Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av Inger H
    Smart
    //Inger
    Jag fick göra samma grej i 960-karet när jag hängde alla Redmoor-rötter i kanter och stag.
    När vi inredde Thomas 540-balja (som tyvärr pga. läckage fick rivas) så satte vi fast några trädetaljer på detta sätt, så det här är en beprövad metod.


    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Jag har också använt rostfri tråd, men borrat hål i rötterna sedan stuckit in tråden i hålet sen tvinnat den och gjort en krok av tråden som jag sedan hängt fast i staget eller på bakrutekanten, fattar du min beskrivning som är något luddig

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Jag har också använt rostfri tråd, men borrat hål i rötterna sedan stuckit in tråden i hålet sen tvinnat den och gjort en krok av tråden som jag sedan hängt fast i staget eller på bakrutekanten, fattar du min beskrivning som är något luddig
        //Inger
        Förstår precis!
        Jag har gjort som du ett par gånger också.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Härlig läsning! Det är så kul när det händer saker i din tråd Mats!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Nando
            Härlig läsning! Det är så kul när det händer saker i din tråd Mats!
            Oj, jag la' ett nästan ordagrant inlägg i din tråd - vi tänker lika!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av Nando
              Härlig läsning! Det är så kul när det händer saker i din tråd Mats!
              Vi har visst surrat ett tag nu Mats - typ hela eftermiddagen, du har nog också ett skitväder, fast bara kul.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Vi har visst surrat ett tag nu Mats - typ hela eftermiddagen, du har nog också ett skitväder, fast bara kul.
                //Inger
                Ja, Inger, här är en typ av skitväder som är väldigt typisk för vä(r)stkusten; Blå himmel och sol, men ett förbannat blåsande som gör att det ändå blir kallt och kyligt.
                Det värsta vädret som överhuvudtaget kan existera i solsystemet finns här i Göteborgstrakten. Ni har ju rena Bahamas där uppe i höga nord!
                Vad är bättre än att surra på zoopet en så'n här dag, va? Kul är ordet!


                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Ja, Inger, här är en typ av skitväder som är väldigt typisk för vä(r)stkusten; Blå himmel och sol, men ett förbannat blåsande som gör att det ändå blir kallt och kyligt.
                  Det värsta vädret som överhuvudtaget kan existera i solsystemet finns här i Göteborgstrakten. Ni har ju rena Bahamas där uppe i höga nord!
                  Vad är bättre än att surra på zoopet en så'n här dag, va? Kul är ordet!



                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • TurtleTurd
                    • November 2019
                    • 131

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Aha, då är jag med på noterna.
                    Ja, den där roten vi kikade på i din tråd kanske man får undersöka lite närmare. Jag kan också läsa lite på nätet om just det träslaget skulle kunna innebära någon fara.
                    Du kan ju börja med att kolla runt lite i zooaffärerna, det finns massor av fina trägrejer att köpa - och dessa fungerar ju utan någon fara.
                    Sedan kan du samla på dig material som du med säkerhet vet är helt ok träslag, lägga undan och använda vid ett senare tillfälle.
                    Jo precis. Så får det bli

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av TurtleTurd
                      Jo precis. Så får det bli
                      Att använda trämaterial som är köpt i zoohandeln är ju ett bra sätt att bygga upp en samling rötter och grenar som man kan använda i många år och kar.
                      Ta till exempel de Redmoor-rötter som nu finns i Thomas Ekenbergs (du vet, Discusmannen) ägo.
                      Han fick dessa Redmoor-rötter av mig och dom har legat i akvarievatten i över tolv år - lika fräscha idag som när jag köpte dom.
                      Nu är rötterna urlakade, såklart, och ger inte ifrån sig alla de godartade ämnen som de gör i början, men de kommer att fungera fint i Thomas kar många år till.
                      Så, köp på dig lite Redmmor, Mopani och andra snygga sorter.
                      Mangrove hittar du mycket sällan i handeln. Det som går under samlingsnamnet ”Mangrove” är så kallad driftwood - en gissning kan vara att dessa träbitar är någon form av Teak/Jakaranda eller något annat i samma släkten.

                      Oftast brukar ”Mangrove”-driftwood sjunka direkt, men det finns undantag och jag har haft bitar som fått ligga och flyta några veckor - men generellt sjunker det direkt.
                      Mopani (som jag använder mig mycket av) sjunker på momangen - rätt ner bara.

                      Redmoor är dock en annan femma, dessa kräver vattenmättning för att sjunka.
                      Lite beroende på hur massiv biten är kan det ta veckor, ja upp till någon månad eller längre innan grejerna sjunker. Men, det är ju bara att ta med detta i beräkningen.

                      Många trädetaljer man använder brukar fälla ur någon sorts ämne i början, detta ser ut som vitt ludd eller genomskinligt slem. Detta beror inte på att trämaterialet är dåligt eller håller på att degenerera, och låter man bara detta ”ludd” vara några veckor så försvinner det av sig självt.
                      Stör man sig något alldeles vansinnigt på ”luddet” kan man ju suga bort det när man gör ett vattenbyte. Har man väl lagt sin inredning går det ju inte att hålla på att lyfta ur trägrejerna var och varannan dag - hur skulle det se se ut, va?
                      Jag har letat på nätet en hel del men inte fått någon klarhet i vad det är för ämne/ämnen som fälls ur, men som sagt, det går bort av sig självt.

                      Att plocka trämaterial i trädgårdar, skog och natur kräver att man använder sig av redan nedfallet, dött material av lövträd. Materialet skall vara hårt och inte börjat en, i markerna, naturlig nedbrytning. Trä som börjat brytas ned är mjukt och poröst. Detta material skippar man sålunda.
                      Vill man använda sig av nyligen beskuret eller fällt trä skall detta helt och hållet torka innan man använder det.
                      Jag brukar helt sonika lägga undan dessa bitar, ungefär som när man hugger ved och lägger undan för framtida bruk.

                      I karet bildas en närmast konserverande miljö ”surt, mjukt, lågt ph” för att använda svepande termer och trämaterialet håller många år.
                      Det material från Syrén, Äpple, Päron, Hassel med flera jag har i mina kar har hållt sig fräscht i nära tio år nu. Barken vittrar (inte ruttnar) ner i små beståndsdelar efter något år och bildar godartad mulm i karet. Kvar blir då den väldigt vackra kärnveden.
                      Jag har material av Syrén och Häng-Alm i 540-baljan nu som varit i karet i flera år, som skall få hänga med och förgylla det nya 720-karet som är under initial inredningsfas.

                      Letar du trä i naturen; kläm, känn, lukta, knacka och undersök biten i fråga. Hårt och homogent är det som gäller - inte mjukt, ”soggigt” och uppluckrat.

                      Nu för tiden brukar jag göra en ”disclaimer” när jag skriver om hur jag gör och förhåller mig till de saker som tas upp här.
                      Numera skriver jag om hur jag arbetar, endast i denna tråd!
                      Den metod jag använder fungerar för mig och i mina kar. Jag har under de senaste 30-40 åren inte haft några bekymmer med trädetaljer jag använt mig av, varken köpta eller självplockade.
                      Är man det minsta osäker är det bättre att ta råd av övriga, mycket kunniga, deltagare som finns här på forumet.

                      Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 July 2020, 10:53.

                      Kommentar

                      • TurtleTurd
                        • November 2019
                        • 131

                        Kopierar och sparar detta inlägg. Klockrent beskrivet. Till och med jag kan förstå vad du menar och kan använda detta till ett riktsnöre. Tack

                        Och nej, jag kommer inte, hänga dig, om jag skulle få problem på grund av något trämaterial jag kommer lägga i mitt kar

                        mvh TT

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av TurtleTurd
                          Kopierar och sparar detta inlägg. Klockrent beskrivet. Till och med jag kan förstå vad du menar och kan använda detta till ett riktsnöre. Tack
                          Och nej, jag kommer inte, hänga dig, om jag skulle få problem på grund av något trämaterial jag kommer lägga i mitt kar
                          mvh TT
                          Haha!
                          Det låter bra, TT!


                          Kommentar

                          • Ekenberg
                            • December 2017
                            • 3910

                            Nämen usch vilket dåligt samvete jag fick. Att jag har alla dina fina rötter Mats, nu när du behöver dem. Naturligtvis får du tillbaka dem. Just nu har jag dem ju inte i något kar.

                            Jag tror dessutom du lyckats smitta mig med gren och rot letande. Nu har jag plockat grenar och rötter från nästan alla platser jag campat denna sommar. Inte nog med att jag får massor av undrade blickar när jag kommer där med min lilla campingbuss, alltid minst på platsen och dessutom fyller den med gren och rot..... så Mats , vill du ha tillbaka dina rötter fixar vi det.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av Ekenberg
                              Nämen usch vilket dåligt samvete jag fick. Att jag har alla dina fina rötter Mats, nu när du behöver dem. Naturligtvis får du tillbaka dem. Just nu har jag dem ju inte i något kar.
                              Jag tror dessutom du lyckats smitta mig med gren och rot letande. Nu har jag plockat grenar och rötter från nästan alla platser jag campat denna sommar. Inte nog med att jag får massor av undrade blickar när jag kommer där med min lilla campingbuss, alltid minst på platsen och dessutom fyller den med gren och rot..... så Mats , vill du ha tillbaka dina rötter fixar vi det.
                              Nämen, Thomas... Nu e' la du en redig knallhatt!
                              Rötterna har jag gett dig av hjärtats lust för att jag vill att du skall ha dom!
                              Så, nähädu min käre spann vatten, detta trämaterial tillhör dig, och glöm inte; vi skall ju bygga en ny fantastisk skejp i något av dina kar med hjälp av de där träbitarna - sådetså!

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Det kar du inreder åt Thomas ska också bli kul att se. Det karet du inredde i lokalen var verkligen jättevackert!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...