Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TurtleTurd
    • November 2019
    • 131

    Härligt att se lite bilder och få höra om en del idéer du har.

    Ja en sådan buske/träd skulle man kanske plantera i något hörn på tomten. Skulle vara mumma att ha att tillgå.

    mvh TT

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av TurtleTurd
      Härligt att se lite bilder och få höra om en del idéer du har.
      Ja en sådan buske/träd skulle man kanske plantera i något hörn på tomten. Skulle vara mumma att ha att tillgå.
      mvh TT
      Javisst, det är bara att fixa en Hassel, köra på och ympa!
      Jo... här finns idéer, men dessa går stick i stäv med hur det stora flertalet medverkande på forumet tänker.
      Men, va' fan, vem bryr sig - det funkar här hos mig.
      Gillar du grejerna så är det bara kika in och kolla hur fint det går!

      Kommentar

      • Nando

        • October 2017
        • 6050

        Ja, ditt sätt att inreda, sköta kar och tänka akvaristik funkar verkligen för dig. Det ser ju alla som kikar in här! Genom att läsa din tråd och försöka labba lite hemma i mina kar har jag i vart fall kommit så långt att jag vågar testa olika grejer som jag är nyfiken på, vänta och iaktta det som sker samt ha visst förtroende för min egen förmåga att ”läsa” karet och upptäcka om något är på tok. Så länge karet ”känns friskt” behöver jag inte göra annat än låta processerna ha sin gilla gång. Ungefär så. Dit hade jag aldrig kommit utan dig och din tråd. Så tack för det!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Nando
          Ja, ditt sätt att inreda, sköta kar och tänka akvaristik funkar verkligen för dig. Det ser ju alla som kikar in här! Genom att läsa din tråd och försöka labba lite hemma i mina kar har jag i vart fall kommit så långt att jag vågar testa olika grejer som jag är nyfiken på, vänta och iaktta det som sker samt ha visst förtroende för min egen förmåga att ”läsa” karet och upptäcka om något är på tok. Så länge karet ”känns friskt” behöver jag inte göra annat än låta processerna ha sin gilla gång. Ungefär så. Dit hade jag aldrig kommit utan dig och din tråd. Så tack för det!
          You're one of the chosen few!
          Det jag har försökt att förmedla genom åren här på forumet (men nu är det färdigt med det) är just att låta karet utvecklas åt sitt eget håll. Då kan man, precis som du (och jag) ger uttryck för, låta sin egen förmåga, eller känsla, läsa av karets egenskaper. I mina ögon har du (och ett fåtal till), det, Nando!


          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            Det betyder mycket för mig att du tycker så. Tack!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Nando
              Det betyder mycket för mig att du tycker så. Tack!
              Det är givet, Nando!
              Bara kör på som du gör!

              Kommentar

              • cambru

                • September 2008
                • 209

                Om jag pratar för mig själv så är du en stor inspiration i att våga lita på magkänslan. I stället för att slaviskt följa scheman med vattenbyte etc så försöker jag i stället studera hur fiskar och växter verkar må, hur vattnet luktar och liknande.

                En del av det kommer förmodligen av att man lär sig mer - inte minst från detta forums alla användare - men för min del har dina inlägg stärkt min självkänsla i att våga. Nu blev det här ganska flummigt, det var meningen som en komplimang

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av cambru
                  Om jag pratar för mig själv så är du en stor inspiration i att våga lita på magkänslan. I stället för att slaviskt följa scheman med vattenbyte etc så försöker jag i stället studera hur fiskar och växter verkar må, hur vattnet luktar och liknande.
                  En del av det kommer förmodligen av att man lär sig mer - inte minst från detta forums alla användare - men för min del har dina inlägg stärkt min självkänsla i att våga. Nu blev det här ganska flummigt, det var meningen som en komplimang
                  Jag tar det som en komplimang, absolut!
                  Det finns lika många sätt att förhålla sig till akvariehållning, som det finns personer som sysslar med akvarium.
                  En skön gammal devis är denna; "Du måste känna till reglerna, för att kunna bryta dom".
                  Det finns dock ganska strikta regler som, i stort sett, är tagna och beslutna i konsensus.

                  Regler och riktmärken är bra, och dessa skall man följa - men avviker man lite från den utstakade vägen kan många känna att den metod man använder är till förfång.
                  Det är väldigt ofta så att man kan se och känna in vad som är bra och dåligt i sina akvarium - att lukta är ett bra exempel - men kräver kanske att man skaffat sig lite erfarenhet.
                  När det gäller tips och råd om vad man skall, och inte skall, göra är det precis som jag beskrev ovan; lika många råd som det finns människor.

                  Kan jag inspirera till ett förhållningssätt som är en smula avslappnat och att man låter karet få bli en egen organism, och sett i ett längre och vidare perspektiv ett harmoniskt akvarium, är jag bara glad.
                  Så, jag tackar för ditt inlägg, det värmer!

                  Jag vill tillägga att jag numer inte, så att säga, sprider mina gracer i forumet längre. De som känner (till) mig vet vad jag sysslar med och vilka metoder jag använder mig av. Detta avhandlar jag i denna tråd, med kommentarer, bilder och filmer.
                  Den som känner sig osäker, orolig och tveksam inför sin akvariehållning har en alldeles formidabel kunskapsbas i forumets övriga trådar.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956


                    Inredningsidéen är, i nuläget, flera ganska rejäla stammar. Det blir nog åtminstone fyra, feta Körsbärsstammar ställda, mer eller mindre lodrätt i karet.
                    Tanken är att denna gång frångå ett alltför tätt gytter av större liggande rötter på bottnen, där det istället mestadels blir blad av olika sorter.
                    Men, jag vill ha ett tätt grenverk i själva "rummet" och kom att tänka på en inredning jag hade i 540-burken för några år sedan.
                    Denna inredning blev kortvarig då jag helt oförhappandes "blev med" nio stycken vackra Manacapuru Red Back-scalarer.
                    Jag fick riva ur den täta inredningen och göra den lämplig för stora scalarer.
                    Nu vill jag återskapa vissa delar av den typ av inredning jag hade innan scalarerna kom.

                    Men, vad var det nu för träslag jag hade som pinnved i karet? Bara att kolla lite gamla bilder och se efter.
                    Sagt och gjort - det var Plommon. Torkat trämaterial av just Plommon har jag massor av, så den biten löser sig.

                    Kan inte låta bli att lägga upp ett par bilder på den där gamla inredningen samt några bilder på Manacapuru Red Back-scalarerna.
                    Bilderna, och många fler, har redan visats tidigare i tråden men jag gör en liten repris.




                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0859.jpg
Visningar: 231
Storlek: 428,4 KB
ID: 2420292

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0976.jpg
Visningar: 204
Storlek: 429,5 KB
ID: 2420293

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0534.jpg
Visningar: 208
Storlek: 411,4 KB
ID: 2420294

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1364.jpg
Visningar: 235
Storlek: 411,8 KB
ID: 2420295

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1515.jpg
Visningar: 218
Storlek: 462,3 KB
ID: 2420296

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1546.jpg
Visningar: 200
Storlek: 422,1 KB
ID: 2420297



                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1710.jpg
Visningar: 215
Storlek: 408,1 KB
ID: 2420298

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Det karet, och de scalarerna, är fortfarande bland det vackraste jag sett i akvarie- och fiskväg! Tycker din plan låter jättebra. Ska bli så roligt att följa.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Det karet, och de scalarerna, är fortfarande bland det vackraste jag sett i akvarie- och fiskväg! Tycker din plan låter jättebra. Ska bli så roligt att följa.
                        Det värmer, Nando!
                        Det är fortfarande en jädrans väntan på trämaterial som skall vattenmättas, men jag lovar att lägga upp bilder och filmer löpande.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Femte bilden är bara så rogivande vacker

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Femte bilden är bara så rogivande vacker //Inger
                            Jag håller med dig, Inger. Du kan ju tänka dig hur många timmar jag spenderade framför burken och bara njöt.

                            Kommentar

                            • TurtleTurd
                              • November 2019
                              • 131

                              Wow (igen, då det är repriser )

                              Min favoritbild får nog lov att bli bild nr 2. Jag skulle kunna betala mycket för att ha det karet NU. Om jag hade haft några det vill säga . Missförstå mig inte, bilderna med scalaerna är otroliga. Och växtligheten var mer som jag har som målbild. Men alla trädetaljen i ursprungsutförandet är grymt. Hoppas jag får tag i så mycket material till mitt sen, samt vågar använda så mycket i ett och samma kar.

                              mvh TT

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av TurtleTurd
                                Wow (igen, då det är repriser )
                                Min favoritbild får nog lov att bli bild nr 2. Jag skulle kunna betala mycket för att ha det karet NU. Om jag hade haft några det vill säga . Missförstå mig inte, bilderna med scalaerna är otroliga. Och växtligheten var mer som jag har som målbild. Men alla trädetaljen i ursprungsutförandet är grymt. Hoppas jag får tag i så mycket material till mitt sen, samt vågar använda så mycket i ett och samma kar.
                                mvh TT
                                Härligt TT!
                                Trämaterial finns det hur mycket som helst att finna i trädgårdar, skog, natur - och i Zooaffärer. Det är bara att börja samla på dig ett saftigt stash så kan du välja och vraka som du vill.
                                Koncentrera dig på "standard"-trä som Äpple, Päron, Plommon, Syrén, Körsbär, Hassel, Bok, Ek och så vidare. Sedan är det faktiskt inte så dumt att köpa några fina bitar i zooaffären att ha och bygga med. Den blandningen kan ofta bli väldigt lyckad.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...