Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av c90368
    Ärligt talat har jag inget minne av dit kar med Kardinalräkor, trots att det borde ha varit då vi var mest aktiva på forumet. Om det var av ointresse för mig eller att det var intetsägande har jag ingen uppfattning om.
    Men ett 540 kar med en helt fylld botten av smågrenar och löv där en eller två storfamiljer med Appistograma får boa in sig och en yta med smyckestetror och bilbukar vore väl mycket mer spännande.
    Eller Bladfiskar...
    Jodå, det är en nog så spännande bild du målar upp - en bild så spännande att jag har haft den i mina kar under ganska många år, och det är åt det hållet 720-baljan kommer att sträva så småningom.
    Hoppas att jag med ett häftigt Kardinal-kar kanske kan väcka ditt intresse för den typen av miljöer - för intetsägande är de då icke!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av åheim
      Ja då blir det till att samla sten, Hallå ryggskott ! Och du håller väl bara en typ av sten i så fall så det inte blir ett potpurri av stenarter... Låter som en rolig idé
      Minns du Neolamprologus gracilis-karet?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Minns du Neolamprologus gracilis-karet?
        Jo då det minns jag och undrade hela tiden när det skulle braka Det var väl inte nåt jag fastnade för direkt med den blandningen av stora skifferskivor med inblandning av rund sten och rötter. Sån inredning kan inte min hjärna sortera ut Det är verkligen en utmaning att arbeta med sten och få det att se ut naturligt ut Men det är ju oväsentligt vad jag gillar eller inte för man ska inreda sina akvarier som man själv vill ha dem
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av åheim

          Jo då det minns jag och undrade hela tiden när det skulle braka Det var väl inte nåt jag fastnade för direkt med den blandningen av stora skifferskivor med inblandning av rund sten och rötter. Sån inredning kan inte min hjärna sortera ut Det är verkligen en utmaning att arbeta med sten och få det att se ut naturligt ut Men det är ju oväsentligt vad jag gillar eller inte för man ska inreda sina akvarier som man själv vill ha dem
          Gôtt!
          Det är lite kul att du och Maths inte är riktigt med mig och gillar grejerna - då får jag en utmaning.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            Haha ja du har ju lite skinn på näsan Mats och går ändå din väg och är trygg i din känsla när du inreder Jag kan ibland gilla en steninredning men den måste då upplevas som "lätt" vilket är väldigt motsägelsefullt men det är en känsla bara och hur man uppnår det vet jag egentligen inte? Men jag gissar att det är när man lyckas få det att se ut som akvariet är utkarvat ur sten istället för en glasbehållare som man fyllt med sten... Jag vet inte om man förstår vad jag menar Om det blir ett stenakvarium så kommer jag ialla fall att följa det med intresse oavsett om jag gillar resultatet eller ej
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av åheim
              Haha ja du har ju lite skinn på näsan Mats och går ändå din väg och är trygg i din känsla när du inreder Jag kan ibland gilla en steninredning men den måste då upplevas som "lätt" vilket är väldigt motsägelsefullt men det är en känsla bara och hur man uppnår det vet jag egentligen inte? Men jag gissar att det är när man lyckas få det att se ut som akvariet är utkarvat ur sten istället för en glasbehållare som man fyllt med sten... Jag vet inte om man förstår vad jag menar Om det blir ett stenakvarium så kommer jag ialla fall att följa det med intresse oavsett om jag gillar resultatet eller ej
              Jag förstår exakt vad du menar!
              Ibland bygger man in en ”naturlighet” som de facto är tung i känslan.
              Idén med den typen av steninredning jag hade i gracilis-karet var just den av olika typer av stenar belamrade strandkanten av sjön man kan se på bilder och filmer - som dessutom, lite ovanligt sådär, i Tanganyikasammanhang innehåller en hel del trämaterial från ilandflytande träd och buskar.
              Tror fasen att de flesta inte gillar sådant i akvarium.

              När/om jag drar igång ett Kardinal-kar kommer jag att studera den naturliga miljön mycket ingående!


              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jodå, det är en nog så spännande bild du målar upp - en bild så spännande att jag har haft den i mina kar under ganska många år, och det är åt det hållet 720-baljan kommer att sträva så småningom.
                Hoppas att jag med ett häftigt Kardinal-kar kanske kan väcka ditt intresse för den typen av miljöer - för intetsägande är de då icke!
                Hmm, jag kanske inte har varit så intresserad av ditt kardinalkar på grund av att jag är färgblind, rött är ingen signalfärg för mig utan något diffust i brunskalan. Samma orsak beror nog på att jag aldrig har uppfattat koppartetran som någon intressant fisk, som många andra gör här på forumet.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Hmm, jag kanske inte har varit så intresserad av ditt kardinalkar på grund av att jag är färgblind, rött är ingen signalfärg för mig utan något diffust i brunskalan. Samma orsak beror nog på att jag aldrig har uppfattat koppartetran som någon intressant fisk, som många andra gör här på forumet.
                  Aah, det kan ju förklara en hel del.
                  Tänker liksom inte på att du är färgblind. Det hjälper ju inte heller att med ord beskriva den explosion av färg Kardinalräkorna visar upp...

                  Funderar även lite kring det här med inredning; att det är så många som inreder för att skapa en så ”vacker” (vilket dock inte är så konstigt) miljö som möjligt i karet.
                  För min del handlar det om att se till att de djur som skall vistas i miljön kommer till sin rätt och att de kan utveckla sin absoluta potentional där de befinner sig.
                  Det är betraktandet av fiskarnas beteende jag är mest intresserad av.
                  Att ett kar är vackert att titta på är nog så viktigt, men jag njuter mer av att se fiskar göra ”sin grej” fullt ut i en miljö som tillfredställer deras behov.

                  Jag börjar mer och mer förstå att de metoder jag använder inte appelerar på folk i större utsträckning, men det innebär också att jag än mer än tidigare kan strunta i vad andra tycker och köra på så det ryker på den väg jag under många år har stakat ut vad gäller mina kar.

                  Man skall absolut, som åheim skriver, inreda efter den bild, tycke och smak man själv har och trivs med.
                  Jag säger aldrig hur man skall inreda, utan istället hur man kan inreda!

                  Maths, jag tror att jag på något vis förstår varför du inte gillar min idé om ett jädrans häftigt Kardinal-kar i 540-burken, men jag känner mig trots allt triggad att genomföra denna idé - jag vill kolla in räkornas arbetande med att plocka föda, se deras symbios med Elefantsnäckorna och hela den ”atmosfär” detta skapar.

                  Sedan skall vi ju inte glömma att det på forumet kryllar av fantastiskt vackert inredda kar - och dessa kan vi verkligen njuta av i det enorma flöde av bilder och filmer som dagligen läggs upp här på Zoopet!
                  Senast redigerad av Mats Bryzell; 12 August 2020, 23:27.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Om man bara har lite tålamod något år eller två...
                    Cryptecoryne vet vi ju alla att de kommer och går - bara att låta dessa vara ifred så dyker de upp igen.
                    En planta gick ner sig totalt och kom tillbaka en decimeter bredvid där den vuxit innan, en annan har skjutit upp genom sötvattenstången.
                    Amanoräkorna "försvinner" helt ibland - för att sedan visa upp sig, som om inget hade hänt.
                    540-baljan lever sitt eget liv, helt och hållet - ännu så länge... Snart skall allt detta över till 720-burken.


                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0282.jpg
Visningar: 256
Storlek: 441,1 KB
ID: 2421189

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0285.jpg
Visningar: 260
Storlek: 634,3 KB
ID: 2421190

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0287.jpg
Visningar: 265
Storlek: 385,8 KB
ID: 2421191

                    Ha nu en alldeles förträfflig helg, alla Zoopetare!
                    Vi syns här i tråden inom kort!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Om man bara har lite tålamod något år eller två...
                      Cryptecoryne vet vi ju alla att de kommer och går - bara att låta dessa vara ifred så dyker de upp igen.
                      En planta gick ner sig totalt och kom tillbaka en decimeter bredvid där den vuxit innan, en annan har skjutit upp genom sötvattenstången.
                      Amanoräkorna "försvinner" helt ibland - för att sedan visa upp sig, som om inget hade hänt.
                      540-baljan lever sitt eget liv, helt och hållet - ännu så länge... Snart skall allt detta över till 720-burken.


                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0282.jpg
Visningar: 256
Storlek: 441,1 KB
ID: 2421189

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0285.jpg
Visningar: 260
Storlek: 634,3 KB
ID: 2421190

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0287.jpg
Visningar: 265
Storlek: 385,8 KB
ID: 2421191

                      Ha nu en alldeles förträfflig helg, alla Zoopetare!
                      Vi syns här i tråden inom kort!
                      Härliga bilder Mats, ja Cryptocoryner och Amanoräkor lever sitt eget liv - dom kommer alltid igen

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Härliga bilder Mats, ja Cryptocoryner och Amanoräkor lever sitt eget liv - dom kommer alltid igen
                        //Inger
                        Gôtt att du är med, Inger!
                        Fast jag vet om det, blir jag alltid lika uppjazzad när jag ser kraftigt saftiga cryptos som spirar upp på de mest oväntade ställen - lika härligt varje gång!
                        Det samma gäller alltid dessa ”elusive” Amanoräkor!

                        Hoppas du/ni har det riktigt gôtt - här nere på vä(r)stkusten upplever vi just nu ett nästan tropiskt klimat och grillen, biran och rödtjutet står i full blom!


                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Har du börjat cykla in dina svampfilter då, så dem är good to go när det är dax
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av åheim
                            Har du börjat cykla in dina svampfilter då, så dem är good to go när det är dax
                            När inredningen känns hyfsat klar drar jag igång svampfiltren och introducerar en liten grupp levandefödare, så får karet sakta men säkert påbörja sin process
                            Har så smått börjat skissa på var de grövre ”stammarna” skall placeras. Återkommer med bilder inom, förhoppningsvis, kort.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              ”Inom kort” låter toppen! Jag väntar!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                ”Inom kort” låter toppen! Jag väntar!
                                Det har varit ett par riktigt fina veckor nu och jag har knappt varit hemma, och det har rullat in en hel del gig.
                                Men jag är svårt sugen på att få komma igång och väntar liksom in ett gôtt läge att starta på allvar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...