Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Gillar grundplåten och ser fram emot kommande stuff

    Sitter i gitarrverkstaden, där jag jobbar, och funderar på att använda mig av de där skruvade ”lian-rötterna” för att binda upp massor av Anubias på... Hmm, det skulle nog kunna bli bra i det ”nya” högerhörnet.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 January 2021, 09:53.

    Kommentar

    • Superpescado
      • March 2020
      • 715

      Jag tycker att det låter som att dina planer för helgen är solklara!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Superpescado
        Jag tycker att det låter som att dina planer för helgen är solklara!
        Haha! Ja, "lian-rankorna" skall iallafall få gå i karet och vattenmättas så att det finns något att binda all Anubias på.
        Bilder drar jag in någon annan gång vid ett senare tillfälle.


        Kommentar

        • Superpescado
          • March 2020
          • 715

          Jag ser fram emot bilderna

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Superpescado
            Jag ser fram emot bilderna
            Ja, det gör faktiskt jag också, på nå’n knepi’ vänster...
            Det skall liksom bli kul att få visa bilder på något som är mera ”klart” än vad det har handlat om hittills.
            Att visa bilder på uppbyggnad och tillvägagångssätt är inte så fruktbart, har jag förstått - så, dessa detaljer lämnar jag därhän.
            Bättre att visa ett mer färdigt resultat.
            Men, va’ fasen - ”slinger-lianen” åker i baljan för vattenmättning och sedan skall den delas upp i mindre bitar. En mängd Anubias skall bindas upp på dessa bitar för att sedan placeras i högerhörnet.
            Jag tror det kan bli riktigt mulligt när det har satt sig.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Njo, en liten bild får vi allt ha såhär på lördagseftermiddagen.
              Här är den där skruvade grenen, eller vad det nu är, något över 150 cm.
              Jag delade upp den i tre delar som nu ligger i 720-burken och dricker vatten.
              Tanken är att belamra stora delar av de här trädetaljerna med en mängd Anubias. Det blir pilligt, men kul, växtbindarjobb.


              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0681.jpg
Visningar: 251
Storlek: 1,36 MB
ID: 2426588

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Njo, en liten bild får vi allt ha såhär på lördagseftermiddagen.
                Här är den där skruvade grenen, eller vad det nu är, något över 150 cm.
                Jag delade upp den i tre delar som nu ligger i 720-burken och dricker vatten.
                Tanken är att belamra stora delar av de här trädetaljerna med en mängd Anubias. Det blir pilligt, men kul, växtbindarjobb.


                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0681.jpg
Visningar: 251
Storlek: 1,36 MB
ID: 2426588
                Rejält fin bit trä, har du hittat den själv? Letar efter något liknande. (Men föredrar nog mossa framför anubias, eller varför inte både och )

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Munin
                  Rejält fin bit trä, har du hittat den själv? Letar efter något liknande. (Men föredrar nog mossa framför anubias, eller varför inte både och )
                  Ja, absolut kan man välja mossa eller båda delarna. Jag har dock vid några tidigare tillfällen haft stora, uppbundna depåer med Anubias på diverse grenar och rötter i olika kar och det blir jädrigt vackert när plantorna får vara ifred en längre tid och dra igång rejält. Den grejen vill jag tillbaka till.
                  Den långa "grenen" köpte jag i Tyskland när jag, Pia-Jo och Ansjo-Anders (tidigare här på Zoopet) var där, reste runt och akvariegottade oss rejält i massvis av affärer och på olika akvariemässor.
                  Korkad, som jag är, tog jag inte reda på vad det är för slags träslag - vi bara handlade på oss en massa häftigt trä-stuff för akvariebruk.
                  Pia kommer ihåg vilken affär det var vi shoppade loss i, och dom har en webshop man kan handla i.
                  Pia, om du ser detta kanske du kan dra in namnet på affären?


                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    Den var riktigt läcker den grenen! Det borde säljas mer skruvade grenar och rötter i affärer, dom kan göra sig väldigt fina i akvarium. Kommer passa perfekt i dit kar mats

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Superpescado
                      Den var riktigt läcker den grenen! Det borde säljas mer skruvade grenar och rötter i affärer, dom kan göra sig väldigt fina i akvarium. Kommer passa perfekt i dit kar mats
                      Jo, "grenen" har varit med på otaliga bilder och filmer i karen här i tråden vid flera tillfällen - och nu skall den få tjäna, i uppdelat format, som "Anubias-grund" även i 720-karet. Jag tror att det kan bli riktigt fint!


                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Vet att min lokala akvarieaffär haft liknande grenar inne och då har det kallats Winewood(?), om det är ett vedertaget begrepp eller ej vet jag inte. (Själv tänker jag mest på "dokumentären" Tiger King när jag ser det

                        Har ju varit utan akvarium länge så aldrig blivit att jag köpt någon och nu när jag vill ha så verkar det inte finnas, typiskt men kanske lika bra riskerar nog att bara bli rötter i min balja om jag hittar för många som faller mig i smaken.

                        Fått på några anubias än?

                        Kommentar

                        • Darkg
                          • September 2020
                          • 97

                          Vinewood, tror jag, men jag hittar inte mycket med precis den karaktären. Liknar nästan stålskrot på bilden!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Jag googlade lite och hittade detta;
                            Great service and quality products at the right prices! We carry everything you could possibly imagine for your marine / reef aquarium, freshwater tropical fish, goldfish, reptile and water garden.


                            Vinewood stämmer nog alldeles jättebra!

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Mina ”snurrträd” är köpta som vinewood. Är nyfiken på hur länge de kommer hålla då jag hört att de inte håller så länge i vatten, men om din gren legat där i omgångar så låter ju det toppen!
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ampe
                                Mina ”snurrträd” är köpta som vinewood. Är nyfiken på hur länge de kommer hålla då jag hört att de inte håller så länge i vatten, men om din gren legat där i omgångar så låter ju det toppen!
                                Jag tror att dina "snurrträd" är Winewood - alltså med W.
                                Googla på de olika varianterna Vinewood och Winewood så ser du skillnaden.
                                Min ranka har legat i vatten i åratal.


                                Kommentar

                                Arbetssätt...