Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    Ja du har att stå i redan men det är fint att ha några drömmar "on hold"

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      Men måtten 200x70x90 lät jäkligt häftigt. Vore kul att följa dig limma ihop ett sådant (hint hint)
      men 720 och 540 är inte illa det heller. Ska bli kul att se vad du gör med rötterna!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Ja du har att stå i redan men det är fint att ha några drömmar "on hold"
        Oh, you bet!
        Discusfunderingarna är en så'n där; "det tar jag senare"-grej - ett återvändande.
        Att hålla Discus har för mig alltid inneburit ett kontemplerande lugn, ett givande och tagande mellan mig och de otroligt personliga ciklider dessa är.
        Att ha Discus i ett senare skede är som att återse gamla vänner.


        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Superpescado
          Men måtten 200x70x90 lät jäkligt häftigt. Vore kul att följa dig limma ihop ett sådant (hint hint)
          men 720 och 540 är inte illa det heller. Ska bli kul att se vad du gör med rötterna!
          Jag kommer inte under några omständigheter limma ett akvarium själv - har aldrig gjort och kommer aldrig att göra det!
          Om det skulle hampa sig att jag går åstad och gör verklighet av den lilla drömmen om ett fett discus-kar, så skall det in folk som kan sin grej som får utföra jobbet.
          Japp, du har rätt - ett 720-, och ett 540-kar är verkligen inte fy skam. Jag är glad och nöjd med det jag arbetar med i nuläget.
          Jag skall dra in lite bilder på rötter och uppbundna växter!


          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            Jag förstår dig, jag litar inte på mig själv tillräckligt för att limma ett kar som ska fyllas med vatten. Jag vågar nog knappt köpa ett begagnat kar ens.

            Va kul, ser fram emot bilderna. VaD är planen för 720?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Superpescado
              Jag förstår dig, jag litar inte på mig själv tillräckligt för att limma ett kar som ska fyllas med vatten. Jag vågar nog knappt köpa ett begagnat kar ens.
              Va kul, ser fram emot bilderna. VaD är planen för 720?
              Jag har egentligen inga konkreta planer med 720-karet annat än att göra ett kar som andas lugn och harmoni - ett kar som får utvecklas på egen hand.
              I nuläget gör jag om de båda gavlarna, alltså inredningen närmast gavelglasen, som kommer att få en lite mindre plottrig känsla än vad som blev initialt.
              Det blir lite grövre trädetaljer och mer grönt.


              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Det låter som en bra plan!

                Kommentar

                • Ekenberg
                  • December 2017
                  • 3910

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Oh, you bet!
                  Discusfunderingarna är en så'n där; "det tar jag senare"-grej - ett återvändande.
                  Att hålla Discus har för mig alltid inneburit ett kontemplerande lugn, ett givande och tagande mellan mig och de otroligt personliga ciklider dessa är.
                  Att ha Discus i ett senare skede är som att återse gamla vänner.

                  Halloj Mats .

                  riktigt roligt att höra, att diskusdrömmen lever kvar. Ditt 960 med vilda är fortfarande mitt drömkar, mitt ultimata diskuskar. Själv har jag nog bestämt att 720 är det störst kar jag skall ha. Sålde visserligen mitt då jag inte har plats för den storleken hemma just nu. Men mitt nästa boende skall ha källare med ett stort rum med golvbrunn. Jag valde ju att spara tolv kar så nån gång igen....

                  Men så till Diskus, mitt ägande av dessa fantastiska ciklider har ju varit allt annat än bekymmersfritt.... tyvärr mestadels av min egen oerfarenhet och mitt slarv. Men ett liv utan dessa varelser hade varit otänkbart. De ger så fantastiskt mycket mer än annan fisk, ja iallafall mig.

                  Så att få se dig skapa ännu ett fantastiskt diskus kar står högt i min ”bucket list”
                  ( ett 540 med en grupp diskus är inte helt fel det heller)

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Ekenberg
                    Halloj Mats .
                    riktigt roligt att höra, att diskusdrömmen lever kvar. Ditt 960 med vilda är fortfarande mitt drömkar, mitt ultimata diskuskar. Själv har jag nog bestämt att 720 är det störst kar jag skall ha. Sålde visserligen mitt då jag inte har plats för den storleken hemma just nu. Men mitt nästa boende skall ha källare med ett stort rum med golvbrunn. Jag valde ju att spara tolv kar så nån gång igen....
                    Men så till Diskus, mitt ägande av dessa fantastiska ciklider har ju varit allt annat än bekymmersfritt.... tyvärr mestadels av min egen oerfarenhet och mitt slarv. Men ett liv utan dessa varelser hade varit otänkbart. De ger så fantastiskt mycket mer än annan fisk, ja iallafall mig.
                    Så att få se dig skapa ännu ett fantastiskt diskus kar står högt i min ”bucket list”
                    (ett 540 med en grupp diskus är inte helt fel det heller)
                    Halloj Thomas, vad härligt att höra av dig!
                    Nä, ett 540 med en grupp discus är fantastiskt!
                    I och med att jag haft lite större burkar med discus förr om åren blir det ett sug att få bre' på rejält. Skall jag dra igång ett discuskar igen så skall det fanimej vara en rejält tilltagen balja!

                    Ja, du har haft lite oflyt med vissa av dina discusar, men jag tror att med din energi och lust till att hålla discus så kommer det mycket snart ett läge där du kommer att hamna rätt.

                    Jag skaffade discus ganska sent i "karriären" och tillät mig inte att bli rädd och ängslig inför de krav dessa ciklider för med sig. Jag förde helt enkelt över den erfarenhet av olika ciklider jag byggt upp under många år på de första discusar jag skaffade.
                    Det var ett lugnt och metodiskt arbete från starten, och ett långsamt studerande av hur de betedde sig i en miljö som jag ville styra åt det "naturliga" så mycket som möjligt. Hände något knepigt med någon av individerna tog jag inte till drastiska åtgärder och snabba beslut. Som sagt, ett långsamt förfarande för att försöka komma åt anledningarna till de få problem som eventuellt kunde uppstå.

                    Jag vet att det jag beskriver inte hjälper dig (och andra) i någon vettig mening, men jag tror att det är viktigt att hitta sin egen metod och sitt eget förhållningssätt till hur man går tillväga.

                    Thomas, jag önskar dig ett stort lycka till med discusarna!




                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      [QUOTE=Mats Bryzell;n242691

                      Jag skaffade discus ganska sent i "karriären" och tillät mig inte att bli rädd och ängslig inför de krav dessa ciklider för med sig. Jag förde helt enkelt över den erfarenhet av olika ciklider jag byggt upp under många år på de första discusar jag skaffade.
                      Det var ett lugnt och metodiskt arbete från starten, och ett långsamt studerande av hur de betedde sig i en miljö som jag ville styra åt det "naturliga" så mycket som möjligt. Hände något knepigt med någon av individerna tog jag inte till drastiska åtgärder och snabba beslut. Som sagt, ett långsamt förfarande för att försöka komma åt anledningarna till de få problem som eventuellt kunde uppstå.

                      Jag vet att det jag beskriver inte hjälper dig (och andra) i någon vettig mening, men jag tror att det är viktigt att hitta sin egen metod och sitt eget förhållningssätt till hur man går tillväga.

                      Thomas, jag önskar dig ett stort lycka till med discusarna!




                      [/QUOTE]

                      Jodå, Mats ... du och ditt sätt att både bygga miljöer och hålla fisk hjälper många av oss andra otroligt, det hjälper iallafall mig massor även om jag inte klarar att hålla ditt lugn ännu så är det ju ett mål som driver mig. Jag tillhör ju dem som lätt rusar på och gör mina fel, men det vore ju attans om jag inte kunde lära av dessa. Följer dig med spänning och hittar alltid något spännande och lärorikt i denna fantastiska tråd.

                      Kommentar

                      • HampusH
                        • July 2009
                        • 106

                        Vilken episk tråd! Har nyss försökt återuppta min forumaktivitet litegrann här på Zoopet, efter ca 10 års frånvaro (med närvaro på andra akvaristiska plattformar istället) och har suttit och snabbspolat genom denna tråden den senaste timmen. Cred till dig för att du fortfarande håller den levande. Riktigt kul att kunna gå tillbaka ca 10 år i tiden och se utvecklingen av dina kar! Och riktigt härliga kar dessutom... Fastnade lite extra för det där 540 (?) liters karet du inredde med en satans massa rötter, som det sedan hamnade red back scalarer i. Det var riktigt snyggt.

                        Nu kanske du gjort någon form av uppdatering relativt nyligen som jag då eventuellt missat, men det vore kul att se lite helkarsbilder och kanske hur uppsättningen av burkar i "stugan" ser ut idag? Vad är det för kar igång, och vad går i dem?

                        Fridens liljor!
                        Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
                        https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
                        Nols Akvariehobby's youtubekanal:
                        https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Kan bara stämma in, denna tråd er episk!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Thomas, HampusH och LoGeek - verkligen kul att ni, och andra är här ock kikar!

                            I nuläget är det endast ett 720-kar (finns lite filmer och bilder några sidor bak i tråden) som är igång i stugan.
                            Detta kar är under långsam uppbyggnad rent inredningsmässigt. Jag har testat några idéer som skall ändras en smula och finslipas.
                            Det kommer bilder inom kort!

                            Nu såg jag att besökssiffran i tråden har överstigit 600 000... Det är ju inte riktigt klokt egentligen, men tack alla ni som tittar in här i tråden!
                            Jag puttrar på och kan jag hjälpa, tipsa och entusiasmera någon enda människa är jag glad!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              psst... jag är med oxå fast i det tysta
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                psst... jag är med oxå fast i det tysta
                                Åh, Pia, det vet jag så väl!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...