Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Munin
    Coola bilder, mina skjuter lite rötter men inte alls lika mycket, dock kommer det nya blad titt som tätt tycker det är väldigt intressant när de vecklar ut sig hoppas att de på sikt även ska sprida sig lite i sidleds för de växer mest på bredden för mig(lite som en själv kanske .
    Det är den där gamla devisen att ha tålamod... sad but true.
    Man får liksom vänta ut dessa växter, och när plantan väl etablerat sig så drar den på utav bara helsike.
    Jag fick tyvärr flytta en liten fin dunge av Cryptocoryne för ett par dagar sedan. Cryptocoryne-dungen hade stått på samma ställe sedan jag startade upp 720-baljan och hade precis börjat att skjuta flera nya stänglar och blad.
    Dungen stod framför ett litet kluster av Mopanirötter där två Baryancistrus xanthellus, Gold Nugget L177, gillar att hålla till. Dessa två har vuxit remarkabelt det senaste halvåret och blivit mycket större än övriga i gruppen - cirka 12-13 centimeter.
    Här är en tre år gammal bild på en av dessa;

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3199.JPG
Visningar: 407
Storlek: 800,1 KB
ID: 2430444

    De här två rackarna har flyttat så mycket sand framför Mopani-klustret att Cryptocoyne-dungen lossnade med rötter och allt.
    Ok, det var bara att flytta plantan till ett annat ställe, och då vet jag att det kommer ta månader innan Cryptocorynen etablerar sig på nytt. Jag förväntar mig, iskallt, att plantan kommer att gå ner sig, "smälta" bort, för att senare återkomma med ny kraft. Som sagt, tålamod...



    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      Hur många malar har du i gruppen? Tålamod är någonting jag inte är jättebra på men verkar ha blivit bättre med åren(sist jag hade akvarium var det andra bullar) och nu kan jag sitta på händerna lite halvt iaf, men visst kliar det!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        ä
        Ursprungligen postat av Munin
        Hur många malar har du i gruppen? Tålamod är någonting jag inte är jättebra på men verkar ha blivit bättre med åren(sist jag hade akvarium var det andra bullar) och nu kan jag sitta på händerna lite halvt iaf, men visst kliar det!
        Jag har för mig att det är fyra-fem stycken i gruppen. Det var så många år sedan jag köpte dom...
        Det är inte ofta jag ser alla samtidigt förutom de två stora. Dessa visar sig kontinuerligt.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Ok, ja de har väl ett riktigt paradis för sin del med alla rötter och saker att putta runt på däri! Upplever du att de två är "sociala" med varandra?

          Kommentar

          • HampusH
            • July 2009
            • 106

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ni som följt tråden under en längre tid minns såklart paret av Amatitlania sajica jag hade i 540-burken en tid.
            Nu skall ju detta kar startas upp igen och jag funderar på om jag kanske skall ha dessa fantastiska ciklider ytterligare en vända..?

            Jag har haft denna typ av ciklider sedan ungdomens dagar och kan dessa utan och innan och vet precis hur de fungerar och det finns en pockande, nostalgisk känsla att återvända som är ganska attraktiv.
            Jag har några andra idéer som jag skall suga på, men... visst har dessa Amatitlania sajica något speciellt, så säg?


            Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2149.JPG Visningar:	0 Storlek:	827.5 kB ID: 	2430205

            Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2154.JPG Visningar:	0 Storlek:	802.0 kB ID: 	2430206

            Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2158.JPG Visningar:	0 Storlek:	1.03 MB ID: 	2430207

            Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2334.JPG Visningar:	0 Storlek:	390.6 kB ID: 	2430208

            Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_2350.JPG Visningar:	0 Storlek:	662.1 kB ID: 	2430209
            Vilka goa sajicas! Härlig liten svärm med yngel också. Aldrig fel med "klassiska" fiskar.
            Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
            https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
            Nols Akvariehobby's youtubekanal:
            https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Munin
              Ok, ja de har väl ett riktigt paradis för sin del med alla rötter och saker att putta runt på däri! Upplever du att de två är "sociala" med varandra?
              Halloj Munin!
              Sorry for sent svar, men jag är inte här på forumet så ofta som förr.
              Ja, på sätt och vis är de två stora rackarna relativt sociala gentemot varandra. De uppehåller sig i varandras närhet, i stort sett hela tiden, och delar en uppsjö av ställen där de tycks trivas.
              Nu är jag inte så naiv att jag uppfattar dessa som "ett par" (jag tror inte dessa malar är parbildande på det vis vi ofta tillskriver vissa fiskar), men jag har en känsla av de är av olika kön. En av dom har väl utvecklade "gälborst" (den andra inget av detta) och jag uppfattar den med "gälborst" som av hankön... Troligvis helt fel av mig, men det är någon sorts definition.
              Jag skall försöka få till några nya bilder på dessa två.

              Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 May 2021, 19:19.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av HampusH

                Vilka goa sajicas! Härlig liten svärm med yngel också. Aldrig fel med "klassiska" fiskar.
                Klassikerna blir alltmer attraktiva ju längre man håller på!

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Hur går det här, blir det något gjort eller annat som lockar? Ett tredje alternativ skulle väl kunna vara värmekoma(har själv inte fått mycket gjort idag trots planer).

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Munin
                    Hur går det här, blir det något gjort eller annat som lockar? Ett tredje alternativ skulle väl kunna vara värmekoma(har själv inte fått mycket gjort idag trots planer).
                    Halloj Munin!
                    Njaoo, här pillas det faktiskt lite med att fixa till nya Anubiasdepåer. Det skall väljas ut lämpligt trämaterial för uppbindande av några olika varianter av Anubias - och var i karet detta skall placeras.
                    Annars har spelandet dragit igång på allvar och gigen börjar ramla in. Gôtt!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Halloj!
                      Här donas det med uppbindning av Anubias på diverse grenverk, trots en lätt Balsaträkeps på skallen efter gårdagens musicerande... Gôtt att vara igång dock!
                      Bilder på nämnda uppbindning sparar jag till ett senare och bättre tillfälle, men jag vill ändå bjuda på en liten bild på en av de "mossor", eller vad man nu skall kalla den mycket finmaskiga beväxning som flertalet av stammarna får ovanför vattenytan.
                      Ha det så gott nu, alla Zoopetare!

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0913.JPG
Visningar: 266
Storlek: 1,37 MB
ID: 2430665

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Aaah, vad härligt att ni gillade det senaste inlägget! ...

                        Jag ser lite titt som tätt frågor om vad som kan vara lämpligt bottensubstrat, eller helt enkelt vilken typ av sand som kan passa olika typer av corydoras.
                        Tittar vi på vad den här typen av malar har för för betingelser i det naturliga ser vi ganska snabbt att det är mycket lös sedimentbotten och depåer av finkornig sand de enorma horder av corydoras man kan se på diverse filmer synes välja som betesmarker.
                        Studera anatomien, speciellt huvudet och skäggtummarna, på olika corydoras så blir det uppenbart.
                        De vill böka i fin sand och lager av sediment, och för "hård" sand med större kornstorlek hindrar inte bara att de kan dra ner huvudet i de olika sedimentlagrerna, utan bidrar även till att skäggtömmarna slits ned och tillbakabildas - inte bra!

                        Nedan, en liten film från ikväll. Jag har just gjort ett vattenbyte och då blir det alltid lite "grummel" i vattnet, vilket syns på filmen - men kolla in hur fint "pandorna" rumsterar om i sanden.

                        Vi syns lite längre fram här i tråden. Ha det gôtt!

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Häftig ”mossa” och fin film! Kul att du uppdaterar

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Häftig ”mossa” och fin film! Kul att du uppdaterar
                            Gôtt, Nando!
                            Man får spexa till det lite ibland och ha lite kul.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Det är ju alltid kul att surfa runt lite på nätet och kolla in diverse fiskar och akvariemiljöer för att få lite inspiration.
                              En kille som jag ofta återkommer till är Ivan Mikolji som gör fantastiska filmer från floderna och vattendragen i Amazonas-området.
                              Jag, Pia och "Ansjo" fick förmånen att träffa Ivan på en akvarieträff för ett antal år sedan och hade nöjet att få Ivan till vårt bord och hade ett alldeles fantastiskt samtal kring hans filmer och fick höra många fina berättelser om de miljöer som SA-fiskar befinner sig i - speciellt intressant var ju givetvis Symphysodon discus, Pterophyllum altum, Mikrogeophagus ramirezi med flera.
                              Ivan berättade att han har ett gott öga för Diamanttetra - Moenkhausia pittieri, och nu har jag bestämt mig för att ett rejält stim av dessa skall skaffas till 720-burken.

                              Jag hittade en film av Ivan Mikolji där ett bestånd av Moenkhausia pittieri filmats i naturlig miljö.
                              Bildkvaliteten på den filmen är sisådär, men väl värd att kolla på ändå.



                              Sedan drar jag in en film från nå'n jänkare som visar hur Moenkhausia pittieri kan se ut i ett akvarium.
                              Jag tänker ha ett stort antal av denna tetra och skapa en miljö de trivs i - angenäma bekymmer!


                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Alltid kul att se filmer från fiskars naturliga miljöer men lite vanskligt att försöka återskapa dessa hemma skulle jag säga då exempelvis ett ph på 4 som de i vissa fall lever i naturligt tycks vara väldigt svårt att hålla i hemmet, inte för att jag har testat men iaf. Har nog tänkt att testa på någon form av biotopakvarium framöver men i liten skala och någon "enklare" biotop, kanske en ström med neutralt ph och inga växter empelvis.

                                Ett stort problem med biotoper är i min mening att de saknar just mycket växtlighet(eller ja det finns ju väldigt stora träd och liknande med rötterna i vattnet men det är ju inte så enkelt att återskapa i en hyreslägenhet! Eller ett hus för den delen). Dessutom tycks mycket av de akvarieväxter som finns på marknaden vara asiatiska eller afrikanska medan fiskarna ofta är ifrån Sydamerika, många fiskar är ju dessutom odlade under allt annat än naturliga former så huruvida de verkligen vill ha det som "i det vilda" eller ej är väl också tveksamt.

                                Något av en rant kanske men är själv väldigt imponerad och intresserad av biotopakvarium men det verkar svårt.
                                Diamanttetror är onekligen fina men filmen skulle nog kunna sälja vilken fisk som helst!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...