Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ekenberg
    • December 2017
    • 3910

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Visst! Vi kan inte alla tycka lika, och jag förstår att just detta kar inte gillas av flertalet. Det är helt i sin ordning!
    Det är två kalla lysrör i mitt kar.
    Det skall bli LED-belysning senare så man slipper det heltäckande ”kirurgljuset”.
    Karet är under utveckling och jag har tänkt mig lite öppnare ytor denna gång.
    Jag återkommer med bilder vid ett senare tillfälle.
    Då är det nog belysningen som gör att jag känner som jag gör skall bli kul att se vidare utveckling

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Ekenberg

      Då är det nog belysningen som gör att jag känner som jag gör skall bli kul att se vidare utveckling
      Kanske det, samt det faktum att bakrutan syns på ett oskönt sätt...
      Bilder kommer när det hela är ”klart”.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        .... men Thomas och Maths, karet är ju inte färdiginrett ännu, jag ialla fall väntar och ser framåt. Mitt tyckande kommer när karet har landat på rikitig

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Inger, jag tror att det Maths och Thomas upplever som grått och kolkällarelikt är en gleshet och tomhet som kommer sig av att karet har helt fel belysning just nu - och att stora partier av bakrutan blir upplyst, liksom inifrån karet och därmed syns mer än själva inredningen.
          Jämför man med det kar som jag gjorde åt Thomas så ser man att, i stort sett, hela bakglaset i hans kar är täckt av inredning och det blir sålunda en annan, mycket tätare känsla som resultat.
          Som sagt, jag återkommer framgent med lite bilder när 720-baljan är ”klar”.


          Kommentar

          • Ekenberg
            • December 2017
            • 3910

            Ursprungligen postat av Inger H
            .... men Thomas och Maths, karet är ju inte färdiginrett ännu, jag ialla fall väntar och ser framåt. Mitt tyckande kommer när karet har landat på rikitig

            //Inger
            visst är det så Inger, jag är helt övertygad om att även detta blir ett mästerverk, men det är ju en process och då kan det ju vara rätt att kommentera vad man tycker just i det skedet, det kan ju till och med ge ett inspel på något man själv inte tänkt på. Så alla positiva tillrop är alltid bra , men visst borde man även säga det man känner när man ser ett stadie i utvecklingen. Hoppas Mats känner mig så väl att han inte tar illa upp för det.

            Kommentar

            • Ekenberg
              • December 2017
              • 3910

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Inger, jag tror att det Maths och Thomas upplever som grått och kolkällarelikt är en gleshet och tomhet som kommer sig av att karet har helt fel belysning just nu - och att stora partier av bakrutan blir upplyst, liksom inifrån karet och därmed syns mer än själva inredningen.
              Jämför man med det kar som jag gjorde åt Thomas så ser man att, i stort sett, hela bakglaset i hans kar är täckt av inredning och det blir sålunda en annan, mycket tätare känsla som resultat.
              Som sagt, jag återkommer framgent med lite bilder när 720-baljan är ”klar”.

              Och jag följer och hoppas verkligen inte du tar illa upp om det någon sätt utrycker en åsikt under arbetets gång.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Ekenberg

                Och jag följer och hoppas verkligen inte du tar illa upp om det någon sätt utrycker en åsikt under arbetets gång.
                Jag tar på inget sätt illa upp, tvärtom - det är kul med lite tyck och tänk om grejerna under arbetets gång, även om jag inte riktigt fattade vad Maths menade initialt!
                Däremot kan det nog räcka med bilder på karet och en massa smådetaljer (själv tyckte jag bilderna på Missne-”biten” var lite spännande) för ett tag framöver, så kan jag istället visa ett lite ingånget och färdigt kar längre fram.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247


                  Thomas, självklart ska vi kommentera hur vi upplever en inredning, tror inte Mats tar illa upp alls faktiskt . Det är bara skoj när någon berättar med bilder under resans gång, Nando har vi ju också fått följa under hennes resa

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • TurtleTurd
                    • November 2019
                    • 131

                    Hej

                    Ok. Nu får jag nog räcka upp handen och ta på mig lite av denna diskussion.
                    Jag (och några till) har ju varit på Mats om att vi vill se bilder, åter bilder och bilder till förbannelse.
                    Detta på grund av att vi tycker det är väldigt intressant att se hur Mats går tillväga och få egna nya idéer.
                    Så att det kommer bilder på ett icke färdigställt kar är ju bara intressant tycker jag i alla fall.
                    Mats skriver ju kontinuerligt att, nu har jag kommit så här långt, härnäst skall jag kolla på ditt och datt.
                    Att ljussättningen inte är klar har ju framkommit ett par gånger tidigare och kommer antagligen förändra intrycken av karet.

                    Sedan har ni självklart rätt att utrycka er uppfattning av karet i dagsläget.
                    Dock så tycker jag att man skall visa lite mer förståelse när ett kar uppenbarligen inte är färdigt.
                    Gäller väl som en generell värdegrund som borde gälla i forumet.

                    Min summering av det hela:
                    Jag hoppas innerligen att du inte kommer sluta lägga upp bilder på karet i sin helhet eller detaljer som du själv tycker är intressant. Jag och jag gissar på många med mig tycker det är en fröjd att få följa med.

                    Självklart skall vi få utrycka våra egna åsikter angående varandras kar men tänka på hur tonläget kan uppfattas av mottagaren. Diskussioner är ju det som för oss framåt vad det än gäller. Bra också att få feedback under uppbyggnad när det finns möjlighet att rätta till saker som man inte tänkt på själv.

                    P.S. Denna text kanske uppfattas som lite hård av vissa men är mer tänkt som ett avstamp i diskussionen. Ni fyra som är i denna diskussion har varit med på forumet länge och kanske har en jargong som jag har missat. I så fall, om jag har trampat in i domäner som jag inte har något att göra med, så ber jag om ursäkt.

                    Jag ville bara visa mitt intresse i denna tråd och som sagt var så hoppas jag du Mats kommer fortsätta lägga upp bilder och filmer.

                    Mvh TT

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Stort Tack, TT!
                      Ditt inlägg belyser situationen alldeles korrekt!
                      Du (och alla forumdeltagare) är så välkommen att deltaga, tycka, tänka och göra inlägg - här trampas inte in i några domäner, var säker på det!

                      Kommentar

                      • cambru

                        • September 2008
                        • 209

                        Personligen ser jag gärna bilder på akvarium under uppbyggnad, det är både fascinerande och inspirerande att se hur det växer fram! Så sluta inte

                        Kommentar

                        • joho
                          • August 2020
                          • 20

                          Vill bara hålla med förra talare, jätte intressant att följa utvecklingen i karet. När man själv är nybörjare är det så imponerande att se ditt tålamod, själv vill man i med fiskarna så fort som möjligt. Men nästa kar ska få ta mer tid. Trevlig helg Joho

                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Mats - även jag gillar att få se bilder under resans gång. Det blir extra lärorikt eftersom man då kan se små justeringar längs vägen och vilken effekt det ger på helheten. När jag tittar på dina bilder ser jag på karet mer som en vision/tanke än ett ”färdigt” kar (när blir ett kar ens färdigt?). Då blir detaljer som ljus osv mindre viktiga. Jag tror visserligen inte att du tar illa upp av ”negativa” kommentarer men för min del avstår jag från sådana eftersom jag dels inte har några, dels vill se vart du är på väg. Samtidigt uppfattar jag alla som hänger i din tråd som vänliga och genuint intresserade av det du gör. Med de glasögonen blir deras kommentarer inte kritik utan engagerade inlägg på din väg mot ytterligare ett fantastiskt kar.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ja,ja,ja......vet ju nästan inte om man vågar sig in här igen.

                              Jag har ju lite för vana att säga van jag tycker om allt, försöker dock alltid att göra det på ett sätt som varken sårar eller förargar. Men det är inte lätt att förutse hur det man skriver uppfattas. Så ibland kan det ju bli fel fast man gör sitt bästa. Och jag är fullt medveten om att det är en process och att detta kar inte är klart. Men det är ju just då jag behöver mest input ifrån er andra och tycker ju det är då det är viktigast att ge kommentarer . Och visst vill jag också att Mats fortsätter att lägga ut bilder under karets utveckling vilket jag verkligen hoppats att han gör trotts min kommentar.

                              under hela min resa här på forumet har jag fått svar på massor från övriga medlemmar och fått kommentarer som man både delat och inte delat men alltid lärt sig av. Maths har alltid varit rakast i sina kommentarer och alltid sagt exakt vad han tycker ( alltså inte Mats , denna tråds ägare, som alltid ger åsikter och kommentarer på ett försiktigt och finkänsligt sätt) Men jag är av den meningen att båda typer behövs och att det gör forumet så fantastiskt.

                              Så, jag kommer tassa försiktigt, men önskar att alla alltid säger precis vad de tycker om man besöker min tråd. Det hjälper mig och det är faktiskt så att det är Mats och Maths som hjälpt mig mest, trotts deras helt olika sätt att kommentera.

                              Nu Mats, släpper jag detta och fortsätter med spänning att följa karets utveckling..... Men kommer troligen kommentera och då oftast när jag inte håller med än när jag håller med.......eftersom jag är sådan

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ojdå, nu får nog även jag gå in här och försöka reda ut en och annan ”Gordisk knut”.
                                Jag medverkar här på forumet för att jag tycker det är hyperintressant med några fåtal ämnen som rör vår hobby, främst; Cikliders beteende och inredning av akvarium.

                                Jag har en (långsam) metod när jag arbetar med mina kar; det får ta den tid som krävs för att nå ett visst mål. Vissa diggar detta, andra inte…

                                Min intention är att vara kommunikativ och jag försöker alltid hålla en vänlig ton gentemot de som skriver inlägg i min tråd - med ”det goda samtalet” som devis.
                                Allt går i cykler, och jag är medveten om att det med jämna mellanrum (i denna tråd) blir så att jag ”stoppar upp” och säger; ”jamen, jag kanske skall ta en liten paus med bilder och uppdateringar, när jag märker att det jag förmedlar inte har så stor, eller någon som helst, ”impact”.
                                Detta gör jag inte för att jag är någon barnsligt sur gubbjävel som inte tål ”kritik” eller att människor har åsikter om det jag arbetar med, utan för att det kanske kan behövas en liten paus, eller vila i tråden då och då.
                                Något som oroar mig oerhört är att många känner att man måste tassa på tå när det gäller att ge sin synpunkt, förmedla en känsla eller, helt enkelt; säga vad man tycker om det jag gör.

                                Nu håller jag på med ett 720-kar där jag gör en annorlunda ”scape” än (men ändå liknande) de inredningar jag oftast hänfaller åt.
                                Att vissa av er som följer det jag labbar med inte känner igen sig i det jag gör nu är både spännande och intressant.
                                Men, kära Zoopet-vänner, självklart kan, och skall, ni ge era synpunkter på det jag pysslar med! Jag blir inte förnärmad eller putt över att några, kanske de flesta, inte riktigt tycker att det här 720-karet är tip-top (ännu…).

                                Jag vill dock belysa det som startade den här diskussionen; Maths (C90…) skrev ett inlägg där han förmedlade den känsla han kände när han såg ett par bilder på karet. Maths upplevde karet som ”grått” och liknande en ”kolkällare”. Fine by me, men jag har alltid diskuterat, i gott broderskap, med Maths om olika typer av inredningar och inredningstekniker.
                                Jag bad Maths att; utveckla… och med detta menade jag att det vore kul att höra varför den känslan hade etablerat sig hos honom. Svaret Maths gav var att han inte kunde uttala sig om detta utan att se ett färdigt resultat…
                                I det läget kunde jag inte annat än att utrycka att jag faktiskt inte förstod vad han menade.
                                Så, här är vi. Jag känner att det kanske vore skönt för de som följer just denna tråd att istället för en massa uppdateringar, bilder på ditt och datt, smådetaljer och oviktiga ting, få se ett mer färdigt resultat..?

                                Men det verkar som att ganska många av er ändå vill ha uppdateringar trots en hel räcka tillkortakommanden som ljusförhållande och diverse icke färdiga inredningsdetaljer - och det skall ni få!
                                Idag har jag flyttat över en mängd Cryptocoryne, Java och sötvattenstång från 540-baljan till 720-karet. Det blev riktigt bra!
                                Fortsätt nu att betrakta, tycka, tänka och delge era funderingar och åsikter - det är jag oavkortat glad för!
                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 07 November 2020, 17:35.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...