Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Bambikill!
    Skall det vara stim, så skall det jädrarimej vara rejäla stim!
    Jag har ju haft några trådar här på forumet genom åren, bland andra en tråd om ett SA-kar på 960 liter. I det karet hade jag över tvåhundra
    Hemigrammus erythrozonus och cirka etthundra Nematobrycon palmeri tillsammans med en stor grupp VF Discus.
    Nu blir det samma strategi med Hyphessobrycon amandae och
    Microdevario kubotai i 720-karet - men inga Discusar.

    Det här är ju en ganska omfattande tråd så jag kan inte på rak arm säga vilken sida och vilket inlägg, men det finns massor av bilder och filmer på 960-karet (med alla tetrorna och Discusarna) samt en hel del andra burkar jag haft de senaste tio åren - om du får feeling och vill kika tillbaka i tråden.
    Mina intressen riktar sig främst åt inredning och studerandet av cikliders beteende och jag skriver lite om dessa ämnen då och då här i "akvariestugan".

    Haha, jag tror att du haft mer fiskar bara i det karet, än jag haft i hela mitt liv... Men jag håller definitivt med om att stim är vackrare och mer intressanta, ju större de är. Det finns inte mycket som är så imponerande som enorma fiskstim, oavsett om de är i ett kar eller i en sjö eller ett hav. Jag har dykt en del utanför Östafrika och när det kom förbi stora stim av pelagisk fisk, tappade man för en stund sin fokus på de färggranna reven.
    Men alla "stim" är något som får en att tappa andan - vare sig det är fisk, maneter, gnuer eller insekter. Det är beteendet som är så fascinerande.

    Men jag skulle inte ens få plats med ett kar i den storleken om jag inte slängde ut soffan, sängen eller annat som kan vara bra att ha... och om jag hade någonsin kunde få möjligheten att ha ett gigantkar vet jag exakt vad jag skulle ha i det och det skulle vara något som är sisådär hundra ggr större än mikrofisk (Praktbotia, då de är en så stor favorit hos mig att de rivaliserar med katter, hästar och reptiler/amfibier. Vilket är rätt strongt med tanke på mina preferenser för de senare typerna av djur).
    Så jag får hålla mig till så små stim jag kan ha utan att känna mig som en djurplågare... Så länge de har en grupp artfränder, som uppfyller de absoluta minimikraven, ger det dem iallafall möjligheten att bete sig naturligt. Men jag hoppas definitivt kunna uppgradera lite i storlek när ekonomin tillåter...

    Min brors ex var från Kanchanaburi och jag har för mig att jag läste någonstans om att den här arten (Microdevario kubotai då), om än endemisk till andra områden, var introducerad där, så de är intressanta på så sätt också då jag varit i provinsen.

    Jag har aldrig i mitt liv haft en enda tetra (av någon mystisk anledning... vem har INTE haft tetra, liksom?) och discus har gått bort p.g.a. storlek. (Ett problem jag som nybörjare fick lära mig den hårda vägen när jag, väldigt bitter, fick göra av med mina älskade praktbotia för att jag inte begrep hur stora de blir...) Ciklider är otroligt vackra men har inte passat med annat jag haft och hade inte plats med fler kar hemma :P


    Tråden är imponerande. Jag svimmade nästan när jag insåg omfattningen när jag tänkte bläddra lite...
    Men jag ska ta en kik när jag behöver mer inspiration och motivation - speciellt då jag gärna tittar på bild och film på enorma stim, som är något jag önskar att jag kunde ha men inte har möjlighet till.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja, stimbeteende är mycket intressant att studera - och det är i någon mån intressant att se hur många uppfattningar det finns om hur stimbeteende fungerar - speciellt i akvariesammanhang.
      Jag tycker inte det spelar så stor roll vilka fiskar man väljer att ha i sina akvarium, bara man själv är nöjd och gillar det som händer i baljan. Det är som med musik, konst, mat och oändligt mycket mer - man väljer det som passar den egna personligheten och intresset.

      Den här tråden är sannerligen omfattande, och just detta faktum är nog dess popularitet och numera brist därav.
      Förr i tiden var jag ganska aktiv här på forumet, skrev i massvis av trådar - gärna långa, nästan artikelliknande inlägg som mestadels handlade om ciklidbeteende och akvarieinredning (förutom mitt musicerande arbetar jag som skribent och artikelförfattare).
      Jag spred mina gracer, kan man säga.

      Ett forums struktur och själ är upprepning, en självklarhet då nya människor hela tiden ansluter sig och vill fråga om och veta saker som tidigare avhandlats i diverse trådar.
      Det fina med detta upprepningssystem är att det också tillkommer nya människor som kan besvara dessa spörsmål. Kanonbra!

      To cut a long story short; nu är det endast ett fåtal som frekventerar denna tråd, men jag känner ändå att jag vill förmedla lite tankar och idéer om de ämnen som ligger mig varmt om hjärtat. Därför får tråden leva vidare.

      Vad som ligger i fokus just nu är ett kar på 720-liter som jag skall inreda med idel grövre trädstammar och ett tätt, snårigt grenverk. Min vision är att detta skall bli en balja som dedicerar hela sin existens till mitt inredningsintresse. Därav blir det inga ciklider i initialskedet, enbart malar, tetror, räkor och eventuellt några levandefödare. Min vurm för ciklider kommer att bejakas i det 540-literskar som sedermera skall ställas i stugan.

      Kommentar

      • TurtleTurd
        • November 2019
        • 131

        Om jag tar mig friheten och tala för det fåtal som följer din tråd, så är vi väldigt glada att du låter tråden leva vidare.

        Jag ser väldigt mycket fram emot när det börjar läggas ut bilder på dina inredningsdetaljer samt medföljande texter. Hoppas du håller igång minst 10 år till i tråden och sprider visdomsord lite här och var i forumet

        Mvh TT

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av TurtleTurd
          Om jag tar mig friheten och tala för det fåtal som följer din tråd, så är vi väldigt glada att du låter tråden leva vidare.

          Jag ser väldigt mycket fram emot när det börjar läggas ut bilder på dina inredningsdetaljer samt medföljande texter. Hoppas du håller igång minst 10 år till i tråden och sprider visdomsord lite här och var i forumet

          Mvh TT
          Gôtt!
          Japp, här i ”Akvariestugan” skall det allt bli bilder, filmer och en hel del gagg från mitt håll fortsättningsvis.
          Jag tycker det är kul att dela med mig i denna tråd av det som händer i burken/burkarna.

          Kommentar

          • Bambikill
            • August 2014
            • 384

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            ...Ja, stimbeteende är mycket intressant att studera - och det är i någon mån intressant att se hur många uppfattningar det finns om hur stimbeteende fungerar - speciellt i akvariesammanhang...

            ...Förr i tiden var jag ganska aktiv här på forumet, skrev i massvis av trådar - gärna långa, nästan artikelliknande inlägg som mestadels handlade om ciklidbeteende och akvarieinredning (förutom mitt musicerande arbetar jag som skribent och artikelförfattare)...


            ...Vad som ligger i fokus just nu är ett kar på 720-liter som jag skall inreda med idel grövre trädstammar och ett tätt, snårigt grenverk. Min vision är att detta skall bli en balja som dedicerar hela sin existens till mitt inredningsintresse...
            Det märks faktiskt att du är skribent. Jag tänkte tanken redan när jag läste några få inlägg du skrivit... Ditt språk är - i brist på att lämpligt svenskt ord då den engelska motsvarigheten säger så mycket mer - eloquent. Jag känner igen det där med att inte få stopp på pennan, eller tangentbordet, när man går loss på ämnen som rör ens passioner. Tyvärr kan jag personligen dock inte hejda ordlavinen i några som helst sammanhang, till mångas stora förtret... Men å andra sidan finns det alltid någon som är intresserad, oavsett om ens skriverier rör katter, analyser av symboliken i valet av tecken då man skriver japanska namn (en av mina hangups), cikliders beteenden eller vad man nu kan tänkas vara insnöad på... Jag är helt övertygad om att jag hade arbetat som fackskribent idag, om jag inte hade varit sjukpensionär.
            För mig, som passionerad läsare, kunskapssamlare, ordkräkare och debattsökare, är långa inlägg en ren njutning att läsa - inte bara att skriva dem själv... ;D

            Du bör absolut hålla tråden vid liv Massiv betyder bra. Och då finns en lång beskrivning av utveckling och framsteg (och rimligtvis även bakslag - med återhämtning därefter) som i sig är guld värd som... nästan en skildring av akvaristiken som hobby? Visst blir det ett rejält projekt om man vill ta sig igenom hela tråden men man behöver ju å andra sidan inte läsa varenda inlägg som säkerligen kan röra lite allmänt bollande på många ställen - utan tillgodogöra sig guldkornen.
            Jag har inte något direkt superintresse för just ciklider - men vad gäller beteenden, spelar art ingen roll. Jag har läst etologi och det är ett av de områden som fascinerar mig allra mest inom allt man kan sysselsätta sig med inom djurhobbyn.

            Har du läst Jonathan Balcombes förträffliga bok "What a fish knows"? Om inte, kan jag varmt rekommendera den. Som helhet är den väl i grund och botten en kärleksförklaring till fisken som djur - och är på det sätt så unik att den tog hela världen med storm när den kom Det är inte illa att en bok om fiskar, deras liv och beteenden, blev en gigantisk bestseller som toppade boklistor som annars är förbehållna popdeckare och romaner


            Jag ska definitivt skumma lite i i tråden - just nu specifikt för att komma åt dina tankar om inredning. Jag är själv otroligt frustrerad här, då jag har brist på material och därmed blir irriterad på att jag inte får till saker exakt som jag vill ha dem. Kreativitet kommer man långt med, men råmaterialet ska också finnas. Och ibland vet man inte hur man ska väcka sin vision till liv.
            (Jag har haft förmånen att få arbeta med just den här biten, som djurvårdare på ett tropikhus. Jag kan inte ens beskriva hur otroligt roligt det var att gå till jobbet - och få BETALT för att bygga biotoper (Men då hade man också lagerrum fyllda med bråte man kunde bygga med). Det var i och för sig bara en liten del av allt det fantastiskt roliga som arbetsuppgifterna omfattade. Det var värt den dagliga kvävande ångbastuhettan med två klädbyten innan dörrarna slogs upp för dagen, smärtsamma stick och bett, och hordar av snoriga dagisbarn :P)

            Nu slutar jag med min oavsiktliga kapning av din tråd, tackar för ditt engagemang i, inte bara akvaristik i dess praktiska mening utan även dess mer subtila nyanser, och ser fram emot att kika i tråden ikväll när jag firat brorsans födelsedag och knåpar fast mina fantastiska, idag anlända, Bucephalandra på lämpliga ställen i karet som är på G.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Boken du rekommenderar skall jag absolut kolla in!

              Att skriva mycket eller lite är något av en balansgång.
              Jag har främst sysslat med artikelförfattande i publikationer som Musikermagasinet och Gitarrtidningen FUZZ, men även Ciklidbladet och någon akvaristisk nätpublikation.
              Redaktionen på Gitarrtidningen FUZZ blev min arbetsplats i nästan tjugo år, som teknisk redaktör.
              Arbetet på FUZZ var otroligt lärorikt för min del. Det var en väldigt fin skola i skrivandets ädla konst - speciellt i den form som lämpar sig för läsning i snabbare grad, alltså; mycket information på en så snäv textmassa som möjligt. Det var i tidningsmiljö jag fick lära mig devisen; "Kill your darlings".
              Jag kunde skriva enorma textsjok med roligheter och underfundigheter som direkt blev refuserade av den "texthackare" som tog sig an min text för tillfället.
              Informativ text får gärna vara "fet" men det är viktigt att man håller sig till ämnet i fråga, och på detta sätt behåller läsarens intresse.

              Att skriva i forumformat är väldigt likt det sätt man förhåller sig till text i, exempelvis, tryckt media såsom tidningar (som tyvärr för en tynande tillvaro i dessa tider...).
              Om människor tycker om att läsa längre text i forum är nog en fråga om läsvanor och ork att ta till sig information.
              Idag ser vi ett mer sparsmakat sätt att förhålla sig till beskrivande text. Det är korta, snabba inlägg, svar och kommentarer à la FB och annan media. Detta är förståeligt och faktiskt helt rätt; vill man ha snabb info om något problem är ett kort, koncist svar att föredra.
              Faran med detta förfarande är att en stor bulk av information om problemets verkliga orsak och lösning går förlorad i en (ofta) grov generalisering.

              På den tiden jag var mer aktiv här på forumet försökte jag alltid svara på olika frågor så informativt och lättfattligt som möjligt, att berätta om hur den fisk frågan handlade om fungerade i sin miljö, beteendemönster och övrig information om vad man kunde göra för att lösa ett problem, och framför allt, varför problemet uppstått i första hand.
              Detta kräver ibland en omfattande textmassa för att, så att säga, komma åt pudelns kärna - på gott och ont.

              Nu skriver jag, i stort sett, enbart här i min tråd, och gör kortare inlägg i de trådar jag tycker är kul och intressanta. Forumet är hela tiden i förändring, såtillvida att nya människor tillkommer och vissa lämnar.
              Detta är helt och hållet som det skall vara!
              Jag kommer dock att uppdatera här i ”Akvariestugan” fortsättningsvis.
              Det skall ju inredas en ny balja - och det vill jag dela med mig av!


              Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 July 2020, 19:09.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jag vet att du inte tror på det, men jag är på gång.

                Vill bara, under tiden, uppdatera med en liten MH-solskenshistoria på temat; "Den som spar, han (i mitt fall) har".

                Jag kommer köra ett öppet kar denna gång, dels på grund av de Vattenhyacinter jag skall testa i 720-burken och dels på grund av det ljus jag skall försöka få till med diverse LED-ljus.
                Det är ju alltid gôtt att kunna fästa en mängd LED-spotar i någonting utanför/ovanför karet.

                Jag drog mig till minnes den två meter långa MH-ramp jag köpte för många år sedan.
                Vid tillfället köpte jag två MH-ramper, den längre och en mindre som nu hänger ovanför 540-baljan och som tjänar som fäste för de Lumax LED-ramper jag använder - samtidigt som jag kan bränna på med MH vid festliga tillfällen.

                Jag funderade på den där två meter långa MH-rampen och kände att det var synd att jag sålt eller gett bort den, oanvänd, till någon…
                Den där jädra MH-rampen hade ju varit perfekt till 720-burken.
                Jag dryftade mina tankar för ankaret i mitt liv, Anna-Karin, och hon svarade; ”Men, baby, det står ju ett sjuhelvetes kartongskrälle bakom värmepannan, kolla om det kan vara något du behöver”…
                Sagt och gjort, där stod den - MH-rampen!
                Fan, vad gôtt! Jag hade inte gett bort den, och kan nu använda denna som fundament/fäste till LED-ljuset - och vid, som sagt, festliga tillfällen kunna skrämma (ett extatiskt) slag på det elbolag jag har.
                Nu skall bara de största jädrans träbitarna sjunka ordentligt, så börjar det roliga…
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 04 July 2020, 18:35.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Härligt! Let the fun begin!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Härligt! Let the fun begin!
                    You bet!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Nu jädrar skall det snart dra igång med inredandet.
                      Jag brukar ju säga att vi är endast några få kvar i tråden, men jag tittade tillbaka till årsskiftet 2019/2020 och det visar sig att det är en imponerande samling människor som fortfarande är med - många fler än jag kunde tro; Lo-Geek, Rufus, RoffePoffe, Jenny-E, Webbsmurfen, ICC, Pia-Jo, Plejaderna, C-90 Maths, Marten 64, Ekenberg, Inger, TurtleTurd, Bambikill och Nando.
                      Jag måste tacka er för att ni förgyllt tråden sedan nyåret. Stort Tack!
                      Nu skall vi gona ner oss i en hel del inredningsgodis, så får vi se vad det blir av det hela!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Klart vi är med !

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Klart vi är med !
                          Ja, nu skall vi inredningsintresserade gagga loss ordentligt.


                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Skribenten går lös på hur man fångar läsarens intresse.
                            Jag vet att du inte tror på det, men jag är på gång.
                            Personligt tilltal riktat mot just du som läser nu, effektivt och personligt

                            Härligt Mats, angående belysning så kommer jag ihåg min tre kvicksilverlampor som hängde över mitt 720 kar på sjuttiotalet, massor av ljus som pappa betalade strömmen till. Ljus är viktigt, inte bara för att det ska se bra ut, även för att man ska kunna "fläska på" för växterna. Ska bli spännande och se vad du kan åstadkomma.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Skribenten går lös på hur man fångar läsarens intresse.
                              Jag vet att du inte tror på det, men jag är på gång.
                              Personligt tilltal riktat mot just du som läser nu, effektivt och personligt
                              Härligt Mats, angående belysning så kommer jag ihåg min tre kvicksilverlampor som hängde över mitt 720 kar på sjuttiotalet, massor av ljus som pappa betalade strömmen till. Ljus är viktigt, inte bara för att det ska se bra ut, även för att man ska kunna "fläska på" för växterna. Ska bli spännande och se vad du kan åstadkomma.
                              Skribenten väljer att adressera de som medverkat det senaste halvåret - intresse eller inte!
                              Jag har gjort mitt här på forumet, det blir gôtt för alla och envar!
                              Men, här i tråden kan det gott få fortsätta en liten inredningsgrej som de intresserade kan följa.
                              Jag blir otroligt glad om du, Maths, vill haka på!


                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Jag blir otroligt glad om du, Maths, vill haka på!
                                Skiter björnen i skogen
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...