Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurtleTurd
    • November 2019
    • 131

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Härligt TT!
    Trämaterial finns det hur mycket som helst att finna i trädgårdar, skog, natur - och i Zooaffärer. Det är bara att börja samla på dig ett saftigt stash så kan du välja och vraka som du vill.
    Koncentrera dig på "standard"-trä som Äpple, Päron, Plommon, Syrén, Körsbär, Hassel, Bok, Ek och så vidare. Sedan är det faktiskt inte så dumt att köpa några fina bitar i zooaffären att ha och bygga med. Den blandningen kan ofta bli väldigt lyckad.
    Jo jag får nog hålla med i det. Ska nog hålla mig från att testa rötterna jag har. Så jag inte förstör för mig själv.

    mvh TT

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av TurtleTurd
      Jo jag får nog hålla med i det. Ska nog hålla mig från att testa rötterna jag har. Så jag inte förstör för mig själv.
      mvh TT
      Men... vad är det för rötter du har, förutom den där som vi förmodar är en Schersmin-rot?


      Kommentar

      • TurtleTurd
        • November 2019
        • 131

        Det är just de jag syftar på. Vet ju inte om de kan vara skadliga. Så det kanske inte är värt att ha ner i burken. Men i och för sig så kommer det dröja innan jag får till starten, så man har ju tid till att forska lite i om de verkligen är skadliga.

        Utgångspunkten får bli att köra på beprövade träslag.

        Som så många gånger innan på forumet så har du även fått ner mig på jorden. Vilket är bra. Lugnt och sansad skall man vara. Göra experiment får man ägna sig åt när man har baserfarenhet åtminstånde.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av TurtleTurd
          Det är just de jag syftar på. Vet ju inte om de kan vara skadliga. Så det kanske inte är värt att ha ner i burken. Men i och för sig så kommer det dröja innan jag får till starten, så man har ju tid till att forska lite i om de verkligen är skadliga.
          Utgångspunkten får bli att köra på beprövade träslag.
          Som så många gånger innan på forumet så har du även fått ner mig på jorden. Vilket är bra. Lugnt och sansad skall man vara. Göra experiment får man ägna sig åt när man har baserfarenhet åtminstånde.
          Aha, då är jag med på noterna.
          Ja, den där roten vi kikade på i din tråd kanske man får undersöka lite närmare. Jag kan också läsa lite på nätet om just det träslaget skulle kunna innebära någon fara.
          Du kan ju börja med att kolla runt lite i zooaffärerna, det finns massor av fina trägrejer att köpa - och dessa fungerar ju utan någon fara.
          Sedan kan du samla på dig material som du med säkerhet vet är helt ok träslag, lägga undan och använda vid ett senare tillfälle.

          Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 July 2020, 00:37.

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell

            Saxat från Wikipedia: ”C. dennerli is endemic to Lake Matano and is found among rocks and cliffs, from shallow water down to 10 metres (33 ft). Lake Matano is ultra-oligotrophic, which means that it is extremely nutrient poor and contain very little organic matter. The visibility underwater was estimated to be around 20 m (66 ft). The temperature in Lake Matano varies in the range 27–31 °C (81–88 °F). A pH of 7.4 and a conductivity of 224 μS/cm) have been recorded. C. dennerli is believed to feed on detritus in nature.”

            Här är en film från Lake Matano;

            Sulawesi -- Matano Lake Plantahunter and Crustahunter Tour 2011


            Så, Kardinalräkorna du ser i mitt kar lever ungefär på liknande vis i det naturliga.
            Man bör även ha med Elefantsnäckor Tylomelania sp. i karet. Då får Kardinalerna en hel del att äta, då kardinalerna helt enkelt äter upp deras skit.

            Sitter som jag skrev (i min egen tråd) o läser ikapp Akvariestugetråden igen.
            Njuter åter av goa inlägg, här med de vackra kardinalräkorna och Mats tips på film från sjön de lever i
            Senast redigerad av ApeviaX; 23 July 2020, 10:46.
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Sitter som sagt (i min egen tråd) o läser ikapp igen.
              Njuter åter av goa inlägg, här med de vackra kardinalräkorna och Mats tips på film från sjön de lever i
              Aaah, Kardinalräkor, Caridina dennerli.
              Ja, det där är de häftigaste räkor jag någonsin haft. Tro mig, jag har haft funderingar på att låta 540-baljan bli ett Kardinal-kar... Nu blev jag änna sugen igen!
              Jag lägger in en film på de Kardinaler jag hade för några år sedan.


              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Nu när Thomas Ekenberg, mer eller mindre, har tagit över alla Redmoor-rötter jag hade liggandes (och dessa skall vi göra nytta av i hans kar lite längre fram) är det dags att införskaffa nya.
                Jag såg två spektakulära Redmoor-rötter i Z-shopen för ett par veckor sedan, lite kostsamma, men det får gå - och jag måste nog köpa dessa, om dom finns kvar.
                Redmoor är ju fantastiskt att inreda med och fungerar så fint med annat material om man har tungan hyfsat rätt i mun.
                Mopani-rot är en annan favorit jag använt mig mycket av genom åren, och det har jag en hel hög liggandes, men skall ändå kolla om det finns några bra bitar att köpa.
                Detta är trämaterial som gör vattnet starkt bärnstensfärgat, och det är ju dit jag vill!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Aaah, Kardinalräkor, Caridina dennerli.
                  Ja, det där är de häftigaste räkor jag någonsin haft. Tro mig, jag har haft funderingar på att låta 540-baljan bli ett Kardinal-kar... Nu blev jag änna sugen igen!
                  Jag lägger in en film på de Kardinaler jag hade för några år sedan.


                  Den snygga räkan är väldigt dyr har jag för mig - och svår?

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Den snygga räkan är väldigt dyr har jag för mig - och svår?
                    //Inger
                    Ja, dom är dyra. Men, det är liksom med så mycket annat att man kan börja med en liten grupp.
                    Efter någon månad blir det ett ganska stort antal räklingar. Redan där blir gruppen större.
                    Med några månaders mellanrum tillför man nya individer och sedan har man med en relativt liten investering skapat en stor koloni.
                    Nja, svår skulle jag inte säga, men något krävande. Man får ha ungefär samma förhållningssätt som med exempelvis Discus.
                    Rätt temperatur och ph samt en miljö som överensstämmer med den naturliga skapar rätt förutsättningar för att lyckas. En detalj till är att ha Elefantsnäckor i karet då dessa tillsammans med Kardinalräkorna bildar symbios.
                    Fan, jag blir faktiskt riktigt sugen på att göra 540-burken till ett Kardinalräk-kar...

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Ja, dom är dyra. Men, det är liksom med så mycket annat att man kan börja med en liten grupp.
                      Efter någon månad blir det ett ganska stort antal räklingar. Redan där blir gruppen större.
                      Med några månaders mellanrum tillför man nya individer och sedan har man med en relativt liten investering skapat en stor koloni.
                      Nja, svår skulle jag inte säga, men något krävande. Man får ha ungefär samma förhållningssätt som med exempelvis Discus.
                      Rätt temperatur och ph samt en miljö som överensstämmer med den naturliga skapar rätt förutsättningar för att lyckas. En detalj till är att ha Elefantsnäckor i karet då dessa tillsammans med Kardinalräkorna bildar symbios.
                      Fan, jag blir faktiskt riktigt sugen på att göra 540-burken till ett Kardinalräk-kar...
                      I Back to Nature om räkor står det att Caridina dennerlii fodrar ett så pass högt Ph som 7,5 - 8,5, trodde jag faktiskt inte. Du lyckas ju med allt så jag är inte förvånad

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        I Back to Nature om räkor står det att Caridina dennerlii fodrar ett så pass högt Ph som 7,5 - 8,5, trodde jag faktiskt inte. Du lyckas ju med allt så jag är inte förvånad
                        //Inger
                        Jag körde korallsand och sten i karet. Kan tänka mig att ph kröp en liten bit över neutralt (7). Temperaturen låg på cirka 29-30°C.
                        Ja, det fungerade finfint och jag är svårt sugen på att ha dessa fantastiska Kardinalräkor igen.



                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag körde korallsand och sten i karet. Kan tänka mig att ph kröp en liten bit över neutralt (7). Temperaturen låg på cirka 29-30°C.
                          Ja, det fungerade finfint och jag är svårt sugen på att ha dessa fantastiska Kardinalräkor igen.


                          Köp!

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Köp!
                            //Inger
                            Ja, fanimej om det inte blir så...


                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Man får trixa lite.
                              Stammarna är tjocka och tunga och kommer nog att bli svåra att ställa lodrätt i karet - så jag köpte ett par meter styv, rostfri ståltråd och "ögelskruvar".
                              Skruvarna drar jag ner i stammarnas ändträ som kommer att befinna sig straxt ovanför vattenytan, sedan stagar jag upp stammarna med hjälp av den styva tråden och fäster denna i karets kanter och stag. Pill och fix!


                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0267.jpg
Visningar: 198
Storlek: 363,3 KB
ID: 2420419

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Man får trixa lite.
                                Stammarna är tjocka och tunga och kommer nog att bli svåra att ställa lodrätt i karet - så jag köpte ett par meter styv, rostfri ståltråd och "ögelskruvar".
                                Skruvarna drar jag ner i stammarnas ändträ som kommer att befinna sig straxt ovanför vattenytan, sedan stagar jag upp stammarna med hjälp av den styva tråden och fäster denna i karets kanter och stag. Pill och fix!


                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0267.jpg
Visningar: 198
Storlek: 363,3 KB
ID: 2420419
                                Smart

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...