Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Superpescado
    Det tackar jag för. Riktigt häftigt med så pass mycket grenar. Har förstått att du vill få till nästan som dy på botten. Hur djupt med sand ska du ha?
    Halloj Superpescado!
    Du får rätta mig om jag har fel, men jag tror inte vi har "träffats" tidigare i någon tråd. I vilket fall som helst, kul att du är med i denna tråd!
    "Akvariestugan", denna tråd, är ju verkligen lång, eller kanske kan man säga långvarig - båda delarna är ju rätt på något vis vad gäller tidsaspekt och innehåll.

    Nej, någon dybotten vill jag inte få till i det nya 720-karet, däremot har vi många gånger här på forumet, och verkligen här i denna tråd, diskuterat fördelarna med "god mulm", alltså den miljö som många arter av exempelvis Apistogramma och en mängd andra ciklider trivs i.
    Att skilja mellan ren skit och godartad organisk materia i ett slutet system som våra akvarium utgör är svårt och snårigt.
    Under årens lopp här på forumet har jag skrivit och talat mig varm för en "metod" som, åtminstone för mig, har fungerat mycket väl. Vad metoden handlar om har jag utförligt beskrivit i ett flertal trådar, och inte minst i denna tråd under ett tiotal år.

    Jag har insett att det är kontroversiellt att frångå vedertagna regler och konsensus vad gäller akvariehållning och håller mig numer enbart till denna tråd där jag beskriver det arbete jag utför med mina kar, inredning och akvariemiljö - på gott och ont. Här i "Akvariestugan" ordar jag också gärna om cikliders beteende, ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat.

    I det nya 720-karet kommer jag att ha väldigt lite växter, kanske några uppbundna Anubias på några trädetaljer och möjligtvis Cryptocoryne på sandbottnen.
    Det blir alltså enbart några centimeters djup sand.

    Som sagt, kul att du kikar in här, Superpescado - Välkommen!
    Har du några ytterligare funderingar är det bara att ösa på!




    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av LoGeek
      Grymt kul att du är igång med inredningen och tar lite bilder! Jag följer utvecklingen med intresse.
      Riktigt kul att höra, LoGeek!

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj Superpescado!
        Du får rätta mig om jag har fel, men jag tror inte vi har "träffats" tidigare i någon tråd. I vilket fall som helst, kul att du är med i denna tråd!
        "Akvariestugan", denna tråd, är ju verkligen lång, eller kanske kan man säga långvarig - båda delarna är ju rätt på något vis vad gäller tidsaspekt och innehåll.

        Nej jag tror inte heller att vi gjort det, men jag har varit här inne och tjuvkikat ett bra tag
        ja så kan det vara att jag blandat ihop pratet om den goda mulmen, till att du skulle ha det i detta kar.

        det behövs personer som inte följer regelboken eller normen och visar alternativ som praktiskt fungerar minst lika bra. Så sluta aldrig med det!

        Kommentar

        • TurtleTurd
          • November 2019
          • 131

          Så kul att du har kommit igång nu.
          Känns som att man är tillbaka i skolbänken och försöker insupa kunskap.

          Ser ut som att det kommer bli väldigt trevligt kar

          Instämmer i att det var trist att stubben var en sådan badkruka.
          Men men, i slutändan kanske det kommer kännas som det var till det bättre.

          Kul att du lägger upp bilder pö om pö.
          Då kan jag ju fråga lite efter hand du går vidare.
          Så här kommer lite frågor och funderingar.

          Är det någon speciell anledning till att du flyttade stammen från vänsterhörnet till mitten?
          Så här långt in i inredandet så ser det ut, i mitt tycke, att balansen skulle vara bättre med stammen i vänsterhörnet.
          Men om jag förstår det rätt så skall du ha mer rötter på sanden i det hörnet vilket kommer balansera upp det?!
          Eller förstår/tänker jag fel?
          Eller har det med gyllene snittet att göra?
          Att faktiskt få lite kontrollerad obalans.

          Jag kom att tänka på en annan sak när jag kollar på dina bilder.
          Kan det inte innebära problem med att ha stammarna på bottenglaset och sedan fylla på med sand?
          Min fundering är alltså om det kan innebära att trämaterialet förmultnar med syrebrist under sanden, och på så sätt bilda skadliga ämnen som inte lirar med fiskarna

          Aja, lite irriterande ifrågasättande från mitt håll.

          Jag är i alla fall väldigt glad att du är i gång som sagt.

          Mvh TT

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj TT!
            Dina frågor är på intet sätt irriterande, tvärtom!

            Ja, det finns en tanke bakom flyttandet av den lite tunnare stammen till mittregionen.
            I 540-karet har jag två Syrénstammar som är väldigt fina, eller dekorativa. Dessa har jag en liten plan om att ha på vänstersidan.
            Här kommer det alltså att bli en tyngdpunkt av stammar, något mindre kraftiga än de övriga.
            Dessa stammar öppnar upp och möjliggör yta för liggande rötter bakom och bredvid.

            Jag funderar inte så mycket kring balans på ett planerat och symmetriskt vis, utan låter inredningen bölja fram och tillbaka - sätter dit några detaljer, vilar, betraktar karet, går ifrån karet någon timme.
            När jag återvänder till karet brukar en omedelbar känsla infinna sig; att jag direkt ser något bra och som går att bygga vidare på, eller en känsla av att; "njae, det där var väl inte så lyckat, det måste jag ändra på. Sådär håller jag på... länge!

            Gyllene snittet är något man kan studera och i viss mån använda sig av när det gäller indelning av "bitar" i karet, att skapa en harmoni genom att hålla sig till vissa mått och avstånd (Googla gärna på GS och läs om hur man genom historien använt sig av detta inom konst, arkitektur och många andra områden).
            Jag försöker göra precis tvärt om; att skapa en harmonisk känsla i inredningen, som när man betraktar karet helt enkelt känns rätt. Skulle man vid de tillfällen en inredning känns "rätt" mäta upp var saker är placerade i inredningen kanske man skulle komma hyfsat nära det som kallas Gyllene snittet, på vissa ställen...

            Med en inredningsmetod som den jag brukar använda mig av är det så väldigt mycket enklare att göra ändringar, ta bort eller lägga till saker när man inte har några fiskar eller växter i karet. Antingen kan man göra så kallade torrinredningar - då man inte behöver fundera på att träbitarna inte behöver vara vattenmättade, eller så får man göra som jag gör just nu, en; wet-set. Jag väljer alltså att inreda med vatten i karet på grund av att trädetaljerna, i just detta fall, inte får bli torra.

            De träbitar, rötter, stammar o.s.v. jag har använt genom åren har jag haft väldigt få eller inga som helst problem med, och de trädetaljer som stuckit ner en liten bit i sanden har faktiskt aldrig förmultnat - men den där murkna stubben hade det blivit problem med, den var liksom sjuk redan från början.
            Jag väljer också att låta stammarna stå lite mot bottenglaset för att inte få in gnisslande och skavande sandkorn mellan trä och glas i allt för stor mängd. Stammarna står dessutom stadigare mot glaset än om de "flyter omkring" uppe på sanden.

            Hoppas jag på ett vettigt sätt kunde svara på några av dina funderingar.
            Det kommer flera bilder under arbetets gång.

            Kommentar

            • TurtleTurd
              • November 2019
              • 131

              Äh jag tänkte bara att du skulle sitta och läsa mitt inlägg och tänka, "skit i det du snorgärs, jag kände för att flytta stammen till mitten helt enkelt". Typ

              Då förstår jag lite hur du tänker mer ingående så här långt. Det blir fin fint.

              Ok. Jag hade för mig att du tidigare i tråden har skrivit angående gyllene snittet och det kanske var något du har i bakhuvudet. Att du går lite på känsla vart alla inredningsdetaljer sätter sig och sedan kollar typ att, nja, den stammen skall nog flyttas en decimeter till höger för att det blir mer "rätt". (svammel svammel, *host*)
              Är väl att jag vill hitta en logik och helst en formel för vad som är rätt och fel. Det är väl inte för inte man har utbildat sig till ingenjör.
              Till skillnad från dig som jobbar med skapande och kreativitet till vardags så är man inte van vid att släppa lös och bara köra.

              Ok, då skall jag inte noja över förmultning i möjligt syrefattigt bottenmaterial. Jag som övertänkt saker som vanligt. Mina kollegor blir trötta på mig när jag kommer med mina scenarier.

              Absolut, jag förstår, tror jag i all fall.
              Härligt, kör på.
              Så kommer jag kanske med fler inlägg med mer eller mindre flummiga karaktär.

              Mvh TT

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Halloj TT.
                Jag tycker att det är jättekul att du är med, ställer lite frågor och har funderingar - toppen!
                Jo, vi har ju, mestadels förr om åren, diskuterat fram och tillbaka om det här med GS. Det har väl mest handlat om att man kan låta något "hända" just vid det ställe där man tänker sig att ett imaginärt GS skulle infinna sig om man utgår från frontrutans mått och in en bit i karet.
                Jag har testat, måttat och satt någon tejpbit på glaset där snittet hamnar, men...
                Jag tror att det blir bäst resultat med GS-metoden om man har väldigt lite inredning i karet och placerar någon större detalj i GS.
                Det finns exempel på inredningar där det är nästan bara sand i karet och så dyker en större sten eller rot upp, helt för sig själv vid GS. Inredningsdetaljen ser först lite enslig ut, men helhetsintrycket känns rätt och harmoniskt.

                Ös på bara, TT.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Halloj igen, TT!
                  Jag tänkte bara sätta in en detaljbild från 540-karet. Till vänster i bild, en bit in i karet ser du ett litet "stam"-system bestående av Syrén, som bryter ytan och sträcker sig ända ner i sanden. Det är detta lilla "stam-kluster" jag funderar på att använda på vänstersidan i 720-karet (som vi snackade om innan).
                  Jag har en känsla av att det kan bli bra.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3409.jpg
Visningar: 400
Storlek: 470,4 KB
ID: 2422099

                  Kommentar

                  • Selafiel
                    • June 2020
                    • 137

                    Snyggt!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Selafiel
                      Snyggt!
                      Tack så mycket. Kul att du gillar stuffet!
                      540-burken har fått en skön, harmonisk känsla de senaste åren. Det här är ett kar som sköter sig helt och hållet självt - jag byter bara vatten med några veckors mellanrum.
                      Nu skall en hel del av inredningen i 540-baljan flyttas till 720-burken (nedan) och integreras med den grundinredning som börjar ta form i det karet.

                      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0312.jpg Visningar:	0 Storlek:	334.5 kB ID:     	2422102



                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jag är med och blir glad varje gång du lägger upp en bild!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Jag är med och blir glad varje gång du lägger upp en bild!
                          Härligt, Nando!
                          Nu stundar lite mer av hårdvara till karet - ljus, Eheim 2260-filter och en hel del annat som jag måste förbereda.
                          Jag skall dock lite försiktigt börja att flytta över inredningsdetaljer från 540-baljan till 720-burken - så bilder på detta kommer senare.


                          Kommentar

                          • Nando

                            • October 2017
                            • 6050

                            Topp!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Här har man fått till det riktigt bra (i min bok åtminstone). 240-liter.


                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                Där fanns ju verkligen en väldigt fin mulm på botten som vi pratade om tidigare. Såg väldigt naturligt ut.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...