Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Haha, du är rolig du !

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Finns nog ingen som får till det mer rätt än du Mats!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        I "vanliga" kar så drabbas alltid Anubis av algpåväxt på sina nya blad,men inte hos dig. Vilket tyder på att du har låga nivåer av växtnäring, kväve, fosfat osv. jag är bara en amatör i detta. Men uppenbarligen kan just Anubia klara sig bra i din miljö och jag tror att det är lite av hemligheten av hur du lyckats med att få allt du stoppar i dina kar att trivas så bra. Bra rening och bra matning, så enkelt är det, kanske
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          I "vanliga" kar så drabbas alltid Anubis av algpåväxt på sina nya blad,men inte hos dig. Vilket tyder på att du har låga nivåer av växtnäring, kväve, fosfat osv. jag är bara en amatör i detta. Men uppenbarligen kan just Anubia klara sig bra i din miljö och jag tror att det är lite av hemligheten av hur du lyckats med att få allt du stoppar i dina kar att trivas så bra. Bra rening och bra matning, så enkelt är det, kanske
          Maths, jag är ännu mer av en amatör, en novis rent av, vad gäller växters krav av adekvat vattenkemi och skola - du vet bättre än jag!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nando
            Finns nog ingen som får till det mer rätt än du Mats!
            Jo, det har fungerat fint under många år.
            Men, vi måste också uppmärksamma den mångfald av makalösa kar vi, genom bilder och filmer, dagligen får ta del av här på forumet.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Super fint! Och dina anubias är jag avundsjuk på. Så gröna och fina utan algpåverkan

              Kommentar

              • Gäst

                Jag får en liten flashback av karen.
                I min barndom ungdom så fiskade jag rätt mycket. Ett annorlunda fiskeintresse.
                På vintern så släpade vi ut mängder med ris ut på isen som sedan sänktes vid islossningen för att skapa bra ställen för fiske. Så kallade risvasar.
                Fiskevård med julgranen - Nyheter & aktuellt | Sportfiskarna

                Att jag nu skulle möte det som en inredningsstil i akvarier hade jag inte förväntat mig men det är helt ok.
                Men syftet är ju gött och det fungerar ju uppenbarligen både i sjöar och i akvarier.
                Trevligt
                Senast redigerad av Gäst; 14 April 2021, 07:09.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Hur går det här? Har tänkt fråga ett tag om du har några andra, kanske mindre eller rentav större, kar inplanerade? Tycker mig minnas att det som figuerar på sidorna i tråden är det som är igång för tillfället? Tycker själv att ett känns lite väl lite att pyssla med, men du har väl musiken(och trädgård samt kanske hundra andra projekt) också?
                  Senast redigerad av Munin; 13 April 2021, 23:07.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Munin
                    Hur går det här? Har tänkt fråga ett tag om du har några andra, kanske mindre eller rentav större, kar inplanerade? Tycker mig minnas att det som figuerar på sidorna i tråden är det som är igång för tillfället? Tycker själv att ett känns lite väl lite att pyssla med, men du har väl musiken(och trädgård samt kanske hundra andra projekt) också?
                    Japp, det 720 som jag visat bilder på den senaste tiden är det enda kar som är igång i nuläget. För några år sedan var stugan belamrad med olika kar.
                    Ett 540 står tomt och det skall väl dras igång inom en inte allt för avlägsen framtid.
                    Du har rätt i att jag har en hel del andra grejer att pilla med, så 720-burken känns ganska lagom just nu.

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      Det vore roligt att få en lite insyn hur det ser ut i stugan nu, akvariebilderna är alltid spännande, men vore som sagt spännande att se stugan för oss som inte varit med sen dag 1

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Superpescado
                        Det vore roligt att få en lite insyn hur det ser ut i stugan nu, akvariebilderna är alltid spännande, men vore som sagt spännande att se stugan för oss som inte varit med sen dag 1
                        Halloj!
                        Ja, fy fasen, stugan är inte så kul just nu - mest en massa bråte från 540-karet som nu står tomt samt en massa trädgårdsverktyg.
                        Så fort det blir lite gôtt väder blir det storstädning i stugan och så skall 540-karet skall dras igång. Sedan skall det bli bilder!

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Halloj!
                          Ja, fy fasen, stugan är inte så kul just nu - mest en massa bråte från 540-karet som nu står tomt samt en massa trädgårdsverktyg.
                          Så fort det blir lite gôtt väder blir det storstädning i stugan och så skall 540-karet skall dras igång. Sedan skall det bli bilder!
                          Då får vi hoppas att det fina det håller i sig.
                          Hur kommer det sig att du nu "bara" har ett kar igång?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Halloj!
                            Ja, fy fasen, stugan är inte så kul just nu - mest en massa bråte från 540-karet som nu står tomt samt en massa trädgårdsverktyg.
                            Så fort det blir lite gôtt väder blir det storstädning i stugan och så skall 540-karet skall dras igång. Sedan skall det bli bilder!
                            Jag väntar!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Superpescado
                              Då får vi hoppas att det fina det håller i sig.
                              Hur kommer det sig att du nu "bara" har ett kar igång?
                              Ursprungligen postat av Nando
                              Jag väntar!
                              Halloj Superpescado och Nando!
                              Jag har änna "tappat" forumet lite på senare tid, men det skall bli bättring!

                              Att jag bara har ett kar igång beror på att behovet av att ha fler kar igång går i cykler.
                              Just nu är det så jädrans skönt att njuta av 720-baljan, som puttrar på alldeles oförskämt fint. Vattnet är sådär läskigt kristallklart och djupt bärnstensfärgat - exakt som jag vill ha det!
                              De Anubiasskott jag bundit fast på rötter och grenar växer på riktigt bra och ett parti av Javaormbunke tar sig duktigt och sprider sig "fort".

                              En storstädning och utrensning av stugan stundar och sedan skall 540-karet köras igång. Vad jag skall göra med det karet har jag inte riktigt bestämt mig för ännu, men det finns några idéer som känns lockande.


                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Ja lite mera aktivitet, inte bara från dig såklart, vore allt trevligt men den som väntar på något gott väntar ju som bekant aldrig för länge(?). Hur ser egentligen ett anubiasskott ut, funderar på om jag kanske kan ta skott från min?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...