Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Instämmer med föregående talare!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Sådärja, idag har jag flyttat LUMAX LED-armaturen ut till 720-baljan. Nu finns ett gott, varmt och mjukt grundljus med fin timer-funktion.
      Vad som skall till nu är LED-spotar som skall bli den huvudsakliga belysningen, liknande solstrålar (hoppas jag att kunna få till...).
      Jag bytte idag ungefär 25% vatten men man kan se att vattnet är starkt bärnstensfärgat - vilket jag eftersträvar.
      Akvariet är fortfarande i en inledande inredningsprocess, mycket återstår att dona med.
      Här är några bilder...

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0476.jpg Visningar:	0 Storlek:	581.9 kB ID: 	2423977

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0477.jpg Visningar:	0 Storlek:	659.9 kB ID: 	2423978

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0482.jpg Visningar:	0 Storlek:	483.7 kB ID: 	2423979

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0484.jpg Visningar:	0 Storlek:	424.5 kB ID: 	2423980

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0486.jpg Visningar:	0 Storlek:	312.2 kB ID: 	2423981

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0487.jpg Visningar:	0 Storlek:	689.4 kB ID: 	2423982

      Klicka på bilden för större storlek Namn:	 IMG_0490.jpg Visningar:	0 Storlek:	265.1 kB ID: 	2423983
      Typiskt, jag knäckte sidan. Drar in Mats bilder igen så ni ser vad vi snackar om.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Jag fortsätter inredandet, och tanken är att imorgon, torsdag, addera ett litet kluster av Mopanirötter till höger om de som ligger på bottnen ganska nära mitten.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0490.jpg
Visningar: 327
Storlek: 265,1 KB
ID: 2424058

        Om man kollar på bilden (Nando, jag lägger den här ytterligare en gång) så kan man se några Mopanirötter som sträcker sig bakifrån, mellan och liksom förbi några stammar på vänstersidan. Det står en stam nästan mitt i karet längst bak, och även denna skall få några slingrande Mopanirotverk omkring sig på bottnen.
        Det jag visualiserar här är de halvt i jorden (sanden) begravda rötter man ofta ser i skogsmark och som slingrar sig omkring på marken.
        Nu får man ju tänka i akvarietermer och hårt packad skogsmark är inte så lätt att efterhärma, men detta får bli min tolkning på det hela...
        Jag har även plockat fram några riktigt fina grenverk av Plommon och Päron. Dessa består mestadels av enstaka "pinnar" men jag tänkte ändå addera dessa i akvarierummets volym.
        Jag tror att dessa grenar, och inredningen i övrigt, kan tjäna som fina uppehållsplatser för en liten grupp (som jag gissar är) Farlowella gracilis, som jag har lite span på. Skall kolla om jag kan få hem dessa till helgen.

        Jag tar det fortsatt sakta och vackert, inredningen pågår. Alla fiskar från 540-karet tycks trivas fint efter flytten. Allt har gått bra och karet fungerar så som jag planerat. Svampfiltren arbetar mycket bra, vattnet är kristallklart och starkt bärnstensfärgat. So far, so good!

        Kommentar

        • TurtleTurd
          • November 2019
          • 131

          Hej Mats

          Det ser ju jäkligt mysigt ut så här lång.
          Speciellt högra halvan.
          Den tilltalar min smak av "trolsks" karaktär.
          Men även vänstra sidan känns rätt som bryter av lite med lite mer "raka" linjer.
          Det blev ju absolut bättre med det nya ljuset också.
          Dock kanske det har lite med att vattnet har färgats lite mer nu, som gör att det ser mer äkta ut. Om du förstår vad jag menar.

          De tänkta Farlowella gracilis ser ju häftiga ut.
          Hur många tänker du köra på av dem?
          Kollade lite i artbeskrivningen.
          Där står det att de trivs med strömt vatten.
          Får du det med svampfilter?

          Sen kom jag på en personlig favorit från dina tidigare kar.
          Bilbuk...
          Det känns som det skulle passa så jäkla bra i detta kar också.
          Är det något som finns i dina planer?

          Aja, jag ville bara skriva av mig lite och visa att jag följer dina projekt med spänning.

          Så jag säger som den gode BB King, let the good times roll.

          Mvh TT

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj TT!
            Gracilisarna var sålda... Men jag hittar andra.
            Nja, med svampfiltren blir det ingen jättestor rörelse på vattnet. Det blir liksom lite lagunliknande feeling.
            Det går sex Bilbukar plus några av deras yngel i karet nu.

            Jag var nere på Z-shopen idag för att köpa lite Artemia, och hittade tre stycken av dessa:

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0499.jpg
Visningar: 271
Storlek: 282,1 KB
ID: 2424074
            Den här figuren har grävt ner sig till hälften i sanden.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0504.jpg
Visningar: 278
Storlek: 272,3 KB
ID: 2424075

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0508.jpg
Visningar: 285
Storlek: 389,5 KB
ID: 2424076

            Jag köpte dom, men glömde att kolla det latinska namnet. Någon som vet?

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              Ser ut som mina nyköpta Rineloricaria sp. L010a (röd häxmal) kan det stämma?
              Senast redigerad av ampe; 19 November 2020, 15:20. Anledning: Felstavning
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • ampe
                • August 2007
                • 1073

                Mitt gäng
                Återfallsakvarist.

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Sök på Loricaria så bör du komma till rätt släkte, men det verkar som de har bytt lite namn under årens lopp. Själv har jag haft Loricaria filamentosa och det kan även din vara. Tyvärr har jag inga bra bilder eller filmer på de jag hade.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av ampe
                    Ser ut som mina nyköpta Rineloricaria sp . L010a (röd häxmal) kan det stämma?
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Sök på Loricaria så bör du komma till rätt släkte, men det verkar som de har bytt lite namn under årens lopp. Själv har jag haft Loricaria filamentosa och det kan även din vara. Tyvärr har jag inga bra bilder eller filmer på de jag hade.
                    Härligt! Tack skall ni ha!
                    Vattnet är starkt bärnstensfärgat, så fiskarna ser nästan röda ut på bilderna, fast dom är grå - men jag tror inte det är specifikt Röd Häxmal, alltså R. sp.
                    Min gissning är; Rineloricaria parva
                    Än en gång, stort tack till er båda!



                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      Det var så lite! (Verkligen lite, det var ju inte rätt gissning
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av ampe
                        Det var så lite! (Verkligen lite, det var ju inte rätt gissning
                        Åjo, du fick in mig på rätt spår!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell


                          Min gissning är; Rineloricaria parva
                          Mycket troligt, tror att din "gissning" är lika mycket värd som det affären hade sagt. Borrar man sig ner i dessa malars släkten så inser man att de är näst intill omöjliga att artbestämma levande.

                          En fisk som passar bra in i miljön
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Mycket troligt, tror att din "gissning" är lika mycket värd som det affären hade sagt. Borrar man sig ner i dessa malars släkten så inser man att de är näst intill omöjliga att artbestämma levande.
                            En fisk som passar bra in i miljön
                            Jag är ju urkass på olika malars släkten och namn, men letade runt lite på nätet och det verkar vara den vanligaste "whiplash"-malen.
                            Ja, miljön är god för dessa malar. De grävde ner sig, med bara huvudet synligt, i den finkorniga sanden nästan direkt - kändes som att det var rätt grej på något vis.
                            Troligtvis kommer jag inte att se dessa så ofta, men det är gôtt att de finns där.
                            Just "grenmalar" är något jag fått sug på i och med att inredningen ser ut som den gör. Jag skall leta upp några fina varianter!


                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Vilka fina malar du köpt! Blev det några mopanirötter också?

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Vilka fina malar du köpt! Blev det några mopanirötter också?
                                Japp, men fasen vet om jag kommer att se röken av dom..?
                                Jodå, det blev en lång, fint framåtsträckande M-rot som ligger precis bakom och bredvid den stammen som står längst bak och i mitten karet (vilken jävla mening...). Jag höll på att pilla med några fler, mindre M-rötter, men kände att det blev lite för mycket så jag skippade dessa.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...