Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Halloj i stugan! Här har det, liksom i min tråd, varit tyst ett tag. Hoppas allt är bra med dig och fiskarna!
    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
    Håller med... vill gärna ha uppdateringar.
    Halloj, Nando och Christian. Vad kul att höra av er.
    Usch, jag får nästan lite dåligt samvete - jag har inte varit här på forumet, förutom några sporadiska besök den senaste tiden, men ser nu att det finns grejer som nya Discusprojekt och lekande fjärilsciklider i några trådar - kul!
    Jag skall verkligen skärpa mig och det skall bli uppdateringar från mitt håll framöver, jag lovar.



    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Inga problem! Det är roligt när du uppdaterar såklart men känn inte dåligt samvete. Ibland har man mycket annat på gång, jag vet.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        God fredagskväll!
        Jag hade tänkt göra en liten trevlig filmuppdatering med yngel av Moenkhausia pittieri, men av detta blev intet...
        Små, vita Moenkhausia pittieri-yngel står och klipper i vegetationen längst bak i karet - helt jävla omöjliga att få filmbilder på.
        Jag blev så tonåringsilsk - så sextioplussare jag är - att telefonkamerahelvetet höll på att åka igenom frontglaset...
        Jaja, jag får återkomma med film vid ett senare tillfälle när de vågar sig fram, på ungdjursvis, lite längre fram. Vackra är småttingarna att titta på iallafall.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad roligt att du fått yngel (även) på denna fina tetra! Ska bli skoj att se sedan när de går att filma!

          Vi har köpt hund! En liten busig mellanpudelvalp huserar nu hos oss. Underbart och jobbigt på samma gång!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nando
            Vad roligt att du fått yngel (även) på denna fina tetra! Ska bli skoj att se sedan när de går att filma!
            Vi har köpt hund! En liten busig mellanpudelvalp huserar nu hos oss. Underbart och jobbigt på samma gång!
            Wow, en go' hund har vi också funderat på. Jag älskar hundar!
            Jag tog en kort (dålig) film på ett av Moenkhausia pittieri-ynglen från en tidigare lek. Det är inte många som klarar sig. I nuläget finns kanske fem-sex stycken från denna tidigare kull. Däremot var det betydligt fler pyttesmåttingar jag såg längst inne i vegetationen och som jag fick lust att dokumentera... Men, va fasen, det får bli vid ett annat tillfälle.
            Här är iallafall ett lite större yngel:

            Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 May 2022, 19:03.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Åh, så fint!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ja, jag drar in en ny bild och en film på karet som det ser ut nu. Det är ju trots allt ett par stycken som vill kolla...

                Click image for larger version  Name:	IMG_1477.jpg Views:	0 Size:	287.7 KB ID:	2436457

                Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 June 2022, 06:13.

                Kommentar

                • Fanbyalperna

                  • September 2005
                  • 752

                  Ser väldigt fint ut.
                  Har inte alltid rätt, men fel ibland

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    Hej Mats! Vad kul att du lägger upp lite film åt oss som trånar här Det är fina grejer du visar upp Bra jobbat att du får ett så stort akvarium att se så komplett och naturligt ut det är det inte så ofta man ser
                    Jädra drag på vattnet du har dina anubias ser lite sura ut över det
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Du tänker på Anubiasplantan till vänster?
                      Den har aldrig kommit sig, men de andra växer och frodas!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        Dem såg lite gulbleka ut men det kanske är kamerans fel
                        ​​​​​​​
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Det är så vackert! På filmen ser vissa av tetrorna vitskrimrande ut medan några få är mer beigeskimrande. Är det en könsskillnad, synvilla eller bara individuella skillnader?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Det är så vackert! På filmen ser vissa av tetrorna vitskrimrande ut medan några få är mer beigeskimrande. Är det en könsskillnad, synvilla eller bara individuella skillnader?
                            Jag har inte tänkt på det så mycket, men det är nog så att honorna är något mindre skimrande och lite mer beige.
                            Det häftiga med dessa tetror, när man ser dom irl, är att de hela tiden skiftar, "blänker" i olika färger lite beroende på ljus och hur de rör sig.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj!
                              Jag har lagt några sköna tusenlappar på att addera ett flertal Kolglödstetror och Pandacorys. Nu finns det cirka 100 st. Kolglödstetror och ett sextiotal Pandacorysar i karet - och fler skall det bli!
                              Efter att ha tittat på otaliga bilder och filmer på grunda SA-laguner, och sett allt blad- och grenverk som på många platser bryter ytvattnet, har jag börjat med att (återigen) dra igång det jag kallar "ytinredning". Jag har beskrivit det tidigare i tråden så jag går inte igenom detta här igen.
                              Tog några bilder speciellt på en gren (av Plommonträd) som var bevuxen av någon form av lav. Detta uppskattades högt av alla Amanoräkor som snabbt betat av det mesta på bara några dagar.
                              Jag får be om ursäkt för allt "dropp-rinn" på rutorna och det besvärliga dagsljuset som gör att bilderna och filmen ger ett mjölkigt intryck och att det ser lite grumligt ut i vattnet.
                              Jag får ta nya bilder och filmer senare på året när det blir kolsvart ute.
                              Ha nu en underbar sommar alla Zoopetare!

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1498.jpg
Visningar: 201
Storlek: 578,7 KB
ID: 2436614

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1499.jpg
Visningar: 200
Storlek: 643,8 KB
ID: 2436615

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1500.jpg
Visningar: 192
Storlek: 594,7 KB
ID: 2436616

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1501.jpg
Visningar: 187
Storlek: 573,6 KB
ID: 2436617

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1503.jpg
Visningar: 207
Storlek: 570,3 KB
ID: 2436618

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1504.jpg
Visningar: 197
Storlek: 591,1 KB
ID: 2436619

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1510.jpg
Visningar: 198
Storlek: 446,5 KB
ID: 2436620


                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Jättefin film! Det passar verkligen in med ett stort stim kolglödstetror!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...