Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Munin
    Ja lite mera aktivitet, inte bara från dig såklart, vore allt trevligt men den som väntar på något gott väntar ju som bekant aldrig för länge(?). Hur ser egentligen ett anubiasskott ut, funderar på om jag kanske kan ta skott från min?
    Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge - brukar jag säga.
    Jag skär av en del av rotstocken på Anubiasplantorna - denna gång tog jag toppskott, alltså den yttersta delen. Dessa växer vidare och blir till slut nya moderplantor, eller moderstockar. Man kan även dela en stock i mindre delar, men ha gärna några bladpar på varje del.
    Bilder på de toppskott jag använde senast finns i inlägg: 15 893, två sidor bakåt i tråden.

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell



      Halloj Superpescado och Nando!
      Jag har änna "tappat" forumet lite på senare tid, men det skall bli bättring!

      Att jag bara har ett kar igång beror på att behovet av att ha fler kar igång går i cykler.
      Just nu är det så jädrans skönt att njuta av 720-baljan, som puttrar på alldeles oförskämt fint. Vattnet är sådär läskigt kristallklart och djupt bärnstensfärgat - exakt som jag vill ha det!
      De Anubiasskott jag bundit fast på rötter och grenar växer på riktigt bra och ett parti av Javaormbunke tar sig duktigt och sprider sig "fort".

      En storstädning och utrensning av stugan stundar och sedan skall 540-karet köras igång. Vad jag skall göra med det karet har jag inte riktigt bestämt mig för ännu, men det finns några idéer som känns lockande.

      Det kan jag förstå. Hur många kar har du haft igång som mest ute i stugan?

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell



        Halloj Superpescado och Nando!
        Jag har änna "tappat" forumet lite på senare tid, men det skall bli bättring!
        Det verkar tyvärr vara fler som tappat forumet på sistone, tycker det generellt är dåligt drag här nu. Det är tråkigt men samtidigt förstår man ju att folk har liv utanför Zoopet också. Jag känner också att lusten att skriva går i perioder även om jag brukar försöka skriva något litet med jämna mellanrum i de trådar jag gillar. Nu stundar sommaren också och det är ju vanligtvis en lugn period på forumet. Jag hoppas att många medlemmar återfår lusten att skriva och lägga upp bilder till hösten.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge - brukar jag säga.
          Jag skär av en del av rotstocken på Anubiasplantorna - denna gång tog jag toppskott, alltså den yttersta delen. Dessa växer vidare och blir till slut nya moderplantor, eller moderstockar. Man kan även dela en stock i mindre delar, men ha gärna några bladpar på varje del.
          Bilder på de toppskott jag använde senast finns i inlägg: 15 893, två sidor bakåt i tråden.

          Ja eller varför inte bara "Den som väntar på någonting gott, den väntar!" Jo jag har ju sett bilderna men jag är bara allmänt långsam när det kommer till växter, förstår ändå inte rikigt var jag ska beskära men tror jag förstått nu, studerat bilderna lite noggrannare, jag är bra på att döda växter så det bidrar väl också till en viss osäkerthet!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Munin, här är en länk; https://www.instructables.com/Cutting-Anubias/

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Superpescado
              Det kan jag förstå. Hur många kar har du haft igång som mest ute i stugan?
              Det var nog cirka 6-7 kar - runt 100- till 540-litersbaljor.
              Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 April 2021, 17:25.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nando
                Det verkar tyvärr vara fler som tappat forumet på sistone, tycker det generellt är dåligt drag här nu. Det är tråkigt men samtidigt förstår man ju att folk har liv utanför Zoopet också. Jag känner också att lusten att skriva går i perioder även om jag brukar försöka skriva något litet med jämna mellanrum i de trådar jag gillar. Nu stundar sommaren också och det är ju vanligtvis en lugn period på forumet. Jag hoppas att många medlemmar återfår lusten att skriva och lägga upp bilder till hösten.
                Ja, det är det gamla vanliga; cykler inom cykler. Nu är det en större forum-cykel som fullbordas; många som deltagit på forumet under ett flertal år försvinner, nya forumdeltagare dyker upp och därmed en rad frågor som upprepas.
                Jag har varit med i 14 år nu och lämnar med varm hand alla nygamla frågor till de som är lämpade att svara, och som fortfarande har en "drive" att göra så.
                Jag kollar och läser alla mina favorittrådar (varav din tråd är alldeles fenomenal, Nando) i stort sett dagligen och det är alltid intressant.


                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ååh, vilken synnerligen härlig söndag!
                  Jag slänger in några bilder på ett urval av de toppskott av Anubias som jag fäst på diverse grenar och rötter - jag vet ju hur ni suttit som på nålar för att se hur det går.
                  Några av skotten sitter lite illa till så dessa skippade jag att ta bilder på, så det får bilder senare på dessa när inte dagsljuset är så påträngande och dagrar inte reflekteras i rutorna.
                  Alla skott jag bundit upp skjuter en mängd "luft"-rötter och utvecklar nya blad. Det börjar djungla till sig rejält i baljan.


                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0816.JPG
Visningar: 290
Storlek: 922,3 KB
ID: 2430114

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0817.JPG
Visningar: 284
Storlek: 834,2 KB
ID: 2430115

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0821.JPG
Visningar: 281
Storlek: 1,04 MB
ID: 2430116

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0822.JPG
Visningar: 277
Storlek: 803,8 KB
ID: 2430117

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0826.JPG
Visningar: 291
Storlek: 970,2 KB
ID: 2430118

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Så fint det ser ut! Trevligt med nya skott.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Så fint det ser ut! Trevligt med nya skott.
                      Härligt att höra, Nando!
                      Jo, de nya skotten prunkar alldeles förträffligt, och jag börjar nu se var "gröna" depåer i karet kommer att etablera sig, vilket styr inredningen så som den själv "vill" utvecklas.
                      Sötvattenstången drar på riktigt duktigt på sina ställen också.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Det låter härligt!

                        Att låta karet utvecklas åt sitt eget håll är spännande . Det är något jag lärt mig av dig. Tidigare vågade/orkade jag inte vänta ut processen men jag har blivit bättre och bättre på det tycker jag. Ofta uppstår det något väldigt fint i det oplanerade, livet finner sin egen väg så att säga.

                        När du känner för det vore det kul med ännu en helkarsbild.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Dina anubias verkligen frodas ditt kar, vilken lyx. Så gröna och fina

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Hmm, det var någon som "skrattade" tidigare tråden när jag tyckte det var bra att du bara fick tag på små plantor, men han visste inte hur bra de växer till sig i ditt vatten
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              Vet inte om jag sagt det förut men din tråd är verkligen inspirerande och jag är tacksam för att du, trots att den som sagt kanske kan kännas lite svår att orientera sig i, fortsätter uppdatera den så nybörjare som jag själv kan lära mig. Det blir i min mening lätt att man tänker att folk som uppenbarligen vet vad de gör har fått tillräckligt med positiv feedback men det tåls att sägas igen! Imorgon ska jag försöka ta skott från min anubias, tack igen!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Tittar på den stora älgvandringen, mycket lågt vattenstånd i älven. Där finns det rötter och stubbar att hämta som skulle fylla hela akvariemarknadens behov åratal frammåt
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...