Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Fortfarande ljust ute, och i stugan, det blir en hel del reflektioner i frontrutan, men vem fan bryr sig...
    Det här är en väldigt rudimentär skiss, inget är satt ännu - enbart en start för mig att sitta och kontemplera över.
    Vän av ordning ser givetvis den smutsiga bakrutan på vänstersidan, men det kommer att bli så mycket inredning där att detta inte kommer att synas senare.
    Massor av inredningsmaterial ligger på vänt, och det finns en hel del trädetaljer som finns i 540-burken just nu som skall användas i detta kar vad det lider.
    Så, ni intresserade få, mycket mer kommer att adderas och fixas till - det här en långsam process!
    Nu får ni ha en riktigt go' helg, så syns vi vid ett senare tillfälle.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0311.jpg
Visningar: 271
Storlek: 277,6 KB
ID: 2421929

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      Åh, vad kul att du är igång!
      Japps, nu ligger jag i startgropen!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Där har du en schysst grundplåt! Lovar gott för det som komma skall . Låt inte det senare tillfället när vi "ses" bli alltför sent. Din nya balja är ju höstens stora happening här!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Nando
          Där har du en schysst grundplåt! Lovar gott för det som komma skall . Låt inte det senare tillfället när vi "ses" bli alltför sent. Din nya balja är ju höstens stora happening här!
          Ja, det är en fin liten grundskiss för mig att kolla in de närmaste dagarna.
          Jag har ju ett rejält parti mopani-rötter som jag vill ha in i de bakre hörnena, eller åtminstone det vänstra hörnet, och så vill jag kontrastera med kolsvarta kvistar av päronträd i bakgrund och ytregionen (du vet, ytinredning, som vi varit inne på här i tråden tidigare).

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Äntligen är du igång Mats, grunden känner man ju igen som ganska klassisk, men jag har ingen aning om var du tänker ta detta vidare, denna gång. När jag läser vad du skriver så skulle jag i vanliga fall tänka att det kommer bli "overloaded", men du har blicken så jag antar att det blir mycket, men i balans.

            Dessutom spännande att du överger motorfilter och tänker använda enbart luftdrivet, ja jag hänger med men har inte kommenterat. Först tänkte jag att nu har han blivit senil gubben på gamla dagar Men efter lite fundering så är tanken inte fel, eftersom du satsar på ett "grums" kar där vattenflöden inte är att föredra. Dessutom är det små fiskar som gäller om jag har förstått rätt, vilket ger en väldigt låg belastning på ett 720 kar.

            Väldigt synd att "stubben" inte ville vara med, den hade jag sett fram emot från första bilden jag såg den på, men det som luktar illa hör inte hemma i ett akvarium.

            Ett litet tips baserat på erfarenhet, ett "grums" kar behöver någon renhållare som kommer åt över allt, har för mig att jag läste att du tänkte ha en asiatisk "tetra" så då kan du även ha ett gäng Pangio kuhlii, de är små maskar som man inte ser på ett par år när man har släppt i dem, men de gör nytta där nere i grumset och de växer med tiden och då blir de ett ganska charmigt "tillbehör".

            Naturligtvis kan jag inte motstå frestelsen att skicka upp en av mina gamla filmer...

            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              Riktigt tjusigt Mats och jag ska erkänna att jag var skeptisk till att ha rötter o grenar lodrätt och vågrätt men ack så fel jag hade för det såg inte ut som i huvudet när du la upp helhetsbilden, det blev skitbra
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av c90368
                Äntligen är du igång Mats, grunden känner man ju igen som ganska klassisk, men jag har ingen aning om var du tänker ta detta vidare, denna gång. När jag läser vad du skriver så skulle jag i vanliga fall tänka att det kommer bli "overloaded", men du har blicken så jag antar att det blir mycket, men i balans.
                Dessutom spännande att du överger motorfilter och tänker använda enbart luftdrivet, ja jag hänger med men har inte kommenterat. Först tänkte jag att nu har han blivit senil gubben på gamla dagar Men efter lite fundering så är tanken inte fel, eftersom du satsar på ett "grums" kar där vattenflöden inte är att föredra. Dessutom är det små fiskar som gäller om jag har förstått rätt, vilket ger en väldigt låg belastning på ett 720 kar.
                Väldigt synd att "stubben" inte ville vara med, den hade jag sett fram emot från första bilden jag såg den på, men det som luktar illa hör inte hemma i ett akvarium.
                Ett litet tips baserat på erfarenhet, ett "grums" kar behöver någon renhållare som kommer åt över allt, har för mig att jag läste att du tänkte ha en asiatisk "tetra" så då kan du även ha ett gäng Pangio kuhlii, de är små maskar som man inte ser på ett par år när man har släppt i dem, men de gör nytta där nere i grumset och de växer med tiden och då blir de ett ganska charmigt "tillbehör".
                Härlig input, Maths!
                Jag har tänkt om, eller, tänkt vidare och det blir ett ytterfilter - EHEIM 2260. Detta är mitt favoritfilter och fungerar så jädra fint.
                Anledningen till att jag överger svampfilter denna gång är just att jag vill köra lite öppnare bottenyta och svampfiltren blir svårplacerade då man ser dom för tydligt.
                Svampfilteridén tar jag vidare till 540-karet när jag flyttat det till stugan och drar igång det.

                Inredningsmässigt; jo, det kommer nog att bli "mycket", men på det sättet att "rummet" får inredningen. Det blir inga stora Scalarer eller Discusar - bara småfisk och en skön bottenmiljö för corysar. Skall även fundera på ditt tips: Pangio kuhlii. Jag har faktiskt haft sådana när jag var ung. Tack för filmen!
                Det var förjävla synd på stubben. Jag velade fram och tillbaka i flera timmar innan jag bestämde mig för att ta ur den. Stubben var murken, mjuk och luktade väldigt illa, så det var ju som att be om problem. Kill your darlings...


                Kommentar

                • Fanbyalperna

                  • September 2005
                  • 752

                  Även jag tycker att det skall bli buskul att följa fortsättningen. Med ditt förflutna på Zoopet väntar man sig något episkt. Tackar för gammalt och kommande nytt, Följer men skriver inte så mycket.
                  Har inte alltid rätt, men fel ibland

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av åheim
                    Riktigt tjusigt Mats och jag ska erkänna att jag var skeptisk till att ha rötter o grenar lodrätt och vågrätt men ack så fel jag hade för det såg inte ut som i huvudet när du la upp helhetsbilden, det blev skitbra
                    Gôtt att höra, Åheim!
                    Jag satt och kollade på karet en stund nu på morgonen.
                    Trots att inredningen är högst skissartad får jag en känsla av att stora delar faktiskt kommer att fungera.
                    Det är en väldig skillnad mellan bild och verklighet och det som kan se lite spartanskt platt ut på bild får helt andra dimensioner irl.
                    Den ljussättning med LED-spotar som jag planerar tror jag kommer att förändra bilden av inredningen (som den kommer att bli senare) markant.
                    Ren och skär magi skapas ju genom hur man sätter ljuset, och vilka egenskaper detta har. Rampen som hänger ovanför karet har både lysrör och MH-belysning inbyggt, och det ser jävligt maffigt ut när man drar på MH-ljuset. Kan vara gôtt att ha dessa alternativ vid vissa tillfällen.
                    Funderar även på att skaffa en sådan LUMAX LED-ramp till, som jag har i nuläget ovanför 540-baljan. Kanonbra LED-ramp som ger ett fantastiskt fint ljus och som sköter sig själv med upp- och nedsläckning.


                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                      Även jag tycker att det skall bli buskul att följa fortsättningen. Med ditt förflutna på Zoopet väntar man sig något episkt. Tackar för gammalt och kommande nytt, Följer men skriver inte så mycket.
                      Gôtt att du är med!
                      Hm, vi får se hur episkt det blir. Det gäller väl främst att försöka "inredningstrolla", att använda klassiska knep för att göra ett litet kar större.
                      Nu när jag tittar på karet dyker det hela tiden upp tankar och idéer om hur man kan låta detta gå vidare. Vi skall bara få igång en kommunikation, karet och jag - snacka lite och bli polare.


                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag fortsätter att betrakta inredningen, ändra småsaker och fundera på hur jag skall ta det hela vidare.
                        Detta är en långsam process, åtminstone för min del. Jag gillar att pula med de här grejerna och liksom vänta in en respons från karet.
                        Jag har närmat mig en typ av inredning som jag varit och nosat på flera gånger tidigare, att inreda "rummet" och låta bottenytan vara ganska oinredd.
                        Man kan göra på detta vis om man inte tänker ha större fiskar som kräver yta att röra sig på. Någon kanske minns 540-burken innan Redback-scalarerna kom..?
                        Nåväl, inredningen är rudimentär och i ett absolut skissartat läge - idéerna flödar och fler detaljer skall adderas och finslipas.
                        Jag väntar med sand och några större, bottenliggande rötter tills grundinredningen satt sig.
                        Jag har medvetet skapat två "hålrum" - på den nedre vänstra sidan och upptill bakom grenverket på högersidan. Det återstår att se vad som händer där.


                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0312.jpg
Visningar: 230
Storlek: 334,5 KB
ID: 2421972

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          Jag följer med spänning i det tysta

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Superpescado
                            Jag följer med spänning i det tysta
                            Jamen, det är bra. Om du har någon fundering, så bara kör på!



                            Kommentar

                            • Superpescado
                              • March 2020
                              • 715

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jamen, det är bra. Om du har någon fundering, så bara kör på!


                              Det tackar jag för. Riktigt häftigt med så pass mycket grenar. Har förstått att du vill få till nästan som dy på botten. Hur djupt med sand ska du ha?

                              Kommentar

                              • LoGeek
                                • September 2008
                                • 1651

                                Grymt kul att du är igång med inredningen och tar lite bilder! Jag följer utvecklingen med intresse.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...