Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Det är så väldigt vackert! Underbart ljus också!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Roligt att du diggar den gamla 540-burken. Det karet står tomt sedan en tid och skall väck.
      Nu är det 720-baljan som har min koncentration. Det finns en "bild" på inredningen inom mig, men att komma dit tar lång (skön) tid.
      Nu har jag vattenmättat en hel del nytt inredningsmaterial som ligger i en av tunnorna i trädgården och väntar på att få lite Anubias uppbundna på sig - sen ner i karet.
      Här är en bild tagen alldeles nyss.

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1118.JPG
Visningar: 414
Storlek: 263,2 KB
ID: 2432408


      Knäckte sidan. Drar in bilden igen så ingen missar det vackra!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Knäckte sidan. Drar in bilden igen så ingen missar det vackra!


        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Nando

          Knäckte sidan. Drar in bilden igen så ingen missar det vackra!
          När jag ser ditt kar Mats förstår nog alla varför du tar tid på dig när det gäller inredning, jag har många gånger under min tid försökt att "apa" efter dig men såklart lyckades jag aldrig, ett drömkar med en inredning helt i min och säkert i många andras smak - så jäkla duktig du är!

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            När jag ser ditt kar Mats förstår nog alla varför du tar tid på dig när det gäller inredning, jag har många gånger under min tid försökt att "apa" efter dig men såklart lyckades jag aldrig, ett drömkar med en inredning helt i min och säkert i många andras smak - så jäkla duktig du är!
            //Inger
            Halloj Inger!
            Dina ord värmer verkligen.

            Det är lite lustigt detta med inredning, att det kan innebära svårigheter för en del och är hyfsat enkelt för andra.

            Som man kan se på bildsviten av 540-karet på förra sidan, så startade jag med en tät, snårig och ordnat rörig "bild". Mina intentioner var att skapa en miljö för småfisk - men jag fick ändra om och rensa ur stora delar av inredningen då jag plötsligt blev med Manacapuru Red Back Scalare-gruppen på nio stycken individer.
            Min strategi då var att sakta och med god planering skapa något nytt av det som redan fanns.
            Det är i det här skedet min metod blir "flummig"; jag betraktar karet och låter det tala till mig.

            Det här låter helt pajas-crazy, jag vet, men faktum är att om jag inte rotar runt, röjer ur och börjar om panikartat så behövs det inte mer än att lyfta ur några mindre inredningsdetaljer så "visar" karet vägen och inredningen faller ofta på plats - liksom som av sig självt.

            I 720-karet (bilden ovan) har jag gjort på samma vis; lagt till och dragit bort under lång tid, och hela tiden på ett sådant vis att fiskarna inte far illa av min långsamma framfart.
            Nu har jag ett flertal idéer som skall realiseras och dessa handlar mest om att etablera små partier av Anubias på ett flertal platser länst bak i karet. Dessa förändringar kommer knappt att synas initialt men då Anubiasdepåerna växer till sig med tid kommer en utseendemässig förändring att ske. Detta tar sannerligen lång tid...

            Inger, jag blir rörd av att du tycker jag är, som du säger, duktig - men för min del vill jag ge karet största delen av berömmet, för en stor del handlar faktiskt om hur inredningen förändras av sig själv om man låter bli att pilla, ändra och möblera om i alltför hög grad. Jag gör små förändringar, hjälper karet framåt och väntar ut resultaten.

            Inredningsarbetet är så individuellt och det viktiga är att man själv känner sig tillfreds med det man åstadkommer i karet. Det blir också väldigt svårt att bedömma, ge tips och ha åsikter om andras inredningar då dessa är skapade på ett personligt, unikt sätt.

            Jag tycker dock att det är kul att snacka om inredning och olika tekniker att få till djup, ljus och mörker, utrymme kontra snårighet och en mängd andra faktorer.
            En stor del är inspiration. Jag tittar ofta på bilder och filmer på olika akvarieinredningar och från naturen. Jag låter mig inspireras och får massor av idéer vars resultat oftast inte ens kommer i närheten av det jag först såg, men blir något annat som kan fungera.

            Kul att se dig här i tråden, Inger!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Det är kul at följa en del trådar trots att jag inte har några kar längre, saknar dock att surra med er . Ha en fin helg!

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Kan inte låta bli att lägga in en liten film på ett Corydoras panda-yngel.
                Såg några stycken långt inne i karet vid matningen och fick till en filmsnutt. Det här lilla ynglet är cirka 5-6 mm.


                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Härligt att se, fördelen med att inte ha "stor fisk" i karet.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Härligt att se, fördelen med att inte ha "stor fisk" i karet.
                    Precis, de små rackarna har inget att frukta, men är ändå väldigt skygga i nuläget.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vad fint att se!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        åh så söta , såg fler yngel av corydoras duplicareus i helgen i mitt 450
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          åh så söta , såg fler yngel av corydoras duplicareus i helgen i mitt 450
                          Ja, ynglen är ena riktiga sockergrisar.
                          Det är gôtt att corygrupperna hela tiden expanderar.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Nu blir det lite fredagsfilm innan fjärde helgen med musicerande på Käringön tar fart. Fan, va' gôtt det skall bli!
                            Lite lektendenser i gruppen av Moenkhausia pittieri. Just ikväll är en liten dunge av Anubias speciellt intressant och jag tror det är något på gång där.


                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Vilken härlig film! De är väldigt granna de där tetrorna . Kul också att få se hur karet ser ut nu. Hoppas du får en trevlig spelhelg!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Vilken härlig film! De är väldigt granna de där tetrorna . Kul också att få se hur karet ser ut nu. Hoppas du får en trevlig spelhelg!
                                Härligt, Nando!
                                Jag svarar lite kortfattat just nu, kommer tillbaka på söndag eftermiddag.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...