massa vallisar över om du är sugen

          Kommentar

          • Anna.W
            • February 2010
            • 22

            #6
            Ja de jag har i mitt 120l kar är väldigt smala men säkert 50 cm så de blir nog för långa. Vet inte exakt vilken variant det faktiskt är. Men jag får se hur det blir när jag väl får köpt hem vasen och den är på plats. Känns ju som att de växter som räkorna uppskattar mest just nu är de små mossorna jag har ändå så ^^ Och får jag tag på ormhassel så kan de ju klättra på dem uppåt för att utnyttja ytan i karet.

            Kommentar

            • Anna.W
              • February 2010
              • 22

              #7
              Så nu har jag lagt in filtret som ska användas i vasen se in i det stora karet. Då om det får köras in där borde göra uppstarten av vasen lite snabbare sen om jag tar allt vatten från det stora karet + den lilla mängd sand jag behöver + växter. Får se om jag får kommit iväg till ikea snart bara, väntar på skjuts från min mor då det är lite onödigt krångligt att ta bussen ut dit...

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                ha! klenis :P jag tog allt på bussen i en veva. vas,pump o grenfanskap:P

                du borde börja lägga upp bilder nu!

                Kommentar

                • Anna.W
                  • February 2010
                  • 22

                  #9
                  Haha, jag funderar faktiskt på att ta en veva ut imorgon, vet inte om jag orkar vänta längre. Vill ju bara få igång det snart! Speciellt nu när jag såg en räka som bar på rom i stora karet! Vill ju att de ska ha en chans att klara sig, vilket de inte lär ha i ett kar med mollys och platys som nog mer än gärna nafsar i sig dem...

                  (Hade ju egentligen tänkt köpa lite annat på Ikea men det får vänta tills man åker med bil då )

                  Funderar på att istället för ormhassel köra på en stor gren jag hittade ute för några dagar sedan, jag har kokat den och skrubbat den med diskborste och salt(inget medel) och sköljt den flera gånger med kokhett vatten. Den är ren och fin nu men luktar lite kåda. Finns det några risker med det?
                  Senast redigerad av Anna.W; 25 August 2010, 19:56.

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ja. barr träd ska du inte ha i ett akvarium. bara lövträd.

                    Kommentar

                    • Anna.W
                      • February 2010
                      • 22

                      #11
                      Aha, jag som trodde jag kunde mycket om naturen :P Gick ut i skogen igen och hittade några fina pinnar från lövträd istället. Har skalat av barken, och nu ligger de och kokar.

                      Vasen är äntligen på plats! Fick köpt den idag. Nu så är sanden, växterna och en rot i. Filtret är igång det med. Bilder är tagna och kommer läggas upp lite senare

                      Kommentar

                      • Anna.W
                        • February 2010
                        • 22

                        #12
                        Tog bara 2 bilder tyvärr, men såhär såg det ut när jag var halvvägs in i uppbyggandet av växter:

                        Och såhär nu när det är klart!


                        Allt är taget från det stora karet som har varit igång ett tag Tog t.o.m en bit filtermassa därifrån, behövdes ju bara en pytte bit till detta filtret, så idag hade jag tänkt börja flytta över räkor ^^

                        Kommer få bli en lite jakt efter den romfyllda honan jag sett då jag ju helst av allt vill att ynglen ska få födas i vasen där de har en chans att överleva.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          jag har mitt utblås raktöver vasen för att få strömmen att gå ner till bottnen med. men det kan kanske funka på det hållet med. jag har itne testat. rapportera om det funkar bra.

                          meeeer vatten i vasen!! o du köpte den lampan jag tipsa om. haha! *stolt*

                          annars ser det verkligen hur jäkla mysigt ut som helst!! väldig snyggt!

                          men skippa slangen till filtret för gudsskull!!! massa jävla bubblor som "grummlar" vattnet o låter för jäkligt! nee dra bort den. jag få panik på min när vattnet avdunstat så myclet att den börjar suga in luft. låter o massa bubblor som far runt! usch!

                          Kommentar

                          • Anna.W
                            • February 2010
                            • 22

                            #14
                            Ja jag har pekat om den nu så att den går lite neråt istället ^^

                            Jaså jag stör mig inte så mycket på slangen men kan testa att ta bort den
                            Fyller jag på mera vatten kan man ju inte en doppa ett finger i vasen utan att det rinner över ju!

                            Mera bilder kommer när lite räkor har fått flyttat in

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              jag menar att min pump hänger på långsidan o inte kortsidan o mitt utbklås är riktat uppåt för ytrörelsens skull

                              när ska du i o fingra i vasen???? jag har det upp till kanten precis.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...