Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Allt går ju inte riktigt som vi tänkt oss...
    Ser att senaste kommentaren är från Nando för ganska exakt en månad sedan. Jo, Nando, Zoo-rejs är skoj - om man hittar det man söker efter.
    Det fanns en enastående grupp av Kardinaltetror som jag hade tänkt köpa, men de var sålda. Så går det när man inte hugger direkt.

    Nåväl, det kommer nya möjligheter, och jag har ett par nya idéer som jag skall försöka realisera inom kort.

    I karet har cory-pandorna dragit igång ett yngel-frenzy som är kul att observera. Oftast ser man ganska stora yngel som liksom bara "dyker upp" från ingenstans - men var befinner sig ynglen när de är pyttesmå?
    Jag har äntligen fått se de riktigt små ynglen! De befinner sig i de godartade "mulm"-lagren i karet. Där ligger de gömda och ploppar upp med (o)-jämna mellanrum - mycket svåra att filma, och får mitt tålamod att koka på låga temperaturer...

    Som du kanske förstår har jag misslyckats att filma dessa små cory-yngel, men jag lägger in en bild på den lilla mulmbädd de befinner sig i.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1316.jpg Visningar:	0 Storlek:	1.01 MB ID:     	2435506

    Det är så många lekar och yngel på dessa cory-pandor nu, så det är dags att fylla på med 15-20 stycken nya individer - blir nu i veckan!

    Ett annat misslyckande är att jag fan inte kan få en vettig film på när Moenkhausia pittieri leker, vilket de gör konstant.
    En hona och hane, som var i lektagen, hade jag på kornet och fick tag på ifånen och skulle dokumentera det hela - gick sådär...
    Men, va fan, jag lägger in filmen ändå.
    Man kan se hanen och honan längre in i karet i början av filmen, men givetvis blev de avbrutna av att jag lutade mig fram och störde kärleksparet...



    Populära lekplatser för Moenkhausia pittieri är bladrika samlingar, i mitt kar är det dungar av Javaormbunke, Anubias och partier av Cryptecoryne.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1318.jpg Visningar:	0 Storlek:	1.014.4 kB ID:     	2435507

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1320.jpg Visningar:	0 Storlek:	1.10 MB ID:     	2435508

    Jag är ju inte någon fotograf, och får förlita mig på den kamera som finns i "telefonen" - det blir som det blir...
    Men jag vill ändå dokumentera de svullna munnar som hanarna av Moenkhausia pittieri får när de fajtas inbördes (och någon bild till). De här striderna ser man inte, eller tänker inte på så mycket, i det vardagliga kollandet av karet, men slagsmålen pågår ständigt...

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1322.jpg Visningar:	0 Storlek:	833.1 kB ID:     	2435509

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1323.jpg Visningar:	0 Storlek:	852.2 kB ID:     	2435510

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1329.jpg Visningar:	0 Storlek:	971.7 kB ID:     	2435511

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_1310.jpg Visningar:	0 Storlek:	609.8 kB ID:     	2435512



    Senast redigerad av Mats Bryzell; 13 March 2022, 12:41.

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11215

      Har är artbeskrivningen. Nu med en fin film tillhörandes: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=462
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av admin
        Har är artbeskrivningen. Nu med en fin film tillhörandes: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=462
        Topp!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad synd att den fina gruppen var såld men jag är säker på att du hittar något annat bra längre fram. Kul dock med cory-yngel. Jag förstår att de trivs utmärkt i mulmen!

          Bilderna på de gnistrande tetrorna med svullna munnar är toppen. Skulle vilja hävda att du visst är en bra fotograf!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Oj vilken härlig mulm Mats!
            Rena himmelriket för pandayngel att gömma sig i och jag har också märkt att dem bara dyker upp helt plötsligt när dem blir lite större. Dem har väl som stragegi att gömma sig så de inte blir mat. Jag har lyckats få överlevande yngel när jag lagt växter ovanpå ett litet stenröse så när dem sprider romen vid växten och så kan de singla ner mellan stenarna (kantiga stenar) och ligga skyddade och inte bli mat!
            Jag fick lite metallpansarmalsyngel för ett tag sen men har inte sett dem på ett par månader så dem är nog borta...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Vad synd att den fina gruppen var såld men jag är säker på att du hittar något annat bra längre fram. Kul dock med cory-yngel. Jag förstår att de trivs utmärkt i mulmen!
              Bilderna på de gnistrande tetrorna med svullna munnar är toppen. Skulle vilja hävda att du visst är en bra fotograf!
              Halloj Nando!
              Jadå, det finns andra kardinaler att köpa, eller så fyller jag på med ännu fler Kolglödstetror en tid framöver.
              Det blev väl på sätt och vis bättre bilder när systemkameran var i högsta hugg, men den har jag inte använt på länge. Det blir kameran i telefonen som används - det får funka!


              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av åheim
                Oj vilken härlig mulm Mats!
                Rena himmelriket för pandayngel att gömma sig i och jag har också märkt att dem bara dyker upp helt plötsligt när dem blir lite större. Dem har väl som stragegi att gömma sig så de inte blir mat. Jag har lyckats få överlevande yngel när jag lagt växter ovanpå ett litet stenröse så när dem sprider romen vid växten och så kan de singla ner mellan stenarna (kantiga stenar) och ligga skyddade och inte bli mat!
                Jag fick lite metallpansarmalsyngel för ett tag sen men har inte sett dem på ett par månader så dem är nog borta...
                Japp, mulmen är en välsignelse. Nu har denna blivit så där välgörande grovkornig med större organiska partiklar - och tjänar perfekt som grogrund för mikroorganismer och gömställe för exempelvis cory-yngel.
                Jag skall kolla om det går att få till några goa filmer framledes.


                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  Ja det vore jättekul att få se lite närgångna filmer från ditt härliga kar så man får känna in hur det andas
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Nja, ingen film idag... Men jag satt framför karet och spanade in hur fint Cryptecoryne-dungarna sprider sig. Efter att ha satt två små plantor (som enligt regel "går ner sig" ett par gånger initialt) och väntat ut dessa, ger nu några månaders tålamod belöning - stora dungar och fin spridning via rotsystemen.

                    Ha det nu så gôtt, alla Zoopetare!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1374.jpg
Visningar: 391
Storlek: 584,6 KB
ID: 2435846

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1377.jpg
Visningar: 376
Storlek: 638,1 KB
ID: 2435847

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1381.jpg
Visningar: 375
Storlek: 600,7 KB
ID: 2435848

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1383.jpg
Visningar: 380
Storlek: 625,0 KB
ID: 2435849

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Så vackert!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Så vackert!
                        Tack skall du ha, Nando!
                        Karet ser gôtt ut nu, tycker jag. Skall försöka förmå mig att ta en film på hela burken vid tillfälle.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          Tetrorna är fruktansvärt fina!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Munin
                            Tetrorna är fruktansvärt fina!
                            Jag håller med dig, Munin.
                            Moenkhausia pittieri är verkligen svår att ge rättvisa på bild - åtminstone när det gäller mina rudimentära fotografiska färdigheter.
                            Det här en tetra som skall betraktas "live" i ett gott akvarium då den kan komma till sin rätt. Kan man få uppleva detta så försvinner all "färglöshet, trista gråvita färg och oansenlighet" och liknande epitet. Sanningen är diametralt motsatt!




                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Halloj i stugan! Här har det, liksom i min tråd, varit tyst ett tag. Hoppas allt är bra med dig och fiskarna!

                              Kommentar

                              • Christian Alfredsson

                                • December 2001
                                • 707

                                Håller med... vill gärna ha uppdateringar.
                                ________________________
                                Christian Alfredsson
                                http://www.tropheus.info

                                Kommentar

                                Arbetssätt...