Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Viken fin film!

    Så bra att dina grejer börjar sjunka. Är så nyfiken på vad du ska hitta på för vackert denna gång

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Nando
      Viken fin film!
      Så bra att dina grejer börjar sjunka. Är så nyfiken på vad du ska hitta på för vackert denna gång
      Ja, vissa av grejerna börjar sjunka och andra har jag skippat och plockat ur.
      Den stora slingrande roten har jag tagit bort. Den blev för stor i karet och kändes mest i vägen. Kill your darlings AB, med andra ord.
      Roten är verkligen vacker men fyller inte sin rätta funktion i ett så litet kar som detta 720.
      Nu skall jag tänka om och testa med lite annat material som ligger på vänt.

      Kommentar

      • TurtleTurd
        • November 2019
        • 131

        Har du tänkt klart
        Nä skämt åsido.
        Kul att du har kommit igång med inredningen i ditt "lilla" 720-liters.

        Mvh TT

        P.S. Du tar väl foton under tiden du testar olika detaljer.
        Gör gärna det även om du inte blir nöjd och förklarar varför just den detaljen inte blir bra.
        Så man får lite mer inblick i ditt tänk och tillvägagångssätt.

        Om du ids och vill, det vill säga.
        Inga måsten för min del.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av TurtleTurd
          Har du tänkt klart
          Nä skämt åsido.
          Kul att du har kommit igång med inredningen i ditt "lilla" 720-liters.

          Mvh TT

          P.S. Du tar väl foton under tiden du testar olika detaljer.
          Gör gärna det även om du inte blir nöjd och förklarar varför just den detaljen inte blir bra.
          Så man får lite mer inblick i ditt tänk och tillvägagångssätt.

          Om du ids och vill, det vill säga.
          Inga måsten för min del.
          Ja, jädrar - det har jag glömt. Skall ta foton på processen.
          Jag höll på länge och väl med den där långa, slingrande roten, men den ville sig inte riktigt. Bättre att helt sonika skippa fanskapet. Den får gå i ett större kar vid senare tillfälle.
          Tänkte liksom inte på att fotografera under tiden jag höll på...
          Det skall bli bättring!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Ja, jädrar - det har jag glömt. Skall ta foton på processen.
            Jag höll på länge och väl med den där långa, slingrande roten, men den ville sig inte riktigt. Bättre att helt sonika skippa fanskapet. Den får gå i ett större kar vid senare tillfälle.
            Tänkte liksom inte på att fotografera under tiden jag höll på...
            Det skall bli bättring!


            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • TurtleTurd
              • November 2019
              • 131

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Ja, jädrar - det har jag glömt. Skall ta foton på processen.
              Jag höll på länge och väl med den där långa, slingrande roten, men den ville sig inte riktigt. Bättre att helt sonika skippa fanskapet. Den får gå i ett större kar vid senare tillfälle.
              Tänkte liksom inte på att fotografera under tiden jag höll på...
              Det skall bli bättring!
              Jag förstår att det kan glömmas när man sitter och försöker skapa något. Så jag full förståelse för att det glömdes av.
              Tänkte bara att det skulle vara väldigt intressant att se lite mer steg för steg (Och snesteg) för att bli bättre själv. Om du vill. Det är helt upp till dig. Jag kommer inte se det som något mot mig personligen.

              Mvh TT

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av TurtleTurd
                Jag förstår att det kan glömmas när man sitter och försöker skapa något. Så jag full förståelse för att det glömdes av.
                Tänkte bara att det skulle vara väldigt intressant att se lite mer steg för steg (Och snesteg) för att bli bättre själv. Om du vill. Det är helt upp till dig. Jag kommer inte se det som något mot mig personligen.
                Mvh TT
                Jodå, klart jag vill dokumentera grejerna - det är en stor anledning till att jag hänger här på forumet.
                Förr i tiden skrev jag längre inlägg om det som intresserar mig mest; inredning och olika cikliders beteende.
                Jag gillar att skriva (och dra in bilder) och det vill jag ju fortsätta med här i tråden, så nu när det snart drar igång på allvar med nya burken är det dags att kvickna till!



                Kommentar

                • TurtleTurd
                  • November 2019
                  • 131

                  Gött
                  Som jag har skrivit innan så ser jag väldigt mycket fram mot detta.
                  Att vara med i realtid när du fixar och donar med ett nytt kar

                  Mvh TT

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Det där med ”kill your darlings” är bra att tänka på. Jag hamnar ofta i det läget i inredningen att jag har en rot som, sedd för sig, är så snygg och som jag verkligen vill ha i karet. Ibland passar den dock inte in med det andra och tillför heller inget för fiskarna. Då brukar jag tänka på dig Mats, för du har ju flera gånger skrivit just om detta. När jag inredde mitt senaste kar, det jag kallar för nya mellankaret, och inte fick till det med mina rötter sade jag flera gånger högt för mig själv att fan, nu får jag köra ”kill your darlings” och skippa just den detaljen. Så det är ett bra råd, tack.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av Nando
                      Det där med ”kill your darlings” är bra att tänka på. Jag hamnar ofta i det läget i inredningen att jag har en rot som, sedd för sig, är så snygg och som jag verkligen vill ha i karet. Ibland passar den dock inte in med det andra och tillför heller inget för fiskarna. Då brukar jag tänka på dig Mats, för du har ju flera gånger skrivit just om detta. När jag inredde mitt senaste kar, det jag kallar för nya mellankaret, och inte fick till det med mina rötter sade jag flera gånger högt för mig själv att fan, nu får jag köra ”kill your darlings” och skippa just den detaljen. Så det är ett bra råd, tack.
                      Ja, det gör liksom ont, men är jävligt skönt när man väl har bestämt sig!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Exakt! Har du hittat några andra passande grenar/rötter?

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Exakt! Har du hittat några andra passande grenar/rötter?
                          Jadå, här finns plenty!
                          Jag fokuserar mestadels på grövre stamliknande material i nuläget. Det tar sin lilla tid att få eländet vattenmättat...
                          Ytterligare grenverk är mer lätthanterligt och går snabbare att applicera när det blir dags.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Nu du, Nando, ser det faktiskt ut som att saker och ting kan börja dra igång, inredningsmässigt.
                            Som du vet så ”killade jag en darling” med den där, nästan två meter långa, slingrande trädstammen.
                            Men den hiskeligt stora, ihåliga stubben har jag inte gett upp som inslag i karet.
                            Nu har den gett med sig och hänger fritt, som i limbo, mitt i vattnet - i karet. Ett par dagar till så ligger den jäkeln på botten.
                            Några rejäla stammar av Körsbärsträd har också gett med sig och vattenmättats så att de kan placeras i inredningen. Tur att min semester startar om någon vecka!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 24 June 2020, 22:42.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Nu du Mats, blir jag riktigt intresserad ! Härligt att stubben fortfarande är med i leken. Jag gillar den!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Nando
                                Nu du Mats, blir jag riktigt intresserad ! Härligt att stubben fortfarande är med i leken. Jag gillar den!
                                Ja, det där är en ”darling” som jag inte riktigt kan göra slut med än...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...