Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av LoGeek
    Mats, det är bra att du tar eventuell kritik med ro. Jag tror allt för många försöker skapa något snyggt i stil med modern aquascaping och tappar en del av vaf hobbyn kan vara. Att bygga på sina erfarenheter och skapa de bästa förutsättningarna för just sin mix av invånare, och att man själv njuter av resultatet.
    Personligen så älskar jag hållet detta kar går åt, denna snåriga dunkla värld med bakomliggande frodighet. Följer med intresse!
    Gôtt, LoGeek, jag håller med dig!
    Att jag gör om de båda bakre hörnen beror helt och hållet på att jag plockar ur de två stora svampfiltren. Detta öppnar ytor som jag skall inreda en aning annorlunda än tidigare.


    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Gôtt, LoGeek, jag håller med dig!
      Att jag gör om de båda bakre hörnen beror helt och hållet på att jag plockar ur de två stora svampfiltren. Detta öppnar ytor som jag skall inreda en aning annorlunda än tidigare.

      Ska bli kul att se vad du hittar på!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av LoGeek
        Ska bli kul att se vad du hittar på!
        Ganska mycket av det där sirliga grenverket försvann i högerhörnet och detta kommer att ersättas med lite grövre grenar.
        Doppvärmaren och det kraftiga utsugsröret till filtertunnan skall jag försöka dölja med en större "köperot" jag har liggandes. Tänkte eventuellt pilla lite med det idag.


        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Det är vanskligt att dra in bilder när det enbart sitter en grundplåt för inredningen.
          Vattnet är extremt grumligt efter dagens småfixande - och, som sagt, den inredning som är satt idag är endast en grund, jag är långtifrån klar.
          Med det sagt; "köperoten" på bilderna är 60 cm hög och är placerad längst in i det högra hörnet.
          Jag har även placerat en extremt slingrande Hängalmsgren i miljön.

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0581.jpg
Visningar: 275
Storlek: 581,8 KB
ID: 2426313

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0580.jpg
Visningar: 260
Storlek: 541,1 KB
ID: 2426314

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0588.jpg
Visningar: 272
Storlek: 578,2 KB
ID: 2426315

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0590.jpg
Visningar: 276
Storlek: 566,6 KB
ID: 2426316

          Nu låter jag den här grunden vila ett litet tag. Jag skall betrakta, fundera och planera för lite grövre grenar som skall genomkorsa de öppna ytor som bildats. På vissa av dessa grenar skall det bindas upp en mängd Anubias.
          När detta högerhörn känns "klart" skall jag ge mig på det vänstra hörnet där ett svampfilter fortfarande står kvar. Jag har ganska klara idéer hur jag skall göra på vänstersidan.


          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            Tänk om jag hade en bråkdel av ditt öga för inredning i min kropp!
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ampe
              Tänk om jag hade en bråkdel av ditt öga för inredning i min kropp!
              ... och ändå var det din inredning, i din tråd, som inspirerade mig att ändra vissa delar av det lite sirligare grenverket till en annan, lite grövre look.
              Det finns en uppsjö av fenomenala inredare här på forumet - du är en av dessa!

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                ... och ändå var det din inredning, i din tråd, som inspirerade mig att ändra vissa delar av det lite sirligare grenverket till en annan, lite grövre look.
                Det finns en uppsjö av fenomenala inredare här på forumet - du är en av dessa!
                En sak är säker, det finns otroligt mycket kunskap och inspiration här på forumet!
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ampe
                  En sak är säker, det finns otroligt mycket kunskap och inspiration här på forumet!
                  Japps! Det är en av många anledningar till att jag hänger här och kollar läget!

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    Ser bra ut, vad använder du för grenar i förgrunden?

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Munin
                      Ser bra ut, vad använder du för grenar i förgrunden?
                      Ja, som ett litet tillbakakliv från hur mina tankar gick när jag startade burken kan jag faktiskt också tycka att det nu ser hyfsat bra ut.
                      Om det är det lite tunnare grenverk i mitten av karet du undrar över består detta material av en blandning av Syrén, Plommon- och Päronträd, allt beskuret här i trädgården.
                      Några sidor bak i tråden beskriver jag ganska ingående i bild och text det material jag använder just för detta kar.
                      Övrigt trämaterial i baljan är stammar av Körsbärsträd, Hängalm, Mopanirötter och diverse ”köperötter”.
                      Kul att du gillar stuffet, Munin!

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Jo precis menar de i mitten såklart! Får väl leta upp lite grenar framåt vårkanten, är det bäst att ta grenar som redan ligger på marken? Tänkt läsa ifatt lite men är ju en del sidor att kolla igenom, riktig mastodonttråd men några sidor bakåt bör väl inte vara omöjligt. Ser riktigt fint ut ja, inte så tillrättalagt som det är enkelt att det blir. Vi människor vill ju generellt finna och skapa mönster i saker och ting även om dessa såklart kan uppstå i naturen också. Hoppas på att lyckas lika bra själv!
                        Senast redigerad av Munin; 24 January 2021, 22:59.

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Jag tycker att den nya roten gör sig fint där till höger, passar bra med en grövre där

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Munin
                            Jo precis menar de i mitten såklart! Får väl leta upp lite grenar framåt vårkanten, är det bäst att ta grenar som redan ligger på marken? Tänkt läsa ifatt lite men är ju en del sidor att kolla igenom, riktig mastodonttråd men några sidor bakåt bör väl inte vara omöjligt. Ser riktigt fint ut ja, inte så tillrättalagt som det är enkelt att det blir. Vi människor vill ju generellt finna och skapa mönster i saker och ting även om dessa såklart kan uppstå i naturen också. Hoppas på att lyckas lika bra själv!
                            Japp, det är en jädrans lång tråd som spänner över mer än tio år.
                            En nackdel när man lägger så mycket information, film-, och bildmaterial i en och samma tråd är just att den blir lång och väldigt svårnavigerad.
                            Å andra sidan tycker jag att det är ganska kul att ha de senaste tio, elva åren dokumenterade på ett ställe, så jag fortsätter - om inte annat för min egen del, som någon sorts form av blogg eller liknande.
                            I tråden finns ett otal kar, varierande typer av inredningar och många olika fiskar representerade - ifrån Guppy till Discus, Tanganyika, SA och räkor och en hel del annat.
                            Jag beskriver i tråden ganska ingående mina tankar kring inredning och hur man kan förhålla sig till lite mer problematiska ciklider som exempelvis Discus.
                            För nytillkomna här på forumet kan nog mina metoder ses som lite udda då jag väljer att inte använda så mycket teknik och tillförda kemikalier i mina kar. Detta förhållningssätt har fungerat fint för mig i alla år som jag sysslat med akvarium.
                            Det tillkommer hela tiden nya människor till forumet (vilket är kanonbra!) och det innebär också att jag har trappat ner på mitt deltagande. Det blir lätt så att man upprepar sig efter att ha varit väldigt aktiv i 14 år på forumet.
                            Jag gaggar på här i "stugan" och den som får lust att kika in någon gång ibland, och kanske ta en titt bakåt i tråden, är varmt välkommen!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Superpescado
                              Jag tycker att den nya roten gör sig fint där till höger, passar bra med en grövre där
                              Ja, som en grundplåt sitter den fint. Det skall dock byggas på med lite mer stuff.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Gillar grundplåten och ser fram emot kommande stuff

                                Kommentar

                                Arbetssätt...