Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Jättefin film! Det passar verkligen in med ett stort stim kolglödstetror!
    Det skall bli bättre kvalitet på filmerna framöver, jag lovar!
    Jag tror att cirka 200 Kolglödstetror blir perfekt, de är ju så fantastiskt vackra när de får färga ut ordentligt.
    Jag låter Diamanttetrorna göra sitt, med andra ord får de som finns i karet leva sina liv i välmåga, men jag fyller inte på med fler.
    Jag blir mer och mer intresserad av att enbart köra väldigt små fiskar, typ tetror (och olika malar).
    Grön Kubotai i mängder är nästa mål. Tror dessa kommer att göra sig fantastiskt med Kolglödstetrorna. Det blir en spännande höst, både fisk- och inredningsmässigt.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13109

      Det låter underbart med 200 kolglödstetror för det är väldigt vacker fisk som glöder inne o karet i sin mörkröda nyans, om den har dunkel belysning
      Jag tror jag betalade 40kr styck för mina men gissar att du har kontakter annars så blir det dyrt
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        Om man tittar runt på tuben så har folk dem alltid i starkt belysta kar och den blir tråkigt blek orange men i mitt dunkla kar lyser dem som glödande kolbitar
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av åheim
          Det låter underbart med 200 kolglödstetror för det är väldigt vacker fisk som glöder inne o karet i sin mörkröda nyans, om den har dunkel belysning
          Jag tror jag betalade 40kr styck för mina men gissar att du har kontakter annars så blir det dyrt
          Ursprungligen postat av åheim
          Om man tittar runt på tuben så har folk dem alltid i starkt belysta kar och den blir tråkigt blek orange men i mitt dunkla kar lyser dem som glödande kolbitar
          Jag vet ärligt talat inte vad tetrorna och corysarna kostade styck. Jag bara sa; "jag tar alla som finns i karen"...
          Några sköna tusenlappar blev det.
          Jag satsar på ungefär hundra Kolglödstetror till, så att det blir tvåhundra allt som allt.
          Du har helt rätt, åheim, i dämpat ljus blir de fantastiskt vackra!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ja... Halloj igen.
            Jag har varit och kollat på Microdevario kubotai, en otroligt vacker fisk som jag funderade på som kompliment till alla Kolglödstetror i karet.
            Faktum är att jag tror dessa blir en aning för lika Kolglödstetrorna, trots den gröna färgen. Jag väntar med kubotaierna till ett annat kar längre fram.
            Kardinaltetra är en gammal favorit för min del och jag tror ett rjält stim av denna tetra blir finfint tillsammans med Kolglödstetrorna i 720-baljan - så får det bli.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2875

              Vackert med "kolglödarna", belysningen spelar ju naturligtvis en stor roll. Styrkan på belysningen är säkert en parameter, men än större roll tror jag vilken belysning man har för en bra färgåtergivning. Ett alternativ annars till Kardinaltetra är ju "grön neon" som jag tycker ger ett starkare intryck.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Sleaper
                Vackert med "kolglödarna", belysningen spelar ju naturligtvis en stor roll. Styrkan på belysningen är säkert en parameter, men än större roll tror jag vilken belysning man har för en bra färgåtergivning. Ett alternativ annars till Kardinaltetra är ju "grön neon" som jag tycker ger ett starkare intryck.
                Själv kör jag ett LUMAX LED-system till karet. Det syns säkert inte på alla bilder och filmer, men ljuset blir väldigt mättat och fint och Kolglödstetrorna blir intensivt "glöd"-färgade.
                Precis som du säger, Sleaper, ljuset i sig är viktigt.
                Den gröna neontetran är riktigt fin, tack för tipset! Skall se om jag kan kolla in ett bra bestånd vid tillfälle. Kardinaltetran har jag haft många gånger innan och jag gillar verkligen att den blir blå och röd på hela kroppen, och ett välmående storstim med Kardinaler är inte att förakta.
                Det kan såklart bli något helt annnat. Det skall bli spännande att se vad som dyker upp.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13109

                  Ja Mats ska bli spännande att se vad du kommer hem med? ?? eller kanske ->
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    Ser alltid fram mot dina inlägg och nu blir det ännu mer spännande när du är på jakt
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Ja Mats ska bli spännande att se vad du kommer hem med? ?? eller kanske ->
                      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                      Ser alltid fram mot dina inlägg och nu blir det ännu mer spännande när du är på jakt
                      Ahh, kul att ni är med!
                      Det är en ständig process. Jag tycker karet lever på ett fint sätt nu, och jag tycker själv att det är spännande att se utvecklingen.
                      Sedan har jag ju ett fint, tomt 540-kar som jag inte blir av med... Det är väl lika bra att dra igång det också - med ciklider, som ju är mitt största intresse.

                      Kommentar

                      • Fanbyalperna

                        • September 2005
                        • 752

                        Ser fram mot allt det
                        Har inte alltid rätt, men fel ibland

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Dra igång karet! Uppskattar verkligen att se hur du långsamt skapar en inredning som sedan får ett eget liv och där du, med små tillägg eller avdrag, fortsätter processen. (Sydamerikanska) ciklider är dessutom jätteintressanta att se och läsa om i din tråd.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                            Ser fram mot allt det
                            Gôtt! Vi får se vad som händer.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Dra igång karet! Uppskattar verkligen att se hur du långsamt skapar en inredning som sedan får ett eget liv och där du, med små tillägg eller avdrag, fortsätter processen. (Sydamerikanska) ciklider är dessutom jätteintressanta att se och läsa om i din tråd.
                              Ciklider är just det jag vurmar för alldeles speciellt - deras miljö, beteende och en grundläggande förståelse av dessa intressanta fiskars livscykler.
                              Detta är något jag förr i tiden skrev ganska omfattande om här på forumet, och främst i denna tråd. Jag tror att suget att skriva lite mer kommer att öka då jag kör igång ett ciklidbaserat kar igen.
                              Den långsamma processen (i mina kar) är nog inget som passar de flesta då snabba resultat (resultat av vad?) och någon typ av "nu är jag i mål"-strävan tycks härska.
                              För min del är vägen, målet.
                              Det är en helt fantastisk känsla att upptäcka små detaljer i inredningen som hela tiden förändras och utvecklas, och precis som du säger, Nando, så går jag in och justerar - lägger till och drar ifrån - med varlig hand.
                              Att karet ständigt belönar den (jag) som arbetar med det med en egen "vilja" är otroligt fint att få vara med om.
                              Vad det blir för ciklider i kommande kar är ju angenäma bekymmer att bena ut, men jag har några idéer.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Det låter härligt! Jag är med här och väntar. Inte på resultat, utan på vägen dit!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...