Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Nu blir det lite fredagsfilm innan fjärde helgen med musicerande på Käringön tar fart. Fan, va' gôtt det skall bli!
    Lite lektendenser i gruppen av Moenkhausia pittieri. Just ikväll är en liten dunge av Anubias speciellt intressant och jag tror det är något på gång där.


    Mina verkar också vara lite leksugna nu, de är ivrigt påhejade av purpurhuvudsbarberna som hoppas få sig lite extra kvällsmat.
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Halloj!
      Nu får det väl bli lite fredagsfilm, va?

      Drar in två filmer på pandorna, en film där man ser ett yngel tillsammans med några vuxna, och en film där man ser hur fint de bökar runt i den finkorninga sanden - pefekt för deras känsliga skäggtömmar.

      Men först några bilder.

      Är det någon som har Amanoräkor som blir såhär röda?
      En i gänget har en mycket rödare ton än de andra - kanske vet någon om det är en vanlig företeelse?

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1147.JPG
Visningar: 427
Storlek: 864,4 KB
ID: 2432727


      Här en bild på, vad jag tror, är någon typ av Häxmal. Någon som vet vilken variant det är?

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1162.JPG
Visningar: 416
Storlek: 632,7 KB
ID: 2432728


      Jag har gett bort många av de bästa platysarna. De som är kvar får gå i karet tillsvidare. Det faller ifrån några då och då. Här är en bild på en som smällt av.
      Jag lät den ligga kvar i karet bara för att studera hur fort snäckorna käkar upp kadavret.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1165.JPG
Visningar: 402
Storlek: 777,4 KB
ID: 2432729





      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Helt underbara filmer, Mats. Så lugnt och skönt. Chill de luxe på nåt sätt. och så himla vackert. Alltihop.
        Apropå Amanoräkorna som blir röda, så blir mina, speciellt honorna rödare och rödare när vattnet har mognat rejält. Direkt efter vattenbyte är de ofta rent glänsande silvergrå igen. så jag har kopplat ihop det med någon del i vattenkvalitén.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Helt underbara filmer, Mats. Så lugnt och skönt. Chill de luxe på nåt sätt. och så himla vackert. Alltihop.
          Apropå Amanoräkorna som blir röda, så blir mina, speciellt honorna rödare och rödare när vattnet har mognat rejält. Direkt efter vattenbyte är de ofta rent glänsande silvergrå igen. så jag har kopplat ihop det med någon del i vattenkvalitén.
          Härligt att du är här och kikar in i tråden, Johnny!
          Gôtt att du diggar stuffet.
          Intressant med räkorna!


          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6054

            Fina filmer! Ynglet är väldigt gulligt!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Fina filmer! Ynglet är väldigt gulligt!
              Aah, det är gôtt att du och Johnny tittar in i tråden.
              Ja, de där små sockergrisarna är verkligen gulliga. Nu har de blivit lite mer djärva och syns lite här och var i karet.
              Jag skall öppna korpgluggarna och kolla om det blir lite yngel av Moenkhausia pittieri också - de håller på hela tiden och några småttingar skulle vara kul att dokumentera framgent.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956


                Jag ser att discusintresset blossar upp med jämna mellanrum här på Zoopet, nu senast Nando, en av forumets vassaste deltagare som kanske går åstad med denna underbara ciklid någon gång i framtiden.

                Det här kul tycker jag som gärna drömmer mig tillbaka till forna discustider och som när en förhoppning att köra Discus igen - en rejäl grupp Heckel står högt på önskelistan. Karet måste dock vara optimerat för detta och då blir det att se till att få ordentlig höjd och djup på karet.

                Jag har ju haft en hel del Discus genom åren men minns nog bäst de tre par RT-discus som i ett mycket "djungligt" inrett kar samtidigt vallade varsina yngelkullar.
                Jag har visat åtskilliga bilder och filmer på dessa discusar i denna och andra trådar, så jag skall inte upprepa mig.

                Metoder om hur man håller Discus på bästa sätt skiljer sig givetvis åt men jag är glad att kunna säga att jag personligen enbart haft nöje och glädje av att hålla denna ytterst vackra och intressanta ciklid.

                Hittade denna film som gav inspiration och konfirmerade intressant information.


                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  Jätteintressant och fin film! Tack för den Mats!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6054

                    Nu var det länge sedan du hördes av i tråden Mats. Hur är läget?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Nu var det länge sedan du hördes av i tråden Mats. Hur är läget?
                      Halloj Nando!
                      Allt är tipp-topp! Det puttrar på fint och är en skön, harmonisk feeling i baljan.

                      Ikväll lirar vi och öser vi på för fullt på härliga Porter-Pelles här i Göteborg.


                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6054

                        Skönt att höra! Det måste vara härligt för dig som är musiker att det har kommit igång med spelningar igen!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Skönt att höra! Det måste vara härligt för dig som är musiker att det har kommit igång med spelningar igen!
                          Japp, underbart!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Denna tetra skall jag skaffa!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Påminner mycket om Vinkeltetra både i utsende och rörelse.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Påminner mycket om Vinkeltetra både i utsende och rörelse.
                                Ja, men en liten tetra liknande Boraras-komplexet, typ 1,5 till 2,0 cm.
                                Jag kände inte till denna lilla juvel, men hittade några filmer och bilder på nätet nyligen.
                                Nu skall det bara hittas en bra "källa" så att man kan få hem ett fett antal av dessa.


                                Klicka på bilden för större version

Namn: Tucanoichthys tucano.jpg
Visningar: 427
Storlek: 13,2 KB
ID: 2433423
                                (Bild lånad från nätet).

                                Kommentar

                                Arbetssätt...