Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Ja, du känner ju mig. Den som alltid säger vad jag tycker och inte följer strömmen...
    Vi får se när du fyller på med fisk, jag kanske får ångra mig, vilket jag inte har några problem med ;
    Ja... Det är väl jättebra att du säger vad du tycker.
    Om du upplever karet som grått och liknande en kolgruva blir jag lite nyfiken på hur du resonerar kring detta och ber dig sålunda att utveckla dina åsikter.
    Att du skulle ”få ångra dig” när jag adderar fler tetror och corysar är inget jag önskar, och jag kan heller inte begripa vad dessa fiskar skulle kunna ha för påverkan på inredningens färg eller kolgruveliknande egenheter.

    Jag kör på! Gilla, eller inte...

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      OjOj Right up my alley Jag kan verkligen uppskatta ett kar som det här med massa grenverk och stammar, tycker det ger ett kittlande och spännande intryck. Och Platy tycker jag är en bra fisk som förvaltare med sitt sätt att röra sig i alla olika områden av inredningen och jag gillar deras orädda uppträdande. Du ska väl till att fixa lite med belysningen senare och där finns ju en del möjligheter att förhöja och sudda ut, tex tror jag att skugga ut bakrutan skulle ge ett fenomenalt djup och ta upp karet ytterligare en level. Jag gillar också att det finns stor fri bottenyta för det ger en viss reda på saker och ting och lägger fokus på grenverken istället.
      Nåt jag gillar att ha på botten är dem här algbollarna som man skär i skivor eller bitar och strör över botten, dem växter tyvärr långsamt men med tiden bildar dem sköna gröna öar på botten och dem lockar ögonen att titta överallt. Sen är jag kär i riccia fluitans som inte har några rötter och är väldigt grön och kan flyta runt i öar på ytan och den är perfekt för yngel att gömma sig i och min är även full av märlkräftor an´i love it!

      Det här blir kanon Mats och jag blir lite avis på ditt roliga projekt men jag får nöja mig med att sitta på parkett!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av åheim
        OjOj Right up my alley Jag kan verkligen uppskatta ett kar som det här med massa grenverk och stammar, tycker det ger ett kittlande och spännande intryck. Och Platy tycker jag är en bra fisk som förvaltare med sitt sätt att röra sig i alla olika områden av inredningen och jag gillar deras orädda uppträdande. Du ska väl till att fixa lite med belysningen senare och där finns ju en del möjligheter att förhöja och sudda ut, tex tror jag att skugga ut bakrutan skulle ge ett fenomenalt djup och ta upp karet ytterligare en level. Jag gillar också att det finns stor fri bottenyta för det ger en viss reda på saker och ting och lägger fokus på grenverken istället.
        Nåt jag gillar att ha på botten är dem här algbollarna som man skär i skivor eller bitar och strör över botten, dem växter tyvärr långsamt men med tiden bildar dem sköna gröna öar på botten och dem lockar ögonen att titta överallt. Sen är jag kär i riccia fluitans som inte har några rötter och är väldigt grön och kan flyta runt i öar på ytan och den är perfekt för yngel att gömma sig i och min är även full av märlkräftor an´i love it!
        Det här blir kanon Mats och jag blir lite avis på ditt roliga projekt men jag får nöja mig med att sitta på parkett!
        Ja, då får jag liksom bara be om att få hålla med. Har du varit med mig ett par sidor bakåt så vet du att det är just ljuset som är nästa inredningsåtgärd (det kirurgljus som råder nu, och som utgör bildernas "ton" skall såklart bort).
        Detta att det bakre glaset syns är en aspekt som få funderar på - och med lite listig ljussättning skall den detaljen tas hand om.
        Jag återkommer med vad som blir växtlighet på ytan... Det finns en "slana" från dammen (nu i karet) som redan börjar skjuta skott. Vi får se om den "kommer sig".

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Halloj Mats, jag följer ditt byggande med stor nyfikenhet och stort intresse. Att gå "utanför ramarna" när det gäller akvarieinredning är det nog få av oss som ens törs då det gäller att ha både kunskap och fingertoppskänsla, du har bägge delarna - framförallt kunskapen, du litar på dig själv och går för det mesta utanför dessa ramar, det är kul tycker jag . Vi har ju varit forumkompisar i ganska så många år nu och jag tror att jag aldrig har sett en "misslyckad" inredning av dig, i så fall har du gömt den bilden . Sedan såklart tycker vi alla olika, tur är väl det, tänk om alla kar såg likadana ut.
          Vet att du kollar på många biotopfilmer innan du kör igång något kar och vill fånga en liten bit av det naturliga, så snart får vi se hur allt landar

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Halloj Mats, jag följer ditt byggande med stor nyfikenhet och stort intresse. Att gå "utanför ramarna" när det gäller akvarieinredning är det nog få av oss som ens törs då det gäller att ha både kunskap och fingertoppskänsla, du har bägge delarna - framförallt kunskapen, du litar på dig själv och går för det mesta utanför dessa ramar, det är kul tycker jag . Vi har ju varit forumkompisar i ganska så många år nu och jag tror att jag aldrig har sett en "misslyckad" inredning av dig, i så fall har du gömt den bilden . Sedan såklart tycker vi alla olika, tur är väl det, tänk om alla kar såg likadana ut.
            Vet att du kollar på många biotopfilmer innan du kör igång något kar och vill fånga en liten bit av det naturliga, så snart får vi se hur allt landar
            //Inger
            Precis så är det, Inger. Att vi alla tycker, känner och upplever det vi gör i våra kar på olika vis är några av de mest intressanta delarna av den här hobbyn.
            När jag gör mina inredningar utgår jag från en ganska vag idé om vad jag vill åstadkomma - sedan låter jag liksom karet få "tala" till mig, och därifrån kan nästan vad som helst hända.
            I 720-karet vill jag tillbaka till den öppna, stora "bild" som jag hade i 540-karet där Röd-Turkarna gick (finns bilder och filmer på detta långt bak i tråden).
            Nu blir det inte Discus, eller andra större ciklider, i detta kar så därför tillåter jag mig själv att dra på med mycket grenverk i "rummet" och samtidigt släppa bottenytan fri - ungefär så som man kan se på bilder och filmer från grunda, översvämmade skogsområden där trädstammar syns, men också nedhängande grenverk.
            Ljussättning är A och O, och det skall bli intressant att se vad som går att åstadkomma med diverse LED-spotar och annat.


            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av c90368
              Den layout du nu har byggt upp är enligt mina förväntningar och troligen enligt dina "bilder" av det du vill uppnå.
              Läste igenom mina inlägg och dina svar igen och konstaterar att du verkar ha missat min första mening. Min kritik har inget att göra med din layout, snarare tvärtom den är utifrån de förutsättningar du vill skapa näst intill perfektion. Du studerar massor av filmer på naturliga biotoper och strävar efter att efterlikna det och lyckas enligt mitt tyckande.

              Att jag sedan ifrågasätter (något otydligt) om det är den typ av kar jag vill ha är en helt annan sak, det är en smakfråga...

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av c90368

                Läste igenom mina inlägg och dina svar igen och konstaterar att du verkar ha missat min första mening. Min kritik har inget att göra med din layout, snarare tvärtom den är utifrån de förutsättningar du vill skapa näst intill perfektion. Du studerar massor av filmer på naturliga biotoper och strävar efter att efterlikna det och lyckas enligt mitt tyckande.

                Att jag sedan ifrågasätter (något otydligt) om det är den typ av kar jag vill ha är en helt annan sak, det är en smakfråga...
                Halloj Maths!
                Jag förstår och vet att du brukar gilla vad du ser men att det denna gång inte är något du själv skulle vilja ha. Helt OK.
                Vad jag inte riktigt fattade var det där med grått och kolkällare, men det är ju i och för sig inte så mycket växtlighet i baljan.
                Ha en fortsatt god kväll. Allt gott!

                Kommentar

                • Akvariumnybörjaren
                  • November 2020
                  • 1

                  Hej!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Akvariumnybörjaren
                    Hej!
                    Hej!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Drar in några bilder på vattenväxten Missne Calla palustris som jag har i den lilla dammen i trädgården och som jag tog en liten bit av och lade i 720-baljan.
                      Den har börjat utveckla nya rötter och slår ut blad. Missnen får enormt fina rotsystem och har jag lite tur kanske den kan dra igång även i karet - vi får se.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0448.jpg
Visningar: 257
Storlek: 531,6 KB
ID: 2423571

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0449.jpg
Visningar: 247
Storlek: 456,1 KB
ID: 2423572

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0450.jpg
Visningar: 268
Storlek: 374,4 KB
ID: 2423573

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0452.jpg
Visningar: 237
Storlek: 472,1 KB
ID: 2423574

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        Tänkte oxå ta in växter från dammen, men trådalgerna fick ett sånt grepp mot slutet av säsongen så jag vågade inte...
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ampe
                          Tänkte oxå ta in växter från dammen, men trådalgerna fick ett sånt grepp mot slutet av säsongen så jag vågade inte...
                          Det var trist.

                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Hej. Börjar med att säga wow......

                            Men sedan är jag lite benägen att hålla med Maths i hans kommentar att det känns lite grått, det var faktiskt exakt vad jag tänkte när jag såg det. Men precis som Maths har jag än viss förkärlek till gröna kar. Men samtidigt är det vackraste kar jag någonsin haft skapat av Dig Mats ( blir kanske lite rörigt nu när ni heter samma och jag alltid glömmer Maths nick)

                            Därför funderade jag lite vad som skiljer dessa två kar, eftersom jag uppfattade mitt som en varm djungel även om det inte var mycket växter och att jag uppfattar detta som kallt och grått..... kan det vara så enkelt som att detta kar har led belysning och mitt hade lysrör???

                            Detta upplever jag ofta med just led. Och ser sällan kar som jag tycker är vackra med led. Vet att inte många delar min åsikt. Men jag tar mig friheten Mats att lägga in din bild på ditt kar igen och under det lägger jag karet du inredde till mig.

                            Men ändå wow....

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 0D53ABA6-F17D-4252-8FB9-35A2ADC57F43.png
Visningar: 209
Storlek: 2,37 MB
ID: 2423595

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 408E949B-3B24-4957-B1BC-FEFAB76C4965.jpeg
Visningar: 245
Storlek: 292,9 KB
ID: 2423594

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Instämmer med att "ditt" kar fixat av Mats är suveränt.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Visst! Vi kan inte alla tycka lika, och jag förstår att just detta kar inte gillas av flertalet. Det är helt i sin ordning!
                                Det är två kalla lysrör i mitt kar.
                                Det skall bli LED-belysning senare så man slipper det heltäckande ”kirurgljuset”.
                                Karet är under utveckling och jag har tänkt mig lite öppnare ytor denna gång.
                                Jag återkommer med bilder vid ett senare tillfälle.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...