Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Utmärkt! Bring it on!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Ojdå, nu får nog även jag gå in här och försöka reda ut en och annan ”Gordisk knut”.
      Jag medverkar här på forumet för att jag tycker det är hyperintressant med några fåtal ämnen som rör vår hobby, främst; Cikliders beteende och inredning av akvarium.

      Jag har en (långsam) metod när jag arbetar med mina kar; det får ta den tid som krävs för att nå ett visst mål. Vissa diggar detta, andra inte…

      Min intention är att vara kommunikativ och jag försöker alltid hålla en vänlig ton gentemot de som skriver inlägg i min tråd - med ”det goda samtalet” som devis.
      Allt går i cykler, och jag är medveten om att det med jämna mellanrum (i denna tråd) blir så att jag ”stoppar upp” och säger; ”jamen, jag kanske skall ta en liten paus med bilder och uppdateringar, när jag märker att det jag förmedlar inte har så stor, eller någon som helst, ”impact”.
      Detta gör jag inte för att jag är någon barnsligt sur gubbjävel som inte tål ”kritik” eller att människor har åsikter om det jag arbetar med, utan för att det kanske kan behövas en liten paus, eller vila i tråden då och då.
      Något som oroar mig oerhört är att många känner att man måste tassa på tå när det gäller att ge sin synpunkt, förmedla en känsla eller, helt enkelt; säga vad man tycker om det jag gör.

      Nu håller jag på med ett 720-kar där jag gör en annorlunda ”scape” än (men ändå liknande) de inredningar jag oftast hänfaller åt.
      Att vissa av er som följer det jag labbar med inte känner igen sig i det jag gör nu är både spännande och intressant.
      Men, kära Zoopet-vänner, självklart kan, och skall, ni ge era synpunkter på det jag pysslar med! Jag blir inte förnärmad eller putt över att några, kanske de flesta, inte riktigt tycker att det här 720-karet är tip-top (ännu…).

      Jag vill dock belysa det som startade den här diskussionen; Maths (C90…) skrev ett inlägg där han förmedlade den känsla han kände när han såg ett par bilder på karet. Maths upplevde karet som ”grått” och liknande en ”kolkällare”. Fine by me, men jag har alltid diskuterat, i gott broderskap, med Maths om olika typer av inredningar och inredningstekniker.
      Jag bad Maths att; utveckla… och med detta menade jag att det vore kul att höra varför den känslan hade etablerat sig hos honom. Svaret Maths gav var att han inte kunde uttala sig om detta utan att se ett färdigt resultat…
      I det läget kunde jag inte annat än att utrycka att jag faktiskt inte förstod vad han menade.
      Så, här är vi. Jag känner att det kanske vore skönt för de som följer just denna tråd att istället för en massa uppdateringar, bilder på ditt och datt, smådetaljer och oviktiga ting, få se ett mer färdigt resultat..?

      Men det verkar som att ganska många av er ändå vill ha uppdateringar trots en hel räcka tillkortakommanden som ljusförhållande och diverse icke färdiga inredningsdetaljer - och det skall ni få!
      Idag har jag flyttat över en mängd Cryptocoryne, Java och sötvattenstång från 540-baljan till 720-karet. Det blev riktigt bra!
      Fortsätt nu att betrakta, tycka, tänka och delge era funderingar och åsikter - det är jag oavkortat glad för!
      Citerar mig själv.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Nando
        Utmärkt! Bring it on!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Hmm, verkar som jag gav lite snurr i tråden, kan informera publikum att jag denna vecka varit sjukskriven för första gången på mycket länge med en förödande värk. Så mitt första och efterkommande inlägg var kanske inte så balanserande som de kunde ha varit. Nu låter vi Mats fortsätta sitt projekt och jag är näst intill övertygad om att jag kommer att ändra åsikt när allt är på plats.

          Det positiva är väl att fler kommit in i tråden och önskat fler bilder...
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Hmm, verkar som jag gav lite snurr i tråden, kan informera publikum att jag denna vecka varit sjukskriven för första gången på mycket länge med en förödande värk. Så mitt första och efterkommande inlägg var kanske inte så balanserande som de kunde ha varit. Nu låter vi Mats fortsätta sitt projekt och jag är näst intill övertygad om att jag kommer att ändra åsikt när allt är på plats.

            Det positiva är väl att fler kommit in i tråden och önskat fler bilder...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              OK! Jag kör på med några bilder till. Come what may...
              Jag har idag adderat några Cryptocoryne, Javaormbunkar, Anubias och sötvattenstång.
              Tången är placerad långt ner och bakom en rejäl trädstam på högersidan, så den kan ni inte se än på några månader - sorry!
              Missnen (som jag gillar då...) drar iväg med fina rotsystem och massor av blad ovanför vattenytan.
              Ja, va' fan... här är några bilder. Det blir kanske lite livligare "färger" vad det lider.

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0460.jpg
Visningar: 300
Storlek: 617,9 KB
ID: 2423703

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0462.jpg
Visningar: 287
Storlek: 484,2 KB
ID: 2423704

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0463.jpg
Visningar: 292
Storlek: 618,3 KB
ID: 2423705

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0465.jpg
Visningar: 280
Storlek: 658,1 KB
ID: 2423706

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0466.jpg
Visningar: 300
Storlek: 563,3 KB
ID: 2423707

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0468.jpg
Visningar: 292
Storlek: 452,8 KB
ID: 2423708

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0469.jpg
Visningar: 286
Storlek: 736,6 KB
ID: 2423709

              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0470.jpg
Visningar: 320
Storlek: 301,4 KB
ID: 2423710



              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Krya på dig c90!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Mats - det är jättefint! Missnerötterna (eller vad ska man kalla trådarna som sticker ned?) är riktigt läckra. Har du ändrat belysningen nu? Det ser ut så i alla fall.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Mats - det är jättefint! Missnerötterna (eller vad ska man kalla trådarna som sticker ned?) är riktigt läckra. Har du ändrat belysningen nu? Det ser ut så i alla fall.
                    Ja, det är denna växts rötter - bildar enorma rotsystem (som jag hoppas intensivt på).
                    Nej, det är samma belysning som innan - två kalla, jädrans trista lysrör...
                    Snart, så fort jag blir klar med "överflyttningen av det som skall flyttas över" från 540-burken, skall jag börja labba med ljuset - det skall bli "solstrålar" hade jag tänkt...

                    Kommentar

                    • joho
                      • August 2020
                      • 20

                      Tack, för de nya bilderna, det inspirerar
                      mvh joho

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av joho
                        Tack, för de nya bilderna, det inspirerar
                        mvh joho
                        Gôtt! Det glädjer mig!

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Jag tyckte också att belysningen såg ätten ut nu. Konstigt.
                          Ett häftigt kar, tycker att växterna gör väldigt mycket för helheten, små färgklickar här och där. Ska du ha i någon mossa?

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Superpescado
                            Jag tyckte också att belysningen såg ätten ut nu. Konstigt.
                            Ett häftigt kar, tycker att växterna gör väldigt mycket för helheten, små färgklickar här och där. Ska du ha i någon mossa?
                            Förstår inte riktigt vad du menar med belysningen, och att den ser ätten (?) ut..
                            Mossor växer av sig självt på stammarnas ovansida, ovanför vattenytan, men ingen planerad mossa för övrigt.

                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Förstår inte riktigt vad du menar med belysningen, och att den ser ätten (?) ut..
                              Mossor växer av sig självt på stammarnas ovansida, ovanför vattenytan, men ingen planerad mossa för övrigt.
                              Jag skriver från mobilen och rättstavning lever sitt eget liv ibland. Jag försökte skriva att det ser bättre ut .

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Superpescado
                                Jag skriver från mobilen och rättstavning lever sitt eget liv ibland. Jag försökte skriva att det ser bättre ut .
                                Aha, då är jag med på noterna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...