Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Skitsnygga grenar/rötter/stammar! De kommer bli superbra i karet. Den greniga skulle jag själv vilja ha i mitt . Tack för bilderna!
    Ursprungligen postat av Nando
    Vad härligt det måste vara att ha så mycket bra material att välja bland! Jag försöker också bygga upp ett bra-att-ha-lager!
    Den greniga är stooor...
    Det är många års samlande på en jädrans massa grejer. En stor bulk gick till Thomas 540-kar, men det finns "good stuff" kvar som kommer att bli härliga inredningsdetaljer i kommande projekt.

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Jag tror dig!

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Det vore intressant att se din hög med grenar/rötter du har på lagret. Känns som att den är ganska stor!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Superpescado
          Det vore intressant att se din hög med grenar/rötter du har på lagret. Känns som att den är ganska stor!
          Faktum är att det börjar sina när det gäller "köperötter". Det ligger lite Mopani och "mangrove" och skräpar i diverse kartonger. Däremot finns en hel del grövre träd (i bitar) och massor av grenverk, men detta ligger på separata ställen, bland annat under altanen. Så, det blir lite svårt att ta bilder på allt, men jag kan ta några foton på kommande inredningsdetaljer när jag sorterar i hop det som skall gå ner i baljorna.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Jag gör ett litet extrainlägg här angående grenar av exempelvis Plommon- och Päronträd.
            Till våren skall jag göra en liten underhållsbeskärning av de gamla träd som står här i trädgården. Man behöver ju inte beskära Päron- och Plommonträd utan mest ta bort torrt och dött grenverk. Längst in mot stammarna, under kronorna på dessa träd hänger nu en veritabel guldgruva av grenar som skall rensas bort. Detta material är redan dött och skall bara läggas på tork - så kan det bli finfint inredningsmaterial av det lite längre fram.

            En grej som många gillar att göra, speciellt de som kör lite asiatiska teman i sina kar, är att använda helt raka slanor av exempelvis Hassel och placera dessa lodrätt, som en tät miniskog. Har sett denna typ av inredning i kar med Kampfiskar, Guramis och liknande - väldigt effektivt och snyggt.
            Om någon som har denna akvarieinriktning, mot förmodan, läser detta så har jag en rejäl bunt av cirka två meter långa spikraka vattenskott av Hassel. Skulle funka perfekt till inredning.
            Är det någon som vill ha bunten, eller delar av den, så är det bara att komma förbi och hämta!

            Edit; Jag har en jädra massa Ormhassel också som växer så det knakar. Den beskär jag rejält vid behov, så är någon sugen på detta gäller samma sak: bara att hämta!
            Senast redigerad av Mats Bryzell; 10 January 2021, 18:51.

            Kommentar

            • Superpescado
              • March 2020
              • 715

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Faktum är att det börjar sina när det gäller "köperötter". Det ligger lite Mopani och "mangrove" och skräpar i diverse kartonger. Däremot finns en hel del grövre träd (i bitar) och massor av grenverk, men detta ligger på separata ställen, bland annat under altanen. Så, det blir lite svårt att ta bilder på allt, men jag kan ta några foton på kommande inredningsdetaljer när jag sorterar i hop det som skall gå ner i baljorna.
              Ja då förstår jag att det blir svårt att ta på allt, när det är utspritt, men jag tycker absolut att du ska ta bilder på kommande inredningsdetaljer!
              har du bytt filter redan, eller är det på gång?

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Superpescado
                Ja då förstår jag att det blir svårt att ta på allt, när det är utspritt, men jag tycker absolut att du ska ta bilder på kommande inredningsdetaljer!
                har du bytt filter redan, eller är det på gång?
                Japps, jag skall ta bilder på stuffet som skall användas, jag lovar!
                Jag har ett antal EHEIM-tunnor så jag skulle ju kunna gjort den manövern redan, men jag skall fanimej ta och köpa en helt ny 2260-tunna - det blir liksom lite gôtt!
                Så, det blir nytt EHEIM-filter om någon månad eller två. Jag låter det ta lite tid för då hinner jag planera inredningen som jag vill göra om eller, rättare sagt, finslipa.
                Jag är en slow muthafokka, men det blir goda resultat längre fram!

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  Ingen bra set-up utan en Eheim-tunna

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Ingen bra set-up utan en Eheim-tunna

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jag gör en liten uppdatering för att dokumentera vad som sker i "stugan".
                      Idag rev jag den högra delen av 720-karet. Att bara ta bort svampfiltret i det bakre högerhörnet lät sig inte göras - där var så mycket inredning att jag fick lyfta ur högra delen totalt...
                      Jag brukar vanligtvis inte göra på det här sättet, men nu fick det bli så. Höger sida först, sedan det vänstra.
                      Det stod ett EHEIM-2250 i stugan och detta körde jag igång. Jag tänker byta denna EHEIM-2250-tunna mot ett större 2260 om ett par månader.
                      Nu blir det fin ruljans i karet och när "dimman" lättat någon gång i morgon eller på måndag skall det inredas så smått med lite nya grejer.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        Surt att måsta röja runt men det är väl nästan fortfarande under uppstart så då räknas det inte...

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av LoGeek
                          Surt att måsta röja runt men det är väl nästan fortfarande under uppstart så då räknas det inte...
                          Haha!
                          I mitt fall är det nog så att man kanske kan säga att karet är under "uppstart" - och vanligtvis hade jag startat EHEIM-tunnan redan från start.
                          Jag var väldigt sugen på att testa ett par stöddiga svampfilter - vilka jag använt i olika sammanhang under många år med mycket goda resultat - i ett SA-sammanhang.
                          Men, i just detta fall måste jag se mig besegrad, det krävs lite andra filterlösningar för den typ av miljö jag avser sätta i karet.
                          De två rejäla svampfiltren kommer att tjäna fint i ett kommande 540-projekt.

                          Så, nu tar jag tillfället i akt att skärpa till, snöra åt och finslipa inredningen åt det håll jag avsåg från början.
                          Det skall också sägas att jag fått kritik för hur karet ser ut. Det här karet är nog det minst omtyckta och det i särklass minst kommenterade karet jag gjort och visat bilder och filmer på här på forumet. Detta med all rätt.
                          Att de flesta inte gillar det jag gör tar jag med ro - jag har testat några nya grepp och vet hur jag skall gå vidare.

                          Så, exakt som du säger, LoGeek - röjandet under "uppstart" räknas inte!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ja du Mats, kritik är den bästa motorn för att göra något bra
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Ja du Mats, kritik är den bästa motorn för att göra något bra
                              Ja, nu kan det nog bli något bra till slut.

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Mats, det är bra att du tar eventuell kritik med ro. Jag tror allt för många försöker skapa något snyggt i stil med modern aquascaping och tappar en del av vaf hobbyn kan vara. Att bygga på sina erfarenheter och skapa de bästa förutsättningarna för just sin mix av invånare, och att man själv njuter av resultatet.

                                Personligen så älskar jag hållet detta kar går åt, denna snåriga dunkla värld med bakomliggande frodighet. Följer med intresse!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...