Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Munin
    Fått på några anubias än?
    Nä, nu skall "vine"-rankorna först vattenmättas så att de sjunker och blir lättplacerade när jag bundit fast all Anubias, som inte är inköpt ännu.


    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Det lär bli ursnyggt! Som vanligt

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Jag tror att dina "snurrträd" är Winewood - alltså med W.
        Googla på de olika varianterna Vinewood och Winewood så ser du skillnaden.
        Min ranka har legat i vatten i åratal.

        Dagens lärdom, visste inte att det var två olika sorter!
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Darkg
          • September 2020
          • 97

          Winewood = grapewood kanske? Kan tänka mig att vinrankor är hållbara. Om det är det det är.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Alltid svårt med olika namn på träslag till akvarium.
            Vine på engelska kan betyda både vin och ranka. Wine är trots allt det man oftast använder för att beskriva själva drycken vin, men också trädet i sig.
            Winewood är stocken och vinewood är de långa slingrande rankorna. Lite lättare blir det om man tänker på ordet grapevine.

            Om man googlar på ordet vinewood får man upp exkat det jag har;

            Klicka på bilden för större version

Namn: natural-wood34832.jpg
Visningar: 356
Storlek: 216,6 KB
ID: 2426706

            Googlar man på ordet winewood får man upp bilder på det som ampe (troligtvis) har;

            Klicka på bilden för större version

Namn: aquadeco-winewood.jpeg
Visningar: 362
Storlek: 17,2 KB
ID: 2426707
            (Bilderna lånade på nätet).

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Det lär bli ursnyggt! Som vanligt
              Tack skall du ha, Nando.
              Vi skall se lite längre fram. Jag har en hel del idéer och visioner, och jag tror att det kan bli fint.


              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Tack för förklaringarna med slingergrenarna
                känns som att jag kommer att leta efter vinewood, dom gör sig väldigt fina. Tar dom lång tid på sig att mättas?

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13109

                  Jag köpte Winewood senaste gången för jag tyckte den var snygg och sen kostade den bara ca.1/4 av vad redmoore kostade....
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Tack skall du ha, Nando.
                    Vi skall se lite längre fram. Jag har en hel del idéer och visioner, och jag tror att det kan bli fint.

                    Jag är med och väntar med spänning! Klart det kommer bli fint!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Jag är med och väntar med spänning! Klart det kommer bli fint!
                      Gôtt att höra, Nando!
                      Vinrankorna har mättats riktigt bra nu och börjar sjunka, så inom kort är det dags att shoppa loss ett rejält parti Anubias att binda fast på dom.


                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        I framtiden kommer jag absolut ha Discus. Det har ju, för min del, alltid varit så trevligt med dessa fantastiska ciklider så jag vill ha Discus igen.
                        Det som stoppar mig från att dra igång ett discuskar i nuläget är själva karets beskaffenhet. De vanliga måtten på 720-, och 960-kar är inte vad jag är ute efter.
                        Skall det va' så skall det va' och då måste det bli ett större kar som har höjd och djup som är mycket mer tilltaget än ett konventionellt 960...
                        Så, ett discusprojekt får bli ett senare äventyr.

                        Men en liten filmläskare skall vi väl ändå ha såhär på lördagseftermiddagen, eller hur?
                        De discusar man ser i första minuten av filmen... ja, hade jag fått lägga vantarna på dessa hade jag rivit ur stugan på direkten och limmat upp ett grymt kar!
                        De andra discusarna i filmen är vrålfina de också.



                        Kommentar

                        • LoGeek
                          • September 2008
                          • 1651

                          Ja diskus är i en klass för sig!

                          Jag som haft en stor grupp och odlat i 450l!! Men håller med dig egentligen. Har bara platsbrist hemna och hade annars gått på mycket större.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av LoGeek
                            Ja diskus är i en klass för sig!
                            Jag som haft en stor grupp och odlat i 450l!! Men håller med dig egentligen. Har bara platsbrist hemna och hade annars gått på mycket större.
                            Du känner ju mig, LoGeek, yngeluppfödning och odling är inget jag strävar efter - Jayzus, Mary and JoJo the carpenter, jag hade ju fullt sjå med att placera alla Röd-Turk-yngel som växte upp i 540-baljan...
                            Nä, ett jävla stort, högt och djupt kar får det bli när det vankas Discus här i stugan - annars får det vara!
                            Discus är ju, utan omsvep, ciklidvärldens Rolls-Royce och jag ser fram emot att åter ha dessa i ett gôtt kar!

                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 06 February 2021, 18:19.

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Vilka är dina dröm mått för discus,?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Superpescado
                                Vilka är dina dröm mått för discus,?
                                Om vi skall hålla oss till vad som faktiskt är genomförbart (här i stugan) så skulle jag utgå från de fina måtten ett 960-kar har: 200x60x80 och höja en decimeter på höjden och djupet, alltså 200x70x90. Om jag inte cyklar helt vält så skulle det innebära ett kar på 1 260 liter.
                                Ett sådant kar skulle kunna gå att fixa utan större besvär, men det får limmas på plats.
                                Drömmarna når självfallet högre höjder, men man får inse att det inte alltid kan bli som man tänker sig.

                                Nu har jag ett 720-kar (och inom kort ett 540) i stugan att ägna mig åt...



                                Kommentar

                                Arbetssätt...