Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Jag förstår!
    Anledningen till att jag frågade var att enligt den lilla information som jag hittat om Adoketan så är 28°C i det övre spannet av vad som rekommenderas:
    Ivanacara adoketa. Kullander & Prada-Pedreros 1993. Typlokal: Igarapé do Cumaru, en biflod till Paraná Atauí, i mellersta Rio Negro, delstaten Amazonas, Brasilien. . Handelsnamn: Zebraacara, Rio Negros dvärgciklid.

    https://www.seriouslyfish.com/specie...acara-adoketa/
    Men jag värderar alltid kunskap från någon som hållt arten framgångsrikt högre än övriga internet-källor.
    ...jag har akvarierna i en källare så ju svalare man kan ha desto bättre
    Senast redigerad av Yadina; 03 May 2021, 13:41.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Yadina
      Jag förstår!
      Anledningen till att jag frågade var att enligt den lilla information som jag hittat om Adoketan så är 28°C i det övre spannet av vad som rekommenderas:
      Ivanacara adoketa. Kullander & Prada-Pedreros 1993. Typlokal: Igarapé do Cumaru, en biflod till Paraná Atauí, i mellersta Rio Negro, delstaten Amazonas, Brasilien. . Handelsnamn: Zebraacara, Rio Negros dvärgciklid.

      https://www.seriouslyfish.com/specie...acara-adoketa/
      Men jag värderar alltid kunskap från någon som hållt arten framgångsrikt högre än övriga internet-källor.
      ...jag har akvarierna i en källare så ju svalare man kan ha desto bättre
      Någon grad ner till 26-27°c (det blir ju alltid lite ungefärligt) fungerar fint också.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        Hade själv Sajica(fast väldigt mycket mindre) när jag hade akvarium för tio-femton år sedan tror faktiskt det är den enda fisk jag lyckades få växande yngel på, minns att honan var helt svart/mörkgrå med vitt huvud i lekdräkt? Vill nog också ha sådana igen förr eller senare mycket av nostalgiska skäl men även för att det är en väldigt vacker fisk!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Munin
          Hade själv Sajica(fast väldigt mycket mindre) när jag hade akvarium för tio-femton år sedan tror faktiskt det är den enda fisk jag lyckades få växande yngel på, minns att honan var helt svart/mörkgrå med vitt huvud i lekdräkt? Vill nog också ha sådana igen förr eller senare mycket av nostalgiska skäl men även för att det är en väldigt vacker fisk!
          Ja, de är för jädra fina!
          Honan får en mörkare färg på huvudet och ljusare färg längre bak på kroppen.
          Däremot blir honans ögon väldigt ljust "lysande" i den mörka huvuddräkten. Detta färgmönster ingår såklart i det signalspråk, samt de ryckiga fenrörelser, speciellt honan använder för att hålla yngelskocken på plats. Hanen anlägger en mörk, neutral färgdräkt vid yngelvårdande och använder mer fysisk kraft för att hålla inkräktare borta.
          Jag drar in en liten film;



          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Blev ju inte direkt mindre nostalgisk och sliskigt sentimental, jag börjar väl bli gammal! , av den videon. Lite sugen på att peta i ett par i baljan men får nog bli framåt hösten i så fall. Lite osäker på om jag sett de i butik på senaste tiden däremot.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Munin
              Blev ju inte direkt mindre nostalgisk och sliskigt sentimental, jag börjar väl bli gammal! , av den videon. Lite sugen på att peta i ett par i baljan men får nog bli framåt hösten i så fall. Lite osäker på om jag sett de i butik på senaste tiden däremot.
              Halloj Munin! Vet ej var du bor men här i Göteborg finns det A. sajica att få tag på...


              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Jättefin film!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Jättefin film!
                  Tack skall du ha, Nando!
                  Det finns massor av fler filmer på dessa A. sajica - och en uppsjö av andra fiskar från ett antal år bakåt i tid.
                  Det är dock historia nu och jag skall inte tänja på forumets tålamod. Det blir nya bilder och filmer längre fram.


                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    Eh gammalt eller nytt kan väl kvitta, allt är bättre än den stiltje som råder här senaste tiden i min mening ser fram emot uppdateringar, ha en trevlig helg!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jag ser ofta att folk har problem med att få "långsamma" växter som exempelvis Anubias och Javaormbunke att etablera sig i akvariemiljön.
                      Nu kastar jag fram en helt ovetenskaplig teori här; om man hela tiden, eller vid upprepade tillfällen drar upp, flyttar och planterar om dessa plantor så får växten hela tiden "börja om från början"...
                      Man kan tydligt se att exempelvis Anubiasplantan snabbt skickar ut "luftrötter", eller som jag kallar dessa rotspröt; trevare.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0826.JPG
Visningar: 217
Storlek: 970,2 KB
ID: 2430386

                      Jag vet, det är dödstråkigt, men om man noga planerar den plats man ämnar att placera plantan och låter denna vara i någon månad eller två så uppstår, så sakteliga, det sköna läge när plantan har "kollat in" sin omgivning och inte bara lever i stasis utan faktiskt kan etablera sig - och då växer ganska snabbt.

                      Ja, det var mina fem öre...
                      Här är några bilder på ett urval av de Anubiasskott jag placerat på pinnar och rötter. Här ser man också att "trevarna" faktiskt fäster sig vid underlaget och tillåter plantan att frodas.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0856.JPG
Visningar: 229
Storlek: 1,13 MB
ID: 2430387

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0859.JPG
Visningar: 221
Storlek: 964,4 KB
ID: 2430388

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0863.JPG
Visningar: 230
Storlek: 847,7 KB
ID: 2430389

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Munin
                        Eh gammalt eller nytt kan väl kvitta, allt är bättre än den stiltje som råder här senaste tiden i min mening ser fram emot uppdateringar, ha en trevlig helg!
                        Stiltje är ordet, Munin!
                        Jag håller på med några nya Anubiasuppbindningsprojekt som skall fylla på 720-karet. Det blir uppdateringar framgent.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Uppdateringar låter toppen! Det är så segt på forumet nu att jag överväger att pausa läsandet en månad eller så för att förhoppningsvis ha en del att kasta mig över då. Jag kan i och för sig inte säga att jag själv bidrar med så mycket i min tråd. Det blir mest bilder på samma gamla grejer hela tiden. Bortsett från mina nya fjärilar. De är ett kärt återseende för min del .

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Jag ser ofta att folk har problem med att få "långsamma" växter som exempelvis Anubias och Javaormbunke att etablera sig i akvariemiljön.
                            Nu kastar jag fram en helt ovetenskaplig teori här; om man hela tiden, eller vid upprepade tillfällen drar upp, flyttar och planterar om dessa plantor så får växten hela tiden "börja om från början"...
                            Man kan tydligt se att exempelvis Anubiasplantan snabbt skickar ut "luftrötter", eller som jag kallar dessa rotspröt; trevare.

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0826.JPG Visningar:	0 Storlek:	970.2 kB ID:     	2430386

                            Jag vet, det är dödstråkigt, men om man noga planerar den plats man ämnar att placera plantan och låter denna vara i någon månad eller två så uppstår, så sakteliga, det sköna läge när plantan har "kollat in" sin omgivning och inte bara lever i stasis utan faktiskt kan etablera sig - och då växer ganska snabbt.

                            Ja, det var mina fem öre...
                            Här är några bilder på ett urval av de Anubiasskott jag placerat på pinnar och rötter. Här ser man också att "trevarna" faktiskt fäster sig vid underlaget och tillåter plantan att frodas.

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0856.JPG Visningar:	0 Storlek:	1.13 MB ID:     	2430387

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0859.JPG Visningar:	0 Storlek:	964.4 kB ID:     	2430388

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0863.JPG Visningar:	0 Storlek:	847.7 kB ID:     	2430389
                            Vackra bilder och kloka ord!
                            Noterar alla snäckor, de kan mycket väl bidra till att de svagväxande växterna inte får den irriterande och tillväxtbromsande alghinnan.
                            Senast redigerad av c90368; 13 May 2021, 20:15.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              Coola bilder, mina skjuter lite rötter men inte alls lika mycket, dock kommer det nya blad titt som tätt tycker det är väldigt intressant när de vecklar ut sig hoppas att de på sikt även ska sprida sig lite i sidleds för de växer mest på bredden för mig(lite som en själv kanske .

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Vackra bilder och kloka ord!
                                Noterar alla snäckor, de kan mycket väl bidra till att de svagväxande växterna inte får den irriterande och tillväxtbromsande alghinnan.
                                Ja, de härliga snäckorna gör ett finfint jobb!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...