Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Härligt att du är på G, även om det "bara" är i ett 720.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      Härligt att du är igång på riktigt nu!
      Ja, nu börjar lusten ta redig fart!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av c90368
        Härligt att du är på G, även om det "bara" är i ett 720.
        Japp, det känns gôtt!
        Karet är i minsta laget, men det får funka. Man får tänka i pluttiga termer.

        Kommentar

        • cambru

          • September 2008
          • 209

          Häftigt med så stora rötter! Ska bli roligt att se det växa fram med vävandet, där har jag mycket att lära misstänker jag.

          Kommentar

          • Twintanking
            • July 2020
            • 42

            Drömmer om att få sätta upp ett sånthär kar en dag =) riktigt fränt att man kan hämta in från naturen..blir de lite sydamerikaner i tanken sen tro?

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av cambru
              Häftigt med så stora rötter! Ska bli roligt att se det växa fram med vävandet, där har jag mycket att lära misstänker jag.
              Ja, skall det vara lite tryck i baljan, så får det bli rejäla grejer!
              "Vävandet" är en teknik som innefattar vävande i rent bokstavlig mening, samtidigt som det är ett sätt att bygga inredningen som den faller sig naturligt.
              Fan, det är svårt att att beskriva det i ord, men man frångår det "gamla vanliga" sättet att placera, framför allt, trädetaljer som rötter, grenar och pinnar - alltså att bara sätta ner den ena biten bredvid den andra i rent kosmetiskt syfte. Nej, vävandet innebär att man för samman flera delar; bakom, framför, ovan och under.
              Har man lite öga för detaljer kan man åstadkomma riktigt fina miljöer som ser ut att ha vuxit upp och ihop under lång tid.
              Jag vet att denna tråd är lång som skam, men det finns åtskilliga exempel att kika på längre bak i tråden - om man orkar bläddra...

              Kul att du är med cambru, det är bara att kika in lite då och då så hoppas jag att det kanske kommer lite grejer du kan uppskatta och inspireras av.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Twintanking
                Drömmer om att få sätta upp ett sånthär kar en dag =) riktigt fränt att man kan hämta in från naturen..blir de lite sydamerikaner i tanken sen tro?
                Välkommen till tråden, Twintanking! Kul att du är med!
                Ja, det blir SA.
                Att hämta trädetaljer från naturen är rena guldet! Det finns hur mycket som helst i skog och mark - bara att plocka nedfallna grenar, pinnar och vad man nu kan hitta.
                Nu har jag lite flyt i och med att jag har en trädgård där det finns massor av lämpliga träd.
                Använd trädelar från lövträd.
                I skogen väljer man sådant som är dött och nedfallet. Har man bara lite blick för trädelar som är torra/döda (om än fuktiga av regn och miljö) och homogena, inte genomruttet, murket trä, så fungerar det mesta.
                I trädgården kan man med fördel använda de delar på träden som är beskurna - det blir hur mycket som helst varje säsong.
                Detta material lägger man undan och låter bli helt igenom torrt, sedan måste man oftast vattenmätta trämaterialet för att kunna placera det i karet.
                Jag använder ingen metod för att bearbeta det material som skall användas. Det räcker att skölja av sådant som man ser skall bort; fågelskit, jord och annat man inte vill ha i karet.
                Barken behåller jag naturligtvis - hur skulle det annars se ut..?
                När man vattenmättar trädetaljer - kanske i någon vattentunna utomhus - kan man få med lite smågodis till fiskarna; vita och röda mygglarver och lite annat småkrafs som fiskarna uppskattar stort. Sådant är ren bonus!
                Får man inte med så mycket av detta naturgodis är det bara att håva i tunnor, dammar och vattendrag - så har du perfekt levande foder till överlyckliga fiskar!


                Kommentar

                • Twintanking
                  • July 2020
                  • 42

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Välkommen till tråden, Twintanking! Kul att du är med!
                  Ja, det blir SA.
                  Att hämta trädetaljer från naturen är rena guldet! Det finns hur mycket som helst i skog och mark - bara att plocka nedfallna grenar, pinnar och vad man nu kan hitta.
                  Nu har jag lite flyt i och med att jag har en trädgård där det finns massor av lämpliga träd.
                  Använd trädelar från lövträd.
                  I skogen väljer man sådant som är dött och nedfallet. Har man bara lite blick för trädelar som är torra/döda (om än fuktiga av regn och miljö) och homogena, inte genomruttet, murket trä, så fungerar det mesta.
                  I trädgården kan man med fördel använda de delar på träden som är beskurna - det blir hur mycket som helst varje säsong.
                  Detta material lägger man undan och låter bli helt igenom torrt, sedan måste man oftast vattenmätta trämaterialet för att kunna placera det i karet.
                  Jag använder ingen metod för att bearbeta det material som skall användas. Det räcker att skölja av sådant som man ser skall bort; fågelskit, jord och annat man inte vill ha i karet.
                  Barken behåller jag naturligtvis - hur skulle det annars se ut..?
                  När man vattenmättar trädetaljer - kanske i någon vattentunna utomhus - kan man få med lite smågodis till fiskarna; vita och röda mygglarver och lite annat småkrafs som fiskarna uppskattar stort. Sådant är ren bonus!
                  Får man inte med så mycket av detta naturgodis är det bara att håva i tunnor, dammar och vattendrag - så har du perfekt levande foder till överlyckliga fiskar!

                  Nu spirar mina ideer hejvilt här Håller just nu på att mätta en redmoorrot,(inte red morot alltså ) de tar ju sin tid men den börjar bli tung o fin nu så vilken dag som helst så kan ja pressa ner den i karet. Vi bor i lägenhet just nu jag o tjejen och precis fått en bebis så jag har lovat att hålla mig till två små kar just nu.. Hade några st förut i tiden men sen kom bilhobbyn emellan o tog över helt men nu har man trillat tillbaka i sin "gamla" hobby
                  Hur tror du tex, diskusar klarar av om man plockar i naturen?

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Twintanking
                    Nu spirar mina ideer hejvilt här Håller just nu på att mätta en redmoorrot,(inte red morot alltså ) de tar ju sin tid men den börjar bli tung o fin nu så vilken dag som helst så kan ja pressa ner den i karet. Vi bor i lägenhet just nu jag o tjejen och precis fått en bebis så jag har lovat att hålla mig till två små kar just nu.. Hade några st förut i tiden men sen kom bilhobbyn emellan o tog över helt men nu har man trillat tillbaka i sin "gamla" hobby
                    Hur tror du tex, diskusar klarar av om man plockar i naturen?
                    Låter härligt!
                    Som svar på din fråga om Discusar drar jag in en liten film på ett par Röd-Turkar som gick i ett 540 proppfullt av av naturplockad Bok och Hassel.
                    Finns massor av andra bilder och filmer på olika Discus-kar jag haft genom åren, längre bak i tråden (men det blir ett jävla scrollande...).



                    Jag har, i stort sett, alltid haft mina Discusar i klädda kar.
                    Nu vet jag att jag är ute på mycket djupt vatten för det ses inte med blida ögon i olika forum att hålla Discus på detta sätt.
                    Så jag gör en liten reservation och säger; Det har genom alla år fungerat i mina kar, men det kanske det inte gör i andras... så har jag sagt den grejen.
                    Discus är en väldigt speciell fisk att hålla och man måste ha fingertoppskänsla för dessa fantastiska ciklider!


                    Kommentar

                    • Twintanking
                      • July 2020
                      • 42

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Låter härligt!
                      Som svar på din fråga om Discusar drar jag in en liten film på ett par Röd-Turkar som gick i ett 540 proppfullt av av naturplockad Bok och Hassel.
                      Finns massor av andra bilder och filmer på olika Discus-kar jag haft genom åren, längre bak i tråden (men det blir ett jävla scrollande...).



                      Jag har, i stort sett, alltid haft mina Discusar i klädda kar.
                      Nu vet jag att jag är ute på mycket djupt vatten för det ses inte med blida ögon i olika forum att hålla Discus på detta sätt.
                      Så jag gör en liten reservation och säger; Det har genom alla år fungerat i mina kar, men det kanske det inte gör i andras... så har jag sagt den grejen.
                      Discus är en väldigt speciell fisk att hålla och man måste ha fingertoppskänsla för dessa fantastiska ciklider!

                      Sugen på discus igen nu:/ jag hade också ett välinrett kar med svärdplantor, o rötter o stenar o 10cm grusbädd o de gick hur fint som helst, gjorde 20% vattenbyte var 3-4 dag o de var aldrig nått bekymmer... men tänkte just på om man kör med sånt man plockat ute i skog o mark om de finns lite kryp o annat på dom?

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Twintanking
                        Sugen på discus igen nu:/ jag hade också ett välinrett kar med svärdplantor, o rötter o stenar o 10cm grusbädd o de gick hur fint som helst, gjorde 20% vattenbyte var 3-4 dag o de var aldrig nått bekymmer... men tänkte just på om man kör med sånt man plockat ute i skog o mark om de finns lite kryp o annat på dom?
                        Småkryp äter Discusarna upp. De älskar det!
                        Jag håvar alltid levandefoder i den pyttelilla dammen i trädgården samt i flera vattentunnor. Det blir massor av små "loppor", vita och röda mygglarver och annat godis. Hacka gärna upp en daggmask i mycket små mumsbitar lite titt som tätt - kanonkäk!

                        (Återigen, det här funkar i mina kar och för mina fiskar, kanske inte i andras baljor - So, kids, don't try this at home).

                        Kommentar

                        • Twintanking
                          • July 2020
                          • 42

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Småkryp äter Discusarna upp. De älskar det!
                          Jag håvar alltid levandefoder i den pyttelilla dammen i trädgården samt i flera vattentunnor. Det blir massor av små "loppor", vita och röda mygglarver och annat godis. Hacka gärna upp en daggmask i mycket små mumsbitar lite titt som tätt - kanonkäk!

                          (Återigen, det här funkar i mina kar och för mina fiskar, kanske inte i andras baljor - So, kids, don't try this at home).
                          Noterat=)

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            man ska nog vara lite vaksam i alla fall och se upp för parasiter om man plockar saker i naturen. jag fick ett utbrott av tarmparasiter en gång när jag hade i löv och grenar jag plockat.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • TurtleTurd
                              • November 2019
                              • 131

                              Härligt. Både bilder på nya karet om lite visdomsord. Nu är vi igång

                              Ser ut som en kraftig och bra stomme i ditt nya, att jobba vidare på.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av TurtleTurd
                                Härligt. Både bilder på nya karet om lite visdomsord. Nu är vi igång
                                Ser ut som en kraftig och bra stomme i ditt nya, att jobba vidare på.
                                Japp, detta blir gôtt!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...