Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Jag kör en lite softare ”less is more”-metod när jag inreder.
    Humm om du kallar din stil ”less is more”-metod så är varje soptipp ”less is more”. Dvs ”less is more” stilen har du inga som helst spår av på bilderna.
    Jag tycker du har fina kar, ingen tvekan om det men några ”less is more” exempel är dom inte. Skälet till att jag nämnde dom var givetvis att ge TS i annan tråd bra exempel på kar som INTE var ”less is more” samtidigt som jag i tråden även då länkad till ”less is more” vilket TS i den tråden efterfrågade. Finns ju inget skäl att länka till dåligt inredda kar när någon frågar efter idéer eller hur. Sedan att det mest påminner om araangerat virkesavfall gör det ju inte dålig utan charmigt på sitt sätt.
    Så av alla kar som finns bilder på valde jag bland annat ditt som BRA exempel på inredning. Men som sagt någon ”less is more” är det ju inte .... sedan kan man ju givets välja annat än namn än en virkesavfall fast varför inte kalla en spade för en spade?

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Bernt G
      Humm om du kallar din stil ”less is more”-metod så är varje soptipp ”less is more”. Dvs ”less is more” stilen har du inga som helst spår av på bilderna.
      Jag tycker du har fina kar, ingen tvekan om det men några ”less is more” exempel är dom inte. Skälet till att jag nämnde dom var givetvis att ge TS i annan tråd bra exempel på kar som INTE var ”less is more” samtidigt som jag i tråden även då länkad till ”less is more” vilket TS i den tråden efterfrågade. Finns ju inget skäl att länka till dåligt inredda kar när någon frågar efter idéer eller hur. Sedan att det mest påminner om araangerat virkesavfall gör det ju inte dålig utan charmigt på sitt sätt.
      Så av alla kar som finns bilder på valde jag bland annat ditt som BRA exempel på inredning. Men som sagt någon ”less is more” är det ju inte .... sedan kan man ju givets välja annat än namn än en virkesavfall fast varför inte kalla en spade för en spade?
      Bernt... Ditt sätt att beskriva mina inredningar som påminnande om charmiga virkesavfallshögar får stå för dig - och du får givetvis kalla det för precis vad du vill.
      Men, nu skulle jag väldigt gärna vilja sätta punkt för vår "diskussion".

      Vad du tycker om mina metoder och material, vad gäller inredning intresserar mig föga, men jag har svarat upp på dina åsikter med ett stort mått ironi - läs vad jag skrivt en gång till så upptäcker du kanske detta.
      Så för att förtydliga ytterligare; Nej, såklart menar jag inte på allvar att den inredning (m.fl.) du syftar på är "less is more", det är givetvis en ironisk passning åt ditt håll.

      Du verkar ha koll på en hel del saker inom akvariehobbyn. Jag har inget att säga om det informationsflöde du sprider i trådarna, om någon blir hjälpt eller klokare av det du skriver, bra!
      Vad du däremot inte har koll på är den typen av inredning jag, och flera andra, sysslar med - de sista tre meningarna i ditt senaste inlägg visar tydligt på detta, och då motsäger du dig själv fullständigt i den andra meningen av dessa tre...

      Saxat ur Bernts inlägg ovan; "Sedan att det mest påminner om araangerat virkesavfall gör det ju inte dålig utan charmigt på sitt sätt.
      Så av alla kar som finns bilder på valde jag bland annat ditt som BRA exempel på inredning. Men som sagt någon ”less is more” är det ju inte .... sedan kan man ju givets välja annat än namn än en virkesavfall fast varför inte kalla en spade för en spade?"


      Så, Bernt - jag har ett förslag; Skippa att frekventera denna tråd, och så länge du annorstädes avstår från att nämna mina kar som avskräckande exempel på virkesavfall - eller vad annat trams du nu kan hitta på, så kan jag garantera dig dödstystnad från mitt håll.

      Kommentar

      • Gäst

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Bernt... Ditt sätt att beskriva mina inredningar som påminnande om charmiga virkesavfallshögar får stå för dig - och du får givetvis kalla det för precis vad du vill.
        Men, nu skulle jag väldigt gärna vilja sätta punkt för vår "diskussion".

        Vad du tycker om mina metoder och material, vad gäller inredning intresserar mig föga, men jag har svarat upp på dina åsikter med ett stort mått ironi - läs vad jag skrivt en gång till så upptäcker du kanske detta.
        Så för att förtydliga ytterligare; Nej, såklart menar jag inte på allvar att den inredning (m.fl.) du syftar på är "less is more", det är givetvis en ironisk passning åt ditt håll.

        Du verkar ha koll på en hel del saker inom akvariehobbyn. Jag har inget att säga om det informationsflöde du sprider i trådarna, om någon blir hjälpt eller klokare av det du skriver, bra!
        Vad du däremot inte har koll på är den typen av inredning jag, och flera andra, sysslar med - de sista tre meningarna i ditt senaste inlägg visar tydligt på detta, och då motsäger du dig själv fullständigt i den andra meningen av dessa tre...

        Saxat ur Bernts inlägg ovan; "Sedan att det mest påminner om araangerat virkesavfall gör det ju inte dålig utan charmigt på sitt sätt.
        Så av alla kar som finns bilder på valde jag bland annat ditt som BRA exempel på inredning. Men som sagt någon ”less is more” är det ju inte .... sedan kan man ju givets välja annat än namn än en virkesavfall fast varför inte kalla en spade för en spade?"


        Så, Bernt - jag har ett förslag; Skippa att frekventera denna tråd, och så länge du annorstädes avstår från att nämna mina kar som avskräckande exempel på virkesavfall - eller vad annat trams du nu kan hitta på, så kan jag garantera dig dödstystnad från mitt håll.
        Eller så läser du innantill där gång på gång framgår att jag tycker dom är bra...... ingenstans har jag benämnt dom som skäckexpel. Det är din i fantasi bara det har gjorts.. Många gånger har jag berömt dom. Två gånger i texten (tre rader) du citerade berömmer jag dom så sluta tramsa och tjura..

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          ... och nu över till något mer intressant;
          Sleaper, du nämnde de lite knotiga Päronkvistarna som liksom stack fram i miljön. Jag testade att ta bort några av dessa och det blev riktigt bra.

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6032

            Spännande! Har du bilder på karet i den senaste versionen?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Spännande! Har du bilder på karet i den senaste versionen?
              Jag skall ut i stugan lite senare för att kolla läget - just nu käkar fiskarna lite levande och annat gott, så jag skall låta dom vara ifred ett par timmar.
              Får jag till en hyfsad bild så lägger jag upp den ikväll eller imorgon.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5972

                Har dammen i trädgården börjat leverera?
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Har dammen i trädgården börjat leverera?
                  Nä, inte ännu. Missnen börjar bli grön, men det goda "lopp"-infernot får vänta lite till. Däremot köper jag levande foder under vinterhalvåret för att fiskarna skall få lite att jobba med, blandat med alla mixar som man står och donar med.


                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    Låter bra! Jag gillade i och för sig de där tunna knotiga kvistarna men det är alltid spännande att se hur en förändring blir.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Låter bra! Jag gillade i och för sig de där tunna knotiga kvistarna men det är alltid spännande att se hur en förändring blir.
                      Jag håller med, Nando, men Sleapers poäng var inte så dum ändå.
                      Jag har planerat ett antal fetare grenar som skall genomkorsa karet och faktum är att Pärongrenarna var en aning "i vägen" så det hela resulterade i en öppning som banar väg för något jag tror kan bli riktigt bra.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6032

                        Så bra! Det är roligt hur små förändringar kan göra ganska stor skillnad på helhetsintrycket.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Så bra! Det är roligt hur små förändringar kan göra ganska stor skillnad på helhetsintrycket.
                          Jag skall förmedla förloppet, var så säker!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956


                            Nu, Nando, skall vi se hur det artar sig.
                            Sleaper nämnde de där knotiga kvistarna av Päronträd i 720-burken som han upplevde tog lite för mycket "ögonplats" - åtminstone på bild.
                            De här kvistarna strävade från bakglaset och rakt fram mot frontglaset - och, mycket riktigt, de tog sin plats men fyllde ändå en "djuphetsfunktion" när man betraktade karet irl.
                            Jag tog dock Sleapers synpunkter i beaktande och provade att ta bort dessa (det var faktiskt bara två kvistar, så det var inget större ingrepp) och plötsligt blev det mer plats för ett par feta grenar jag planerar att placera i karet lite längre fram. Jag vill binda ihop de lite "tomma" utrymmen man kan se som svarta "hål" i övre högerhörnet med den mellersta delen av karet. Det kommer att bli tydligare vad jag menar i sinom tid, med fler bilder.

                            Nu har jag startat lite Anubias av skiftande sorter vid båda gavlarna i syfte att lumma till dessa områden. Fler Anubiasplantor skall bindas upp på diverse rotdelar och det kommer ta tid innan det blir ett gott resultat, men tålamod är ju en dygd, som vi alla vet.

                            Här är en nytagen bild;
                            (Edit; det är massor av dagrar av dagsljus från stugans rutor i frontglaset - men det får vi strunta i).

                            Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0791.jpg Visningar:	0 Storlek:	263.4 kB ID:     	2429150
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 29 March 2021, 00:38.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6032

                              Vad roligt att se hur det blev utan kvistarna! Det ser också bra ut och jag tror jag förstår vilka delar du ska binda ihop på sikt. Gavlarna har dessutom blivit toppenfina redan nu även om de inte är klara .
                              Senast redigerad av Nando; 29 March 2021, 06:15.

                              Kommentar

                              • Fanbyalperna

                                • September 2005
                                • 752

                                Nu passar det min smak och blev riktigt bra
                                Har inte alltid rätt, men fel ibland

                                Kommentar

                                Arbetssätt...