Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Jo det var väl ungefär det jag trodde. Ja kanske bättre att satsa på ett rejält stim tetror rent visuellt åtminstone.

    Tycker väl någon borde nappa på ett gratis 540kar och dessutom se 720 i person som en bonus, tyvärr långt bort för mig.

    Ha en trevlig helg!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Munin
      Jo det var väl ungefär det jag trodde. Ja kanske bättre att satsa på ett rejält stim tetror rent visuellt åtminstone.
      Tycker väl någon borde nappa på ett gratis 540kar och dessutom se 720 i person som en bonus, tyvärr långt bort för mig.
      Ha en trevlig helg!
      Ett rejält antal tetror och eventuellt Nyckelhålsciklider, skulle säkert bli fint.
      Ang. 540-karet så har jag varit slö nog att inte annonsera ut det för gratis hämtpris på blocket - då ryker det på ett par nanosekunder.
      Det är alltför få som läser denna tråd som vill ha, eller har möjlighet att hämta ett 540.
      Spelar noll roll, karet kommer nog till användning vid rätt tillfälle.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jodu, Munin, jag har haft Nyckelhålsciklider vid ett flertal tillfällen. En liten grupp skulle säkert sitta fint i 720-baljan.
        I nuläget vill jag dock vänta lite med ciklider i detta kar och ”sätta” en mängd tetror först.
        Jag har ju ett toppenfint 540-kar också som ingen vill ha till gratis hämtpris… Så jag får väl dra igång det med lite ciklider i.
        Ja det får du. Låter som om ödet vill att du ska ha åtminstone 2 kar igång
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ja det får du. Låter som om ödet vill att du ska ha åtminstone 2 kar igång
          Halloj Johnny, vad kul att se dig här!
          Vi får se hur jag gör med 540-baljan.
          Klart som korvspad är att de få som kollar tråden inte vill ha karet, redan är kitade med lagom grejer eller bor någonstans som inte är Göteborg.
          Jag skall bara dra upp brallorna och annonsera på rätt ställe så ryker gratisburken på nolltid.


          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            nu har jag varit lite off.. har haft så mycket att greja med.. har du bytt ut 540 karet eller fattar jag fel?
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Klicka på bilden för större version

Namn: D47F7EC8-115D-4C2F-A7FE-D59E1EBE54D2.jpg
Visningar: 592
Storlek: 387,1 KB
ID: 2434538 Det här är 720-baljan. 540-burken står tom.

              Kommentar

              • Yadina
                • December 2014
                • 367


                Något för dig kanske?



                “A titan among dwarfs," is what scientists Henrique Varella and Mark H. Sabaj Pérezare calling Apistogramma kullanderi, the newest member of a popular genus of dwarf cichlids who described the largest known Apistogramma species, reaching lengths of more than three inches (80 mm).

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Enormt fina apor!
                    Jag kommer att köra Apistogrammor längre fram, men tar en liten paus med dessa ciklider just nu.
                    I 720-baljan går de sista Apistogramma paulmuelleri (som är fullvuxna - och gamla nu) från den senaste/sista kullen. Föräldraparet är borta sedan länge.

                    Kommentar

                    • Jenny_E
                      • July 2004
                      • 661

                      Snyggt som vanligt!
                      Kardinaltetror är en favorit och lär göra sig bra i ditt kar. Ler lite åt anubias-betraktelserna, mina beter sig på precis samma sätt för tillfället pch skjuter fart.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Jenny_E
                        Snyggt som vanligt!
                        Kardinaltetror är en favorit och lär göra sig bra i ditt kar. Ler lite åt anubias-betraktelserna, mina beter sig på precis samma sätt för tillfället pch skjuter fart.
                        Halloj Jenny!
                        Jag har under de senaste 50 åren med akvarium varit igenom så många olika faser - olika artakvarium och biotoper, ett eller flera kar. Bara för några år sedan hade jag cirka tio kar i stugan.
                        Just nu är endast ett 720-kar igång (möjligtvis startar jag inom kort upp ett 540-kar också), och det är så härligt att bara låta karet göra sin grej och få utvecklas på egen hand.
                        Att, i stort sett, enbart ha ett akvarium för att sitta framför, betrakta och facineras av är en långsam men, för mig, mycket njutbar process. Jag har full förståelse för det faktum att de flesta människor anser att det jag sysslar med är som att se på målarfärg som torkar...

                        För mer än ett halvår sedan satte jag tio-femton små skott av Anubias runt om i karet, med en bestämd inriktning att dessa skulle få "göra som de ville" - och det har fungerat mycket bra. Ett litet Anubias-kluster har dock inte riktigt tagit fart utan avstannat helt.
                        Här en bild;

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1269.jpg
Visningar: 277
Storlek: 568,2 KB
ID: 2434766

                        Det vanliga är ju att vilja placera om plantan och se om den kan frodas på en annan plats, men jag har tänkt att den skall få ta god tid på sig att omgruppera sig själv. Det har tagit många månader men nu har det första lilla skottet med nya blad visat sig.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1272.jpg
Visningar: 270
Storlek: 542,9 KB
ID: 2434767

                        Det här lilla livstecknet går jag igång på fullständigt. Nu skall det bli spännande att se vad den här plantan hittar på.

                        Sedan gillar jag att kolla in alla de självsådda växter som dyker upp här och var i baljan. På bilderna nedan ser vi "sötvattenstång" som helt på egen hand satt sig på flera ställen, och ett fint bestånd av Javaormbunke som bara ploppat upp där det uppenbarligen har varit gynnsamt.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1275.jpg
Visningar: 248
Storlek: 654,9 KB
ID: 2434768

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1277.jpg
Visningar: 242
Storlek: 677,2 KB
ID: 2434769

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1281.jpg
Visningar: 246
Storlek: 978,7 KB
ID: 2434770

                        Sedan är det den här "algen", en svart, mycket kort och fintrådig historia som finns på merparten av de trädetaljer som finns i karet. Är det någon som vet vad det kan vara?
                        Jag tycker den är vrålfin och är glad att den dykt upp.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1279.jpg
Visningar: 258
Storlek: 1009,3 KB
ID: 2434771

                        Fan, pricken över "i" vore att få ett vackert bestånd av tofsalger på vissa delar av grenarna i karet också - men det lär ju inte hända...

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11215

                          Tror man med erfarenhet blir mycket lugnare i att greja med sitt kar och låta naturen har sin gång. Väldigt vackert!
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ren njutning att både se ditt vackra kar och alla smådetaljer där allt har fått gå sin egen väg i sitt eget tempo.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              Salve!

                              Jag gillar också alger generellt, just tofs- eller skäggalger klarar jag mig dock bra utan! Väldigt fina bilder som vanligt, ett stycke natur. Jag är måhända partisk men nog får du smälla upp 540 baljan också, kanske köra på ett kar med asiatisk inriktning eller något? Nåja du vet ju såklart bättre själv om det skulle vara givande eller ej.

                              Menar du för övrigt att vissa växter spontanuppstått, tänkte om du haft inredning i andra kar tidigare, eller att du haft de på en plats i karet varefter de ploppat upp på ytterligare plats(er)? Coolt hur som helst.

                              Kommentar

                              • Jenny_E
                                • July 2004
                                • 661

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Halloj Jenny!
                                Jag har under de senaste 50 åren med akvarium varit igenom så många olika faser - olika artakvarium och biotoper, ett eller flera kar. Bara för några år sedan hade jag cirka tio kar i stugan.
                                Just nu är endast ett 720-kar igång (möjligtvis startar jag inom kort upp ett 540-kar också), och det är så härligt att bara låta karet göra sin grej och få utvecklas på egen hand.
                                Att, i stort sett, enbart ha ett akvarium för att sitta framför, betrakta och facineras av är en långsam men, för mig, mycket njutbar process. Jag har full förståelse för det faktum att de flesta människor anser att det jag sysslar med är som att se på målarfärg som torkar...

                                För mer än ett halvår sedan satte jag tio-femton små skott av Anubias runt om i karet, med en bestämd inriktning att dessa skulle få "göra som de ville" - och det har fungerat mycket bra. Ett litet Anubias-kluster har dock inte riktigt tagit fart utan avstannat helt.
                                Här en bild;

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1269.jpg
Visningar: 277
Storlek: 568,2 KB
ID: 2434766

                                Det vanliga är ju att vilja placera om plantan och se om den kan frodas på en annan plats, men jag har tänkt att den skall få ta god tid på sig att omgruppera sig själv. Det har tagit många månader men nu har det första lilla skottet med nya blad visat sig.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1272.jpg
Visningar: 270
Storlek: 542,9 KB
ID: 2434767

                                Det här lilla livstecknet går jag igång på fullständigt. Nu skall det bli spännande att se vad den här plantan hittar på.

                                Sedan gillar jag att kolla in alla de självsådda växter som dyker upp här och var i baljan. På bilderna nedan ser vi "sötvattenstång" som helt på egen hand satt sig på flera ställen, och ett fint bestånd av Javaormbunke som bara ploppat upp där det uppenbarligen har varit gynnsamt.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1275.jpg
Visningar: 248
Storlek: 654,9 KB
ID: 2434768

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1277.jpg
Visningar: 242
Storlek: 677,2 KB
ID: 2434769

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1281.jpg
Visningar: 246
Storlek: 978,7 KB
ID: 2434770

                                Sedan är det den här "algen", en svart, mycket kort och fintrådig historia som finns på merparten av de trädetaljer som finns i karet. Är det någon som vet vad det kan vara?
                                Jag tycker den är vrålfin och är glad att den dykt upp.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1279.jpg
Visningar: 258
Storlek: 1009,3 KB
ID: 2434771

                                Fan, pricken över "i" vore att få ett vackert bestånd av tofsalger på vissa delar av grenarna i karet också - men det lär ju inte hända...
                                Jag gillar känslan när saker verkar leva sitt eget liv i ditt kar

                                När jag var liten hade vi ett stort saltvattensakvarium i källaren, som vi kunde sitta vid vissa kvällar bara för att se om en viss fisk vågade sig fram. Det tilltalar mig mer och mer! Har sen mest haft orädda fiskar.

                                Fastnade för övrigt i din gamla tråd från 2009 som blivit upp-puttad, undrar om den inte var en inspiration när jag drog igång mitt 375liters i samma veva.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...