Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Den där mossan är verkligen fin! Det är alltså ingen akvariemossa utan någon annan sorts mossa som har börjat växa av sig själv i karet?
    Japp, mossan kommer helt av sig själv.

    Kommentar

    • HampusH
      • July 2009
      • 106

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ja, Maths, du vet ju hur jag förhåller mig till akvariehållningen. Det var lite därför jag i ett tidigare inlägg, igår, skrev att det jag pysslar med kanske inte riktigt passar in på ett forum som Zoopet...
      Det blir absolut mer - bilder och filmer - när jag får i lite mer "djungel" i baljan. Som du märker tar jag tid på mig och låter karet säga sitt och på så vis leda mig rätt.
      Platysarna reduceras mer och mer. Jag ger bort många av dom, och några dukar under på naturlig väg.
      Nu skall det fyllas på med Corydoras (panda), Hyphessobrycon amandae och Moenkhausia pittieri.
      Karet ser riktigt gött ut! Och mossan som växer upp är ju en riktigt go bonus.

      Kommer du och hälsar på då, när du behöver lite fisk? Jag har ju alla tre sorter du vill fylla på med...
      Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
      https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
      Nols Akvariehobby's youtubekanal:
      https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av HampusH

        Karet ser riktigt gött ut! Och mossan som växer upp är ju en riktigt go bonus.

        Kommer du och hälsar på då, när du behöver lite fisk? Jag har ju alla tre sorter du vill fylla på med...
        Lita på det, Hampus! Jag kommer och handlar.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Mats, jag har börjat läsa om Bluewings tråd ”Drömmen om ett Diskusakvarium” och jag slås återigen av vilka informativa, trevliga och kloka inlägg/råd du ger! Det är en fröjd att läsa! (Tyvärr börjar jag öppna upp tanken för att någon gång ha Diskus och dina gamla bilder och filmer gör inte saken bättre )

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Nando
            Mats, jag har börjat läsa om Bluewings tråd ”Drömmen om ett Diskusakvarium” och jag slås återigen av vilka informativa, trevliga och kloka inlägg/råd du ger! Det är en fröjd att läsa! (Tyvärr börjar jag öppna upp tanken för att någon gång ha Diskus och dina gamla bilder och filmer gör inte saken bättre )
            Hejsan Nando, testa dessa vackra fiskar, tror att du skulle kunna hålla dessa skönheter, du har liksom känsla för olika arter

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              Vad kul att du tror det Inger och roligt att du ”hörs av”! Hoppas allt är fint med dig!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Jadå, allt är bra, vi har en valp som upptar vår tid nu , trevlig helg Mats och till dig med Nando

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Vad roligt med en valp! Vilken ras är det?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Mats, jag har börjat läsa om Bluewings tråd ”Drömmen om ett Diskusakvarium” och jag slås återigen av vilka informativa, trevliga och kloka inlägg/råd du ger! Det är en fröjd att läsa! (Tyvärr börjar jag öppna upp tanken för att någon gång ha Diskus och dina gamla bilder och filmer gör inte saken bättre )
                    Ja, det var tider det!
                    Det finns ju lite olika "skolor" när det gäller Discus, men jag har på känn att du skulle ha ett liknande förhållningssätt, som jag, om det blir dessa fantastiska ciklider i något av dina kar i framtiden.
                    Drar du igång ett Discus-kar så hjälper jag gärna till med lite input!


                    Kul att se Inger här i tråden igen!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Ja, det är ju lite det som är ”problemet” för mig med Discus. Jag skulle i så fall vilja ha ett kar i vettig storlek med inredning som passar dessa fiskar och i övrigt köra på ungefär som jag gör idag. Kanske med något större eller tätare vattenbyten bara. Jag är helt osugen på mer eller mindre nakna kar, vattenbyten flera gånger i veckan, medicinering så fort något avviker och den oro som följer med sjuka fiskar. Då skulle jag bara må dåligt och det skulle inte bli värt det för mig. Samtidigt vet jag att det finns olika sätt att hålla Discus och var och en gör naturligtvis som den finner bäst. (Jag fattar också att man behöver ha ett annat upplägg vid odling och uppfödning av yngel). Du har ju uppenbarligen lyckats med Discus på ett inte helt konventionellt sätt men det verkar få förunnat att, över tid i alla fall, få det att funka. Det är sådana funderingar som gör att jag tvekar. Om det ändå blir av någon gång tar jag tacksamt emot all hjälp jag kan få!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Ibland tänker jag också att Discus kanske inte ens är en lämplig akvariefisk överhuvudtaget med tanke på dess storlek, komplexa beteende samt speciella krav på vattnet och fodret. Typ att det är så svårt att över tid hålla friska Discusar för att det egentligen ”inte går”. Men så finns ju du som ett levande bevis på motsatsen

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Vad roligt med en valp! Vilken ras är det?
                          Nu kommer en hundbild Mats vädigt mycket OT. Nando det är en Golden Retrievertik som är snart 5 månader, vild, odräglig och helt underbar
                          Bara så ni vet så kollar jag era trådar nästan dagligen

                          //Inger

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1634 - kopia.JPG
Visningar: 268
Storlek: 225,7 KB
ID: 2431761







                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Men gud så söt! Fint att ha en hjälpreda när det ska vattnas i trädgården

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Jättefin hundbild, Inger!

                              Ja, Nando, det har gått väldigt bra med de discusar jag haft i mina kar - kanske beroende på att jag är väldigt nogrann och samtidigt lite "lössläppt" med ett icke ängsligt förhållandesätt.
                              Jag beundrar de som har perfekt kontroll på alla detaljer i diskushållningen - det finns många fantastiska exempel här på forumet - men jag har hittat en fungerande väg att gå, som passar det sätt jag jobbar med karen.
                              Här en grupp VF Nhamundá Red Discus i ett 960.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Hej Mats. Tittar in lite för att se hur läget är på Zoopet och fylls med glädje när jag ser att din underbara tråd alltjämt är lika aktiv. Hoppas att allt är toppen med dig och att ditt intresse för denna underbara hobby fortfarande puttrar på
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...