Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Nando
    Det låter härligt! Jädrar vad gott det ska bli att få se din nya inredning växa fram
    Jodå, jag skall allt peta in lite pix när det blir ordning på grejerna, så du kan se hur det utvecklar sig i baljan!

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6050

      Det tackar jag för och ser fram emot!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Man lär sig nya saker hela tiden, och det är alltid lika kul.
        Den dammväxt jag har i den lilla pluttedammen i trädgården har jag tidigare, lite svepande slarvigt kallat; Vattenhyacint.
        Detta är felaktigt. Växten heter Missne och är en Kalla (Calla palustris) - väldigt lik den Fredskalla vi ofta har i krukor inomhus.
        Känns gôtt att liksom få ordning på detta och säkert veta vad jag tänker testa som ytväxt i 720-baljan.


        Klicka på bilden för större version

Namn: 487D34FC-7D8B-484C-8DB9-87B0E0E1F55A.jpeg
Visningar: 238
Storlek: 631,7 KB
ID: 2421097

        Kommentar

        • Selafiel
          • June 2020
          • 137

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Man lär sig nya saker hela tiden, och det är alltid lika kul.
          Den dammväxt jag har i den lilla pluttedammen i trädgården har jag tidigare, lite svepande slarvigt kallat; Vattenhyacint.
          Detta är felaktigt. Växten heter Missne och är en Kalla (Calla palustris) - väldigt lik den Fredskalla vi ofta har i krukor inomhus.
          Känns gôtt att liksom få ordning på detta och säkert veta vad jag tänker testa som ytväxt i 720-baljan.


          Klicka på bilden för större version

Namn: 487D34FC-7D8B-484C-8DB9-87B0E0E1F55A.jpeg
Visningar: 238
Storlek: 631,7 KB
ID: 2421097
          Den var riktigt fin!

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Jättefin växt! Den kommer bli hur snygg som helst i ditt kar!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Selafiel
              Den var riktigt fin!
              Ja, det är en riktigt fin dammväxt. Den fanns i den lilla dammen när vi köpte kåken för tio år sedan, och den kommer tillbaka varje år.
              Några stycken här på forumet har varit här och tagit med sig några slanor och introducerat i sina egna dammar. Denna växt sprider sig fort och är otroligt vacker där den breder ut sig över ytan.
              Jag är tveksam till att den blir lyckad i ett akvarium, men skall ändå testa att lägga en liten bit i karet.
              Fungerar detta kan det bli riktigt tjusigt då denna växts rotsystem är magnifikt i akvariesammanhang - både utseendemässigt och vattentekniskt.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nando
                Jättefin växt! Den kommer bli hur snygg som helst i ditt kar!
                Ja, jag hoppas det! Vi får se senare i vinter.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Nu får faktiskt dina tjuriga rötter snart bli vattenmättade, ska bli intressant att se hur kallan utvecklas i karet sedan

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Nu får faktiskt dina tjuriga rötter snart bli vattenmättade, ska bli intressant att se hur kallan utvecklas i karet sedan //Inger
                    Ja, de massiva träbitarna är redigt tjuriga, men jag sätter dom snart på plats ändå. De skall bindas upp med tråd i lodrät ställning.
                    Missnen/Kallan blir intressant att studera under led-ljusramperna. Hoppas att denna växt tar fart för rotsystemen är magnifika!

                    Kommentar

                    • TurtleTurd
                      • November 2019
                      • 131

                      Det blir nog fin fint med Missnen i karet.

                      Jag börjar också bli tjurig på dina tjuriga träflan.
                      Vill ju att inredningsskolan skall dra igång någon gång
                      Aja, den som väntar på något gott väntar ju alltid alldeles för länge.

                      mvh TT

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av TurtleTurd
                        Det blir nog fin fint med Missnen i karet.
                        Jag börjar också bli tjurig på dina tjuriga träflan.
                        Vill ju att inredningsskolan skall dra igång någon gång
                        Aja, den som väntar på något gott väntar ju alltid alldeles för länge.
                        mvh TT
                        Så är det!
                        De tjuriga träbitarna skall snart istället bli sura - dyngsura!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          Ursprungligen postat av TurtleTurd
                          Vill ju att inredningsskolan skall dra igång någon gång
                          Aja, den som väntar på något gott väntar ju alltid alldeles för länge.

                          mvh TT
                          Ja det vore kul om det hände nåt roligt för det är lite stiltje över lag på zoopet...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av åheim
                            Ja det vore kul om det hände nåt roligt för det är lite stiltje över lag på zoopet...
                            Ja, det är liksom lite, vad skall man säga..? - tomt.
                            Men, va’ fasen, jag skall inom kort dra igång på allvar och då blir det ju som vanligt; en massa bilder, filmer och lite matigare inlägg om inredning och annat. De som gillar det stuffet kan kanske få anledning att ”hänga” en smula här i stugtråden.

                            Fan, jag är ju också svårt sugen på att dra igång en sjuhelvetes stenmiljö i 540-burken och köra Sulawesi Kardinalräkor, Elefantsnäckor och kanske någon pytteliten Borara i ett fett stim.
                            Jag tror den grejen kan bli häftig.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ärligt talat har jag inget minne av dit kar med Kardinalräkor, trots att det borde ha varit då vi var mest aktiva på forumet. Om det var av ointresse för mig eller att det var intetsägande har jag ingen uppfattning om.

                              Men ett 540 kar med en helt fylld botten av smågrenar och löv där en eller två storfamiljer med Appistograma får boa in sig och en yta med smyckestetror och bilbukar vore väl mycket mer spännande.

                              Eller Bladfiskar...
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Ja, det är liksom lite, vad skall man säga..? - tomt.
                                Men, va’ fasen, jag skall inom kort dra igång på allvar och då blir det ju som vanligt; en massa bilder, filmer och lite matigare inlägg om inredning och annat. De som gillar det stuffet kan kanske få anledning att ”hänga” en smula här i stugtråden.

                                Fan, jag är ju också svårt sugen på att dra igång en sjuhelvetes stenmiljö i 540-burken och köra Sulawesi Kardinalräkor, Elefantsnäckor och kanske någon pytteliten Borara i ett fett stim.
                                Jag tror den grejen kan bli häftig.
                                Ja då blir det till att samla sten, Hallå ryggskott ! Och du håller väl bara en typ av sten i så fall så det inte blir ett potpurri av stenarter... Låter som en rolig idé
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...