Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Skall jag våga mig på en liten uppdatering..? Ja, varför inte, så säg?
    Först och främst vill jag tacka för det fina genmälet beträffande de senaste bilderna - underbart att läsa er respons!
    Jag tror att alla ni som på något vis upplevde att ljuset var någorlunda förändrat (till det bättre) ser den bärnstensfärg vattnet alltmer tar form av - därav ett lite murrigare intryck.
    Nu har jag, i stort sett, flyttat över all den växtlighet som fanns i 540-burken. Kvar finns en rejäl ”gruppklump” av Java som jag skall ansa och göra i ordning för 720-baljan.
    Idag drog jag igång planerandet för överflyttning av allt levande från 540-, till 720-karet, men fick stanna upp då två av de kvarvarande Apistogramma paulmuelleri-honorna lekt bland de få Mopanirötter som finns kvar i 540-karet.
    Jävla skit!
    Jag får vänta ett tag till - har inte hjärta att avbryta dom…
    Nåväl, Missnen drar iväg med stora rotsystem, bladen växer kontinuerligt ovanför ytan.
    Jag räknade till ungefär 10-15 stycken Platy-yngel och det är både skrämmande och kul.

    Uppstarten av 720-karet har fungerat perfekt - vattnet luktar gott, fiskarna trivs och jag ser en och annan snäcka som ”seglar” omkring.
    Jag mäter inga vattenvärden, tillsätter inga tinkturer eller kemiska dekokter - allt fungerar som det skall.
    Nu återstår ett avslut av 540-burken - som efter städning skall flyttas till stugan - och så skall 720-karet garneras med mer inredning och få chans att ”gå in sig” rejält. Nästa steg är ljussättning - det kan bli intressant!
    Allt gott, alla Zoopetare!

    Kommentar

    • Ekenberg
      • December 2017
      • 3910

      Älskar verkligen att följa med på resan. Att se ditt skapande föda en ny biotop steg för steg.
      att sen se hur fisken trivs och förökar sig är altid kul, spelar ju ingen roll vad det är för art. Men hur var tanken, skulle platy gå i karet eller var det bara inkörs fisk?
      Ett underbart kar som väntat . Skall bli kul att se dig trolla med ljuset när växterna är på plats.
      Och du, hör av dig när det är dags att bära ditt 540 så kommer jag.... är inte direkt en van inredare ännu, men en mer erfaren akvarie-bärare får du leta efter
      Senast redigerad av Ekenberg; 09 November 2020, 21:31.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Ekenberg
        Älskar verkligen att följa med på resan. Att se ditt skapande föda en ny biotop steg för steg.
        att sen se hur fisken trivs och förökar sig är altid kul, spelar ju ingen roll vad det är för art. Men hur var tanken, skulle platy gå i karet eller var det bara inkörs fisk?
        Ett underbart kar som väntat . Skall bli kul att se dig trolla med ljuset när växterna är på plats.
        Och du, hör av dig när det är dags att bära ditt 540 så kommer jag.... är inte direkt en van inredare ännu, men en mer erfaren akvarie-bärare får du leta efter
        Haha! Jadu, Thomas, nog skall vi konka ännu ett kar inom kort!
        720-karet börjar ta lite form och det skall förhoppningsvis bli representabelt så att det kan bli några fina bilder.
        Platyrackarna skall få gå kvar i burken - dom är ju kanonfina!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Skall jag våga mig på en liten uppdatering..? Ja, varför inte, så säg?
          Först och främst vill jag tacka för det fina genmälet beträffande de senaste bilderna - underbart att läsa er respons!
          Jag tror att alla ni som på något vis upplevde att ljuset var någorlunda förändrat (till det bättre) ser den bärnstensfärg vattnet alltmer tar form av - därav ett lite murrigare intryck.
          Nu har jag, i stort sett, flyttat över all den växtlighet som fanns i 540-burken. Kvar finns en rejäl ”gruppklump” av Java som jag skall ansa och göra i ordning för 720-baljan.
          Idag drog jag igång planerandet för överflyttning av allt levande från 540-, till 720-karet, men fick stanna upp då två av de kvarvarande Apistogramma paulmuelleri-honorna lekt bland de få Mopanirötter som finns kvar i 540-karet.
          Jävla skit!
          Jag får vänta ett tag till - har inte hjärta att avbryta dom…
          Nåväl, Missnen drar iväg med stora rotsystem, bladen växer kontinuerligt ovanför ytan.
          Jag räknade till ungefär 10-15 stycken Platy-yngel och det är både skrämmande och kul.

          Uppstarten av 720-karet har fungerat perfekt - vattnet luktar gott, fiskarna trivs och jag ser en och annan snäcka som ”seglar” omkring.
          Jag mäter inga vattenvärden, tillsätter inga tinkturer eller kemiska dekokter - allt fungerar som det skall.
          Nu återstår ett avslut av 540-burken - som efter städning skall flyttas till stugan - och så skall 720-karet garneras med mer inredning och få chans att ”gå in sig” rejält. Nästa steg är ljussättning - det kan bli intressant!
          Allt gott, alla Zoopetare!
          till
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av PiaJo

            till

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Holy mutha-fokk!
              Nu är 540-karet avslutat (tror jag)... Det här var det svåraste kar jag någonsin "flyttat".
              Allt (?) levande är nu flyttat till 720-baljan, växter och de fiskar som jag kunde se och fånga.
              Nu är det en decimeter med vatten kvar i baljan och jag kan inte förstå hur många pyttesmå Corydoras Panda-yngel som fortfarande finns kvar.
              Nu har jag pysslat med detta i över fyra timmar och jag får ta resterande yngel imorgon.

              Jaja, det här är bara en liten dokumentationsuppdatering så att skeendet finns på pränt - inget annat!

              Ser du detta inlägg, så ha en fortsatt god helg!

              Kommentar

              • Superpescado
                • March 2020
                • 715

                Roligt med alla pandayngel. Ser gärna en bild på de små om du har möjlighet.
                skönt att du nästan är klar med allt flyttande iaf.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Superpescado
                  Roligt med alla pandayngel. Ser gärna en bild på de små om du har möjlighet.
                  skönt att du nästan är klar med allt flyttande iaf.
                  Ja, det var några stycken, men nu är det klart.
                  Nu återstår det att flytta själva 540-karet till stugan och sedan fundera på vad som skall göras med den baljan..? Det finns redan några idéer i skallen.

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Ja, det var några stycken, men nu är det klart.
                    Nu återstår det att flytta själva 540-karet till stugan och sedan fundera på vad som skall göras med den baljan..? Det finns redan några idéer i skallen.
                    Skulle vara kul om du gjorde precis tvärtom mot det kar du precis inrett, och nu istället går all in med växter och mossa, kanske en växt-ö i mitten

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vilket härligt ”problem” att komma på vad du ska göra med ett litet 540

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Superpescado
                        Skulle vara kul om du gjorde precis tvärtom mot det kar du precis inrett, och nu istället går all in med växter och mossa, kanske en växt-ö i mitten
                        Ursprungligen postat av Nando
                        Vilket härligt ”problem” att komma på vad du ska göra med ett litet 540
                        Det finns, som sagt, några idéer som snurrar runt i skallen.
                        Jag är svårt sugen på ett kar med Caridina dennerli och Tylomenia sp. Tanken på ett 540-kar fyllt av dessa är mycket lockande.
                        Sedan finns det ju en massa ciklider också...



                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Har du haft A atahualpa eller A bitaeniata någon gång? Har du i så fall några tips att dela med dig av?

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                            Det finns, som sagt, några idéer som snurrar runt i skallen.
                            Jag är svårt sugen på ett kar med Caridina dennerli och Tylomenia sp. Tanken på ett 540-kar fyllt av dessa är mycket lockande.
                            Sedan finns det ju en massa ciklider också...


                            Vad du än bestämmer dig för kommer det bli toppen!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Har du haft A atahualpa eller A bitaeniata någon gång? Har du i så fall några tips att dela med dig av?
                              Båda dessa apor kan du köra på samma vis som de allra flesta andra.
                              A a är en utpräglad "takläggare", alltså gärna lägger äggen i taket i någon form av "grotta" - sten, kokosnötskal, Mopanirötter o.s.v.
                              A b vill gärna ha ett stillastående vatten med mängder av löv och annat bottenjox.
                              Det skall bli kul att följa dina nya ciklider - du, om någon, kommer ju lyckas fint med dessa!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Tack snälla!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...