Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    Det förstår jag! Hon är bra snygg hon, stubben

    Kommentar

    • Nando

      • October 2017
      • 6054

      Själv ska jag strax dra igång svartvattenkaret. Förhoppningsvis blir jag av med mitt gamla mellankar på fredag. (Innan dess vill jag inte dra igång nästa projekt). De flesta rötter/grenar verkar ha vattenmättats och torde vara redo att köra igång med. Min man köpte några spotlights som jag ska testa att ha som belysning. Tyvärr var spridningen på ljuspelaren ganska stor så jag får inte riktigt fram de smala pelare av ljus som jag tänkt mig. Möjligen blir det ändå okej, jag måste prova mig fram lite.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Härligt att höra, Nando! Det blir nog en hel del inredningsgodis i våra trådar vad det lider. Topp!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Jag ser fram emot att få se inredningsbilder från ditt och Nandos kar

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Jag ser fram emot att få se inredningsbilder från ditt och Nandos kar
            //Inger
            Halloj Inger!
            Ja, det gäller att lägga manken till nu framgent, vi har ju ditt nya fantastiska kar för ögonen.

            Mitt lilla logistikbekymmer är hur jag skall ”väva” ihop stöddiga Körsbärsstammar med täta snår av hängande grenar av Syrén, Päron och Plommon - Inte utseendemässigt utan snarare inredningstekniskt. Ställer jag stammarna först blir det svårt att placera och få ”flow” på de massiva grenverken - och vice versa. Lite hönan eller ägget-känsla på den grejen...

            Tror dock att jag kommer börja med att märka ut var stammarna skall stå, ta bort dessa och lägga en bottenmiljö för att sedan ordna det grundläggande grenverks-flowet och därefter sätta stammarna, och i slutskedet garnera med ännu mer grenverk. Någonting i den stilen...

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              Fasen Mats, jag skulle gärna kliva in i din hjärna en stund för att se inredningsbilderna/tankarna du har där! Liksom vara med i den teoretiska processen av vävande och annat skoj. Det är tur för mig, och alla andra som går igång på inredning, att du är så duktigt på att uttrycka dig i text. Att läsa dina inlägg blir som en light-variant av att låna din skalle en stund . Jag längtar efter att se bilder på processen!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Nando
                Fasen Mats, jag skulle gärna kliva in i din hjärna en stund för att se inredningsbilderna/tankarna du har där! Liksom vara med i den teoretiska processen av vävande och annat skoj. Det är tur för mig, och alla andra som går igång på inredning, att du är så duktigt på att uttrycka dig i text. Att läsa dina inlägg blir som en light-variant av att låna din skalle en stund . Jag längtar efter att se bilder på processen!
                Haha! Jag förstår hur du menar.
                Det finns några grövre grejer till som skall vattenmättas, så kan processen äntligen få dra igång.

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6054

                  Jag väntar!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Jag väntar!
                    Haha! Jag också!
                    Jag funderar på om jag skall köra Lumax LED-ramperna, som hänger ovanför 540-baljan i nuläget, till 720-karet, i kombination med LED-spotar.
                    Karet blir ju öppet och jag hoppas att Vattenhyacinterna skall bilda en hyfsat täckande del av vattenytan - med genombrytande "solljus" mellan bladen.
                    Det skulle nog passa Microdevario kubotai (inte SA, men det skiter jag i) som jag är svårt sugen på att ha ett rejält gäng av.
                    Det blir kul, det här - bara att spåna idéer är vrålskönt!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 June 2020, 15:21.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      https://www.youtube.com/watch?v=VgJf9Yd6vyU Detta var då ett sammanträffande, dessa Microdevario kubotai har jag kollat på ett tag, tänkte att dom skulle få gå med räkorna
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Halloj Inger!
                        En tanke, två själar.
                        Jag tycker dessa rasboror är fantastiskt fina och skall troligtvis göra slag i saken och beställa ett hundratal initialt.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6054

                          Oj, vilka fina! Sådana har jag aldrig sett tidigare.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Oj, vilka fina! Sådana har jag aldrig sett tidigare.
                            Jag har sett dom titt som tätt nere i Z-shopen och alltid funderat på hur de skulle te sig i sin rätta miljö; skuggigt och med täta grensnår och en del öppna ytor.
                            I dämpat ljus får de ett distinkt grönfärgat skimmer, ungefär på samma vis som Neon- och Kardinaltetror riktigt självlyser om man håller dessa på rätt sätt.
                            Min tanke är att M. Kubotai kommer att bli mycket vackra tillsammans med Kolglödstetra som på samma vis verkligen visar sig från sin bästa sida i dämpat ljus och täta, snåriga grenverk.

                            Kommentar

                            • Bambikill
                              • August 2014
                              • 384

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Jag har sett dom titt som tätt nere i Z-shopen och alltid funderat på hur de skulle te sig i sin rätta miljö; skuggigt och med täta grensnår och en del öppna ytor.
                              I dämpat ljus får de ett distinkt grönfärgat skimmer, ungefär på samma vis som Neon- och Kardinaltetror riktigt självlyser om man håller dessa på rätt sätt.
                              Min tanke är att M. Kubotai kommer att bli mycket vackra tillsammans med Kolglödstetra som på samma vis verkligen visar sig från sin bästa sida i dämpat ljus och täta, snåriga grenverk.
                              De är väldigt fina Din tanke där om de lär bli fina som du vill ha dem - stämmer säkerligen perfekt. Jag såg dem nyligen första gången IRL på Hornbach (Imazo har dem i sortimentet om någon annan är sugen - så de kan beställas till alla butiker som har Imazo som leverantör) och kikade lite på dem eftersom det var en av arterna av danio och rasboras jag tidigare hade kollat upp som minsta stimfisk till karet jag ska starta, med huvudfokus Thailand. Jag valde dock en annan art som passade bättre till kombinationen. Men vackra är de så jag passade på att beundra dem lite. De var hyfsat gröna även i deras skarpt belysta kar, men jag kan tänka mig att deras färg kommer bäst till sin rätt i vatten som framhäver skimret. Och som med de flesta fiskar (och andra djur också för den delen) lär de väl antagligen få starkare färg när de trivs bra i ett habitat och stimstorlek som ger dem trygghet. Antagligen borde gröna växter också framhäva färgen ännu mer.

                              Det var ett rejält stim du hade tänkt dig, väldigt nice!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bambikill

                                De är väldigt fina Din tanke där om de lär bli fina som du vill ha dem - stämmer säkerligen perfekt. Jag såg dem nyligen första gången IRL på Hornbach (Imazo har dem i sortimentet om någon annan är sugen - så de kan beställas till alla butiker som har Imazo som leverantör) och kikade lite på dem eftersom det var en av arterna av danio och rasboras jag tidigare hade kollat upp som minsta stimfisk till karet jag ska starta, med huvudfokus Thailand. Jag valde dock en annan art som passade bättre till kombinationen. Men vackra är de så jag passade på att beundra dem lite. De var hyfsat gröna även i deras skarpt belysta kar, men jag kan tänka mig att deras färg kommer bäst till sin rätt i vatten som framhäver skimret. Och som med de flesta fiskar (och andra djur också för den delen) lär de väl antagligen få starkare färg när de trivs bra i ett habitat och stimstorlek som ger dem trygghet. Antagligen borde gröna växter också framhäva färgen ännu mer.
                                Det var ett rejält stim du hade tänkt dig, väldigt nice!
                                Halloj Bambikill!
                                Skall det vara stim, så skall det jädrarimej vara rejäla stim!
                                Jag har ju haft några trådar här på forumet genom åren, bland andra en tråd om ett SA-kar på 960 liter. I det karet hade jag över tvåhundra
                                Hemigrammus erythrozonus och cirka etthundra Nematobrycon palmeri tillsammans med en stor grupp VF Discus.
                                Nu blir det samma strategi med Hyphessobrycon amandae och
                                Microdevario kubotai i 720-karet - men inga Discusar.

                                Det här är ju en ganska omfattande tråd så jag kan inte på rak arm säga vilken sida och vilket inlägg, men det finns massor av bilder och filmer på 960-karet (med alla tetrorna och Discusarna) samt en hel del andra burkar jag haft de senaste tio åren - om du får feeling och vill kika tillbaka i tråden.
                                Mina intressen riktar sig främst åt inredning och studerandet av cikliders beteende och jag skriver lite om dessa ämnen då och då här i "akvariestugan".

                                Kommentar

                                Arbetssätt...