Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av åheim
    man ska nog vara lite vaksam i alla fall och se upp för parasiter om man plockar saker i naturen. jag fick ett utbrott av tarmparasiter en gång när jag hade i löv och grenar jag plockat.
    Absolut!
    Att hålla ett vakande öga, se vad som sker med materialet och, så att säga, utveckla ”ett öga” för vad som fungerar, och inte, är A och O.
    Är man orolig för vad som kan hända med det material man ämnar använda i sin inredning så vill jag hänvisa till alla de ypperliga råd som varje dag ges i andra trådar.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 July 2020, 08:49.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Babysteps... Men ändå; Woohoo!
      Svart bakgrund ditsatt, och sedan fick jag upp MH-rampen idag också. Det visade sig att även de vanliga lysrören fungerade.
      I denna ramp skall jag montera montera Lumax-LED-systemet (som sitter på en likadan, fast mindre, MH-ramp ovanför 540-baljan just nu).

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0261.jpg Visningar:	0 Storlek:	417.3 kB ID:     	2419962

      Edit; Det mesta av trämaterialet är flyttat till vattentunnorna, så nu ingen tror att...

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Är du igång nu, eller testar du bara?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av Inger H
          Är du igång nu, eller testar du bara?
          //Inger
          Jag är igång såtillvida att jag gör klart det som skall vara till karet; altså bakgrund och lite ljus, så slipper jag labba med sådant senare.
          Vad gäller inredning har jag inte börjat mer än att jag testade några stammar (bilder bakåt typ två sidor).
          Den enda detalj som ligger där den skall är stubben. Först ville jag ha den i det vänstra hörnet, men den flöt hela tiden upp och vände sig uppåner - och då sjönk den så fint så.
          Så, jag flyttade den till det högra hörnet, vände på den och där ligger den riktigt bra på bottnen, utan att flyta upp.
          De andra bitarna du ser på bilden ligger bara och vattenmättas - inget annat. En liten pluttestam har sjunkt och den större har lite flytkraft kvar.
          Inredningsmässigt jobbar jag nu mest med olika visioner jag har i skallen.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Jag är igång såtillvida att jag gör klart det som skall vara till karet; altså bakgrund och lite ljus, så slipper jag labba med sådant senare.
            Vad gäller inredning har jag inte börjat mer än att jag testade några stammar (bilder bakåt typ två sidor).
            Den enda detalj som ligger där den skall är stubben. Först ville jag ha den i det vänstra hörnet, men den flöt hela tiden upp och vände sig uppåner - och då sjönk den så fint så.
            Så, jag flyttade den till det högra hörnet, vände på den och där ligger den riktigt bra på bottnen, utan att flyta upp.
            De andra bitarna du ser på bilden ligger bara och vattenmättas - inget annat. En liten pluttestam har sjunkt och den större har lite flytkraft kvar.
            Inredningsmässigt jobbar jag nu mest med olika visioner jag har i skallen.
            Då är du igång lite i alla fall. Å du Mats, glöm inte att sätta fast kontaktdosan högt sedan!

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Inger H
              Då är du igång lite i alla fall. Å du Mats, glöm inte att sätta fast kontaktdosan högt sedan!
              //Inger
              Japp, nu har processen liksom börjat.
              Jajjemän, dosan skall högt upp på väggen.
              Jag fixar detta när jag monterar EHEIM-luftpumparna som skall driva de svampfilter som skall vara i karet.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Japp, nu har processen liksom börjat.
                Jajjemän, dosan skall högt upp på väggen.
                Jag fixar detta när jag monterar EHEIM-luftpumparna som skall driva de svampfilter som skall vara i karet.
                Aha, du skall ha svampfilter - inget externt Eheim filter då?

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Aha, du skall ha svampfilter - inget externt Eheim filter då?
                  //Inger
                  Till att börja med kör jag två rejäla luftdrivna svampfilter en tid, men kommer nog att köpa ett helt nytt EHEIM-2260 och sätta dit lite senare.

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Härligt med bakgrund och ramp på plats! Kul också att stubben ville ligga i höger hörn. Nu är du verkligen på G!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Härligt med bakgrund och ramp på plats! Kul också att stubben ville ligga i höger hörn. Nu är du verkligen på G!
                      Gôtt, Nando! Jag tror vi kommer att köra lite tandem här i trådarna, du och jag - det blir ju ganska lika inriktning på våra kar.
                      Jag följer din tråd med stort intresse!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Jag har ju den stora ynnesten att ha en trädgård med diverse fina träd, bland dessa en rejält stor, ympad Ormhassel. Den naturliga hasseln måste man ju beskära varje år då den sätter enorma, raka skott. Vill man ha Ormhasseln fin och ymnig skall moderplantans raka "pinnar" bort.
                        Kärringarna på gatan är som galna efter all Ormhassel jag beskär (ja, denna måste också beskäras), och använder ormhasselriset till olika växtarrangemang.
                        Ormhasseln beskär man på våren och jag har alltid ett fint stash liggandes under altanen där den får torka ut helt.
                        Det var några år sedan jag körde Ormhassel i karen (finns massor av bilder långt bak i tråden), men till 720-baljan tror jag det är dags att välja ut några fina buntar att använda.
                        Det är få "grenverk" som är så dekorativa och, om man använder detta grenguld rätt, så passande i olika akvariemiljöer.
                        Denna gång skulle jag vilja ha kvar de torkade bladen på grenverket och skall kolla om det finns något färdigt passande material, annars väntar jag till nästa beskärning och gör i ordning en, upphängd, specialbunt till nästa sommar.


                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2802.jpg
Visningar: 186
Storlek: 1,26 MB
ID: 2420053

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2806.jpg
Visningar: 218
Storlek: 566,2 KB
ID: 2420054

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2807.jpg
Visningar: 219
Storlek: 823,2 KB
ID: 2420055

                        Kommentar

                        • Selafiel
                          • June 2020
                          • 137

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jag har ju den stora ynnesten att ha en trädgård med diverse fina träd, bland dessa en rejält stor, ympad Ormhassel. Den naturliga hasseln måste man ju beskära varje år då den sätter enorma, raka skott. Vill man ha Ormhasseln fin och ymnig skall moderplantans raka "pinnar" bort.
                          Kärringarna på gatan är som galna efter all Ormhassel jag beskär (ja, denna måste också beskäras), och använder ormhasselriset till olika växtarrangemang.
                          Ormhasseln beskär man på våren och jag har alltid ett fint stash liggandes under altanen där den får torka ut helt.
                          Det var några år sedan jag körde Ormhassel i karen (finns massor av bilder långt bak i tråden), men till 720-baljan tror jag det är dags att välja ut några fina buntar att använda.
                          Det är få "grenverk" som är så dekorativa och, om man använder detta grenguld rätt, så passande i olika akvariemiljöer.
                          Denna gång skulle jag vilja ha kvar de torkade bladen på grenverket och skall kolla om det finns något färdigt passande material, annars väntar jag till nästa beskärning och gör i ordning en, upphängd, specialbunt till nästa sommar.


                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2802.jpg
Visningar: 186
Storlek: 1,26 MB
ID: 2420053

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2806.jpg
Visningar: 218
Storlek: 566,2 KB
ID: 2420054

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2807.jpg
Visningar: 219
Storlek: 823,2 KB
ID: 2420055
                          Grymt!

                          Skulle kanske se till att plantera ett när jag fyller 40 så jag har för framtida projekt

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Selafiel
                            Grymt!
                            Skulle kanske se till att plantera ett när jag fyller 40 så jag har för framtida projekt
                            Halloj, Selafiel!
                            Man får ha en ett moderhasselträd till att börja med, och sedan ympa in Ormhassel på detta.
                            Men, det är gôtt att ha material att arbeta med.
                            Den äldre mannen vi köpte kåken av för lite mer än tio år sedan var verkligen växtintresserad och var väldigt noga med att vi skulle förvalta trädgården väl.
                            Här finns massor av knasiga örter, liljor och en väldigt udda Syrén (som bara sätter blomstänglar i grentopparna - har inte sett denna innan, och har inte använt denna i något kar), fruktträd som Aprikos, Persika, Äpple, Päron, Plommon, Körsbär samt en mängd bärbuskar m.m.
                            Men, Selafiel - plantera på, så har du massor av godis framgent!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 July 2020, 09:33.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Vilken maffig ormhasselbuske! Blir säkert kanonsnyggt att ha kvar löven.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Vilken maffig ormhasselbuske! Blir säkert kanonsnyggt att ha kvar löven.
                                Ja, löven skall med! Då jag tidigare använt exempelvis Bok, Hassel, Päron och Plommon har ofta löven suttit kvar efter torkningen (och då kan man gärna hänga buntarna så att de inte ligger ner och förlorar sina blad) blir bladen ett extra fint tillskott till akvariets vattenmiljö.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...