Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    God fortsättning! För min del skulle det nya året bli ännu bättre med några nya bilder på ditt härliga kar

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      God fortsättning! För min del skulle det nya året bli ännu bättre med några nya bilder på ditt härliga kar
      Ja, nu är det gôtt att det nya året drar igång - och jag önskar också dig en god fortsättning.
      Karet puttrar på fint och just nu håller jag på att sortera ut de grenar som skall få tjäna som grogrunder för en ansenlig mängd uppbundna Anubias som kommer att placeras vid båda gavelglasen och klä in stora delar av bakglaset. Det skall "djunglas" till i 720-baljan.
      Jag slänger upp några bilder när detta tar form!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Pia! De Crenicara punctulatum du har på gång är verkligen intressanta!
        Jag gjorde en liten sökning och hittade denna film;



        Här kan vi se att de byter kön när en grupp blivit etablerad - och en hel räcka andra spännande beteenden.
        Kanske kan vi talas vid för jag skulle kunna tänka mig en grupp jag också om det skulle finnas möjlighet - bara för att testa...

        Jag slänger även in en liten film på de Dicrossus foirni jag hade för nästan tio år sedan, då de initialt gick i ett karantän-kar;



        Olika varianter av schackbrädesciklider är verkligen en intressant grupp ciklider att fördjupa sig i.
        skicka mig ett mess på messenger så kollar vi
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          skicka mig ett mess på messenger så kollar vi
          Topp!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nando
            För min del skulle det nya året bli ännu bättre med några nya bilder på ditt härliga kar
            Halloj Nando!
            Några bilder från 720-baljan blir det inte denna gång. Men, du skall få se vad som kommer att adderas i burken inom kort.

            Jag har för närvarande två rejäla svampfilter i 720-karet. Dessa har jag kört ett tag nu och det funkar bra, men inte riktigt så bra som jag hade tänkt mig.
            Vattnet är kristallklart och fint men jag får varje gång vid vattenbyte suga upp små depåer av väldigt finkornig, puderliknande mulm.
            Detta är en typ av mulm som jag inte vill ha i karet - den virvlar upp väldigt lätt och skitar ner där det lägger sig.
            Denna mulm beter sig helt annorlunda än den mulm som jag kallar; godartad, alltså en fastare, mer grovkornig typ av mulm som mestadels består av bladrester, träbitar och annan organisk materia.
            De två svampfiltren klarar inte riktigt av denna belastning och således kommer jag att plocka bort dessa.
            Jag sätter dit ett Eheim 2260 ytterfilter istället. Detta helt makalösa ytterfilter har jag använt förr och det gör sitt jobb med högsta betyg!

            När jag nu lyfter ur de två stora svampfiltren öppnar detta för en liten ”ommöblering” av bakre vänster- och högerhörn. Där kan jag istället inreda på ett helt annat vis.
            Det är tur att man har lite grejer liggandes. Jag hittade två ”pjäser” som båda är 60 cm höga. Dessa tror jag kommer att bli väldigt bra.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0578.jpg
Visningar: 267
Storlek: 601,6 KB
ID: 2425638

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0579.jpg
Visningar: 250
Storlek: 576,9 KB
ID: 2425639

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0580.jpg
Visningar: 246
Storlek: 541,6 KB
ID: 2425640

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0581.jpg
Visningar: 256
Storlek: 582,4 KB
ID: 2425641

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0582.jpg
Visningar: 237
Storlek: 642,5 KB
ID: 2425642

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0583.jpg
Visningar: 240
Storlek: 620,7 KB
ID: 2425643

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0584.jpg
Visningar: 259
Storlek: 576,2 KB
ID: 2425644

            Några av stammarna (som står i karet nu) sätter jag lite mer i centrum av karet, så blir den miljön tajt och trolsk.

            Ibland är inredning ett bekymmer och andra gånger ett rent nöje.
            På grund av att svampfiltren skall bort öppnas nu ett fint tillfälle att förfina den inredning som redan sitter. Det har tagit sin lilla tid att värka på detta, men nu känns det riktigt kul att få dra igång den utveckling som karet beordrat mig.


            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              Tjena Mats! Det blir superbra hur du än gör, det är bara en smaksak. Min åsikt om den riktigt fina mulmen är en annan än din eftersom jag anser att den är en skatt som naturen bildar, full med mikroorganismer som hjälper akvariet att bli en hälsosam miljö och det finns fiskodlare som tom lägger fiskäggen i mulmen så att mikroorganismerna håller dem rena och mögelfria.
              Sen tycker givetvis många att det är fult med mulm men jag tycker det ser naturligt ut som bottenmaterial. Botten får också så stark biologisk aktivitet att ingen fiskskit ligger kvar nån längre stund.
              Jag kör svampfilter just för att inte störa mikrofaunan och känslig inredning och hade jag ett 700L akvarium så skulle jag tillverka ett eget effektivt svampfilter för som du säger kan färdiga svampfilter vara lite ineffektiva och otillräckliga.
              Men nu sitter vi och njuter i kupén medans resan fortsätter
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av åheim
                Tjena Mats! Det blir superbra hur du än gör, det är bara en smaksak. Min åsikt om den riktigt fina mulmen är en annan än din eftersom jag anser att den är en skatt som naturen bildar, full med mikroorganismer som hjälper akvariet att bli en hälsosam miljö och det finns fiskodlare som tom lägger fiskäggen i mulmen så att mikroorganismerna håller dem rena och mögelfria.
                Sen tycker givetvis många att det är fult med mulm men jag tycker det ser naturligt ut som bottenmaterial. Botten får också så stark biologisk aktivitet att ingen fiskskit ligger kvar nån längre stund.
                Jag kör svampfilter just för att inte störa mikrofaunan och känslig inredning och hade jag ett 700L akvarium så skulle jag tillverka ett eget effektivt svampfilter för som du säger kan färdiga svampfilter vara lite ineffektiva och otillräckliga.
                Men nu sitter vi och njuter i kupén medans resan fortsätter
                Jag håller helt och hållet med dig angående mulm, så våra åsikter går faktiskt inte isär.
                Kanske har du någon gång läst mig skriva varmt om godartad mulm och där jag beskriver exakt det du nämner, i denna tråd och andra?

                Saken är dock den att det blir långa passager i mittenregionerna av karet som svampfiltren inte förmår att hantera. Den pudriga mulmen blir här besvärlig och jag vill ha den spridd på ett annat sätt.
                Längre bak i denna tråd visar jag otaliga bilder på godartad mulm. Jag vet att det är ett jävla meck att läsa bakåt i tråden, men jag vurmar verkligen för de guldgruvor som mulm ger - det är så otaliga cikliders yngel och annat smått och gott trivs så bra i karen.

                Svampfiltren kommer att få arbeta förtjänstfullt i 540-baljan när jag drar igång det karet!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 January 2021, 17:47.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  ... Jag menade den mulm som du inte tycker om anser jag vara mycket hälsosam
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av åheim
                    ... Jag menade den mulm som du inte tycker om anser jag vara mycket hälsosam
                    ...och jag håller helt och hållet med dig. Jag tycker mycket om denna mulm och anser den vara hälsosam - men vill ha den distribuerad på ett annat sätt än i nuläget.
                    Jag undrar om vi kanske talar förbi varandra här..? Jag vill inte ha bort mulmen, tvärtom!


                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Jo nu har vi snott ihopp oss tror jag Mulm vet jag att du är en stor fan av men jag tolkade det som du ansåg att den riktigt fina var dålig...
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av åheim
                        Jo nu har vi snott ihopp oss tror jag Mulm vet jag att du är en stor fan av men jag tolkade det som du ansåg att den riktigt fina var dålig...
                        Haha!
                        Nej, den finpudriga mulmen är guld värd - men svampfiltren (i två bakre hörn) mäktar inte med att distribuera denna mulm på ett bra sätt i detta långsträckta kar.
                        Jag skrev, dumt nog, att "jag vill inte ha denna mulm i karet"... Men, menade att jag inte vill ha den i karet på detta vis.
                        Svampfiltren kommer att bli perfekta i 540-karet som blir nästa projekt.
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 09 January 2021, 18:04.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          som sagt... påstigning klart för avgång!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av åheim
                            som sagt... påstigning klart för avgång!
                            Haha!
                            Det initiala inlägget var riktat åt Nandos håll, som ju ville se lite bilder. Jag blev uppjazzad av de inredningsdetaljer jag kommer att använda och skrev illa...

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Skitsnygga grenar/rötter/stammar! De kommer bli superbra i karet. Den greniga skulle jag själv vilja ha i mitt . Tack för bilderna!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Vad härligt det måste vara att ha så mycket bra material att välja bland! Jag försöker också bygga upp ett bra-att-ha-lager!
                                Senast redigerad av Nando; 09 January 2021, 19:01.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...